Vad skulle få en Superbike-hjälte att begå självmord?

Medan ni andra grälar om humor eller inte så ställer jag mig fortsatt frågande till vad denna olustiga historia har med självmord att göra. För det första så vet vi inte ett skvatt om sanningshalten i de länkade artiklarna och de artiklarna berättar dessutom om någon som är misstänkt men inte dömd. För det andra - om det nu visar sig att han blir dömd, har trådstartaren eller rent av SH-kollektivet i så fall rätt att önska, uppmana eller rent av tvinga honom till självmord...?

Ja, jag vet att trådstartaren i fråga får någon slags sexuell njutning av att starta kontroversiella trådar. Men att redan i rubriken göra en koppling till självmord är varken humor eller kontroversiellt. Det är bara osmakligt.

Har moderatorerna corona allihop..? Jag är varken lättkränKt, rasist eller har svårt för "humor", men dessa personliga påhopp hör väl ändå inte hemma på sporthoj, eller?

Tungt ämne men det är vanligare än man vill tro. En undersökning 2015 visar att 5%, alltså 1 av 20 minderåriga, inom idrott utsatts för sexuella övergrepp. Det finns dessutom ett mörkeltal och de flesta får bära sina negativa upplevelser inom sig resten av livet. Undra fan på att offren tar livet av sig medan förövarna går fria. Självmordsstatisiken i Sverige är 2 200 personer/år men detta talas det sällan om, precis som pedofili.

En lösning är att tala om det i klarspråk, då blir det mindre tabubelagt.

Denna enkätstudie genomfördes i samverkan med Statistiska Centralbyrån (SCB) bland 25-åriga män och kvinnor över hela Sverige. Enkäten besva- rades av 477 personer som samtliga är eller tidigare har varit aktiva i för- eningsidrotten. Av dessa informanter hade några även varit tränare, vilka besvarade kompletterande enkätfrågor ur ett tränarperspektiv. Bland de idrottsaktiva angav fem procent att de blivit utsatta för sexuella övergrepp i föreningsidrotten.
https://www.rf.se/globalassets/riksidrottsforbundet/nya-dokument/nya-dokumentbanken/forskning-fou/trygg-idrott/fou2012_5-kunskapsoversikt_-sexuella-overgrepp.pdf?w=900&h=900

Jag tror KTM-förare är värst. :glömdet

Last edited:
Tungt ämne men det är vanligare än man vill tro. En undersökning 2015 visar att 5%, alltså 1 av 20 minderåriga, inom idrott utsatts för sexuella övergrepp. Det finns dessutom ett mörkeltal och de flesta får bära sina negativa upplevelser inom sig resten av livet. Undra fan på att offren tar livet av sig medan förövarna går fria. Självmordsstatisiken i Sverige är 2 200 personer/år men detta talas det sällan om, precis som pedofili.

En lösning är att tala om det i klarspråk, då blir det mindre tabubelagt.

Denna enkätstudie genomfördes i samverkan med Statistiska Centralbyrån (SCB) bland 25-åriga män och kvinnor över hela Sverige. Enkäten besva- rades av 477 personer som samtliga är eller tidigare har varit aktiva i för- eningsidrotten. Av dessa informanter hade några även varit tränare, vilka besvarade kompletterande enkätfrågor ur ett tränarperspektiv. Bland de idrottsaktiva angav fem procent att de blivit utsatta för sexuella övergrepp i föreningsidrotten.
https://www.rf.se/globalassets/riksidrottsforbundet/nya-dokument/nya-dokumentbanken/forskning-fou/trygg-idrott/fou2012_5-kunskapsoversikt_-sexuella-overgrepp.pdf?w=900&h=900

Jag tror KTM-förare är värst. :glömdet

Tänker på han nu som hållt på i över 30 år här i västerort, Stockholm och åkt dit först nu i dagarna. Över 30 år!!! Hur det har gått till är för mig en gåta utan någon tidigare misstanke men platsen han huserat i Rinkeby, kanske kan vara en förklaring. Men han är nu avslöjad och många med mig vet vem det är och hoppas innerligt någon ger honom vad han är värd...

Jörgen Strandberg 65 år i Rinkeby, tidigare ordförande i Folkets hus och tjänsteman i Hyresgästföreningen. Det finns även en sambo samt 30-åring inblandad och härvan kommer säkert att växa. Nu får han väl nytt namn och skyddad identitet av samhället, i vissa delstater i USA finns appar som varnar för där pedofiler bor.
Så här ser fanskapet ut.
https://petterssonsblogg.se/2020/06/16/pedofilen-jorgen-strandberg-avslojad-i-rinkeby/

Har moderatorerna corona allihop..? Jag är varken lättkränKt, rasist eller har svårt för "humor", men dessa personliga påhopp hör väl ändå inte hemma på sporthoj, eller?

Det är onekligen varierande takhöjd på bygget sh.

...offren tar livet av sig medan förövarna går fria.
I det här fallet har i och för sig förövaren inte gått fri. Och som jag skrev i trådstarten tror jag det är extra förödande för en motorstjärna som degraderas till ”child molester”. Motorcyklar, bilar och motorsport är enormt starkt förknippat med den starka, tuffa mannen som varken pratar om eller visar så mycket känslor. Och så konstiga saker som pedofili etc. ska inte ens nämnas vid namn. Så i en sådan kontext kan man tänka sig att det är (om möjligt) ännu värre med ”child molester” på visitkortet. En nyligen eftertraktad reklampelare och förebild. Nu paria. Till skillnad från en del andra som skriver i tråden tycker jag det är intressant, eftersom det aldrig (?) har förekommit något liknande (vad gäller allvar/omfattning) i den här sporten.

Bifogat

• dreamstime_m_108792354-e1539799998195-1080x675.jpg
    dreamstime_m_108792354-e1539799998195-1080x675.jpg
    81.3 KB · Visningar: 21
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...