Vad skulle ni tycka om sporthoj med CVT-låda?

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
-
Säg att man skulle ha en steglös låda placerad där lådan sitter idag, kopplad till ett drev som driver bakhjulet med kedja precis som vanligt. i neutral så drivs hojjen steglöst som en snöskoter men vill man växla så petar man upp och ner på växelpinnen som känner av rörelsen elektroniskt och säger åt lådan att hoppa till förinställda lägen blixtsnabbt, som de senaste CVT-lådorna i audi-bilar.

Jag vet inte riktigt vad fördelen skulle vara, något bättre prestanda och bränsleförbrukning känns kanske inte helt aktuellt på en hoj som mestadels körs med öppna spjäll och gör 200 på 7sek. men endå, en hoj som är lite annorlunda, det skulle jag tycka va roligt. vad säger ni?

Skulle ju vara optimalt.
Men roligt?
Njae...

Minns med fasa "remjohan"
Hoj stavas f.ö med ETT j.

M.v.h

Kunna ligga på maxeffekt hela tiden i en acceleration? Optimalt! :tummenupp

Det är ju förjävligt vad en rätt injusterad variatormoppe accar, bara för att man då hela tiden ligger på rätt varvtal för pipan, men fy f-n hur dom låter...

Tänk dig då en vass radfyra som ligger på optimalt varvtal hela tiden :mad:

har kört bilar med cvt-lådor, smidigt i stan men inget för aktiv körning så det blir tummen ner

Tappar man inte fenomenet motorbroms då? I så fall är jag inte intresserad, jag tror att de flesta använder motorbromsen mer än de förstår, utan den skulle man behöva lära om mkt...

tänk dig själv en sporthoj som står på en mack o glänser... Längst bak har den den instämplade skylten "VarioMatic" :rofl

Skulle nog få en o annan kommentar :D

P.s
Googla efter daf 33 om du inte "hajar"
D.s

tänk dig själv en sporthoj som står på en mack o glänser... Längst bak har den den instämplade skylten "VarioMatic" :rofl

Skulle nog få en o annan kommentar :D

P.s
Googla efter daf 33 om du inte "hajar"
D.s
fördomar ;) snöskotrar går ju inte direkt dåligt! sen tror jag inte det är nödvändigt att ha lådan längs svingarmen som mc-skotrar.

Gjordes väll en F1 för ett tag sen med sån låda.
Blev förbjudet illa kvickt då den sopa banan med alla andra bilar.

Passar nog bäst till blåtaktare.
Då blir man inte av med motorbromsen, emedan den inte existerar i någon större omfattning och det lilla som finns inte skall användas ändå.
Har redan en gammal Husqvarna 420 automat stående.
Funkar utmärkt!
Det roliga är att många oinsatta tror att den går mjukt och fint.
"Det är ju automatlåda".
Redan original går den "tävlingsmässigt".
Skulle gissa på 40-45 endurohästar på 112 kg.
Slirar inte i lådan, utan vid sisådär 3500varv låser det.
Får använda bakhjulet som slirkoppling...
Min har ändrade portar (crossmodifierad) och högre stallspeed.
Kul, men ganska okörbar på väg...
Men en rejäl skotermotor i ett landsvägschassie låter intressant...

Visste inte det redan fanns en hoj presenterad med cvt-låda som driver bakhjulet med vanlig kedja precis som jag frågade efter, Aprilia mana 850.

Aprilia have set up the CVT with three automatic settings and a pseudo sequential seven speed manual. The auto settings are touring (for good economy), sport (for maximum performance) and rain (for a softer power delivery for good traction in the wet), and they are interchangeable on the move with a handlebar switch. The pseudo manual option is controlled also via the handlebars (see pic) or through the traditional left foot selector.

Bifogat

• Aprilia%20Mana.jpg
    Aprilia%20Mana.jpg
    75.3 KB · Visningar: 68
Last edited:
Det där har jag tänkt på många gånger, varför det samt även ABS fortfarande är så ovanligt på hojar.

Jag skulle tycka att det vore kanon med en sådan transmission. I synnerhet om lådan valde aktuell stall speed beronde på utslag från TPS:en. Så att den vid acceleration väljer ett varvtal som inte är högre än att det matchar den effekt men "beställer" med gashandtaget. Vad mulligt det vore att kunna accelerera som en stor dragbik med optimalt varntal hela vägen utan att slita på koppling eller riskera att chruncha i eller i väsrat fall missa växlar.

/J

Det där har jag tänkt på många gånger, varför det samt även ABS fortfarande är så ovanligt på hojar.
ABS kommer ju på allt fler hojar för varje år som går. Och nu behöver man ju inte köpa en stor och dyr BMW för att kunna få det. Billigaste och minsta med ABS tror jag nog i dagsläget är Honda CBF 500A som kostar 59900kr.

Personligen så ställer jag mig tvekande till alla former av automatlåda på hojar.

Säkert jättebra och jättepraktiskt men så otroligt tråkigt...

Homer Simpson har ett bra uttryck för det: "BOOOOORING!" :trött

ABS kommer ju på allt fler hojar för varje år som går. Och nu behöver man ju inte köpa en stor och dyr BMW för att kunna få det. Billigaste och minsta med ABS tror jag nog i dagsläget är Honda CBF 500A som kostar 59900kr.

Personligen så ställer jag mig tvekande till alla former av automatlåda på hojar.

Jo precis, men det är alltjämt ovanligt på gatan. Men jag tror som sagt att både aut samt abs kommer att vara vanligt på hojar inom en inte alltför avlägsen framtid. Men i likhet med konservatismen i tex Formel1 så tror jag att intåget kommer gå långsammast på sporthojarna.

Vi sporthoj-åkare är väl ganska fientliga till allt nytt som inte kommer från MotoGP-världen, men det finns ju en massa andra hojsegment där något sådant säkert kan sälja bra.

Tror det vore intressantast på dom mindre hojarna... t.ex en 125-racer eller 125-cross med modern steglös CVT vore nog outstanding. Det skulle ju tillåta en trimningsgrad som vore oanvändbar med vanlig växellåda. Kanske även intressant på en 250-racer.

På dom större hojarna tror jag det är mindre behov och intresse. Tror det blir svårare att kontrollera sladd och grepp med dom så på dom stora hojarna vill man nog inte prioritera bort god trottelrespons för att få mer topeffekt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti