Vad skulle du rösta på idag?

Vad skulle du rösta på om det var val idag?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Nu för tiden gör försäkringskassan sina egna bedömmningar utan att ens träffa patienten och snabbt ska det gå. Var ett reportage för något år sedan där försäkringskassans läkare har några minuter på sig att göra den bedömningen som är så viktig för den drabbade. Säger bara: Tack o lov att jag är fullt frisk.

Sen det där med ryggont. Jag tvivlar inte på att en massa människor har smärtor i ryggen, sen om det är fysiskt eller psykiskt är svårare att veta. Tror inte det är bra att gå sjukskriven länge hemma och sedan ska man plöstligt ut och jobba 8 tim dag. Klart att ryggen inte pallar för den snabba omställningen. Sen kan man inte dra alla över en kam, det är skillnad på om det är ryggskott, kotförskjutning, nervtrådar i kläm, snedbelastad rygg eller något annat. Så behandlingen ser olika ut för dem.

Jag tror faktiskt inte det är så många som verkligen vill gå långtidssjukskriven och leva på existensminium som många får göra.

Idag har kassan i större omfattning egna läkare som gör en sekundär bedömning mot sjukskrivande läkare. Detta för att det är, eller åtminsotne var, för lätt att få igenom sin "åkomma" hos alltför många läkare. Det här är naturligtvis också positivt för de som verkligen är sjuka.

Nja...

Tanken är ju helrätt.
Men F-kassans läkare går ju ofta EMOT experter, docenter inom sitt eget specialgebit osv osv
Inte för inte skulle man ju tro att de anställt bödlar istf läkare.

De dömer ju helt självsvåldigt utan att ens ha SETT patienten.
Och i 9 fall av 10 är det negativt utfall (ur pat. synvinkel)

De är där för att spara pengar.
Ja.
Men jag är inte bara säker på, utan har oxå sett med egna ögon, hur de beslutar helt galet, även i solklara fall.

Rättssäkerheten för patienter är HELT satt ur spel dessutom då dessa har vetorätt trots vad andra läkare säger.

Så en god tanke i grunden, som har slagit HELT fel tyvärr.

V.S.B (och gjordes i Uppdrag Granskning)

Frågade om jag kunde vara hemma en dag eller två då jag var rätt groggy efter op och olyckan men icke. Tror att det är lotterie inom sjukvården; ena läkaren bedömmer någon som kronisk sjuk & andre läkaren friskförklarar en.

Ja jag undrar oxå alltid varför vissa (de flesta utom jag! :D) får så långa semestr...jag menar sjukskrivningar!
Jag har alltid fått Dr.Mengeles avkommor till läkare, som genast skickat ut en i strid med öppet benbrott eller nån annan liten pjåsk-åkomma...

Last edited:
Nja...

Tanken är ju helrätt.
Men F-kassans läkare går ju ofta EMOT experter, docenter inom sitt eget specialgebit osv osv
Inte för inte skulle man ju tro att de anställt bödlar istf läkare.

De dömer ju helt självsvåldigt utan att ens ha SETT patienten.
Och i 9 fall av 10 är det negativt utfall (ur pat. synvinkel)

De är där för att spara pengar.
Ja.
Men jag är inte bara säker på, utan har oxå sett med egna ögon, hur de beslutar helt galet, även i solklara fall.

Rättssäkerheten för patienter är HELT satt ur spel dessutom då dessa har vetorätt trots vad andra läkare säger.

Så en god tanke i grunden, som har slagit HELT fel tyvärr.

V.S.B (och gjordes i Uppdrag Granskning)

Ok, du och zappen såg det där repotaget i U.G. Sanningen är inte alltid som U.G. presenterar det, åtminstone tror jag inte att de alltid får fram normen över hur något ser ut och fungerar. Frugan jobbar inom just det här & känner inte igen något av det som beskrivs av media idag hur FK bedriver sin verksamhet. Men visst, jag ifrågasätter inte repotaget, dock tror jag som sagt inte det speglar hur FK arbetar generellt.

Ja jag undrar oxå alltid varför vissa (de flesta utom jag! :D) får så långa semestr...jag menar sjukskrivningar!
Jag har alltid fått Dr.Mengeles avkommor till läkare, som genast skickat ut en i strid med öppet benbrott eller nån annan liten pjåsk-åkomma...

Japp, "min" ortoped gillade nog inte mc-skadade patienter. Eller oxå var han bara bitter. :nicka

Helt rätt igen.
Och det är det som gör just "ryggbesvär" så lämpligt att skylla på.
Tyvärr för dem med verkliga besvär, som riskerar att misstros.

Många svaga läkare har gett efter (vanligare förr iofs) för notoriska gnällmånsar (som eg. bara ville ha förtidspension) som tjatade och tjatade.

Inte för inte har vi en oerhört stor andel sjukpensionärer p.g.a just ryggbesvär.
Skulle man översätta detta till någon form av "normalbild" över fejkade sjukskrivningar så är jag övertygad om att mörkertalet i just denna kategori är betyyyydligt högre än i såna fall där det verkligen GÅR att ställa en korrekt eller iaf närmast korrekt diagnos.
På jobbet.
En kille som förflyttats till oss efter stängning av annan fabrik.
Hållt på i tiotals år att skaffa sjukskrivning för axelsmärtor.
Sjukskrivs under utredningen.
Utredning klar - Inga fel.
Skyller på ryggont.
Sjukskriven under utredning.
Åter till axlarna.

Tröttnade.
Kopplade in läkare som utredde axlar och rygg samtidigt.
Skyller på depression.
Utreds av psykolog.
Skyller på ryggont igen.
Gör utredning på axlar, rygg och psyke samtidigt.
Samtliga utredningar klara - Inga fel.
Under tiden har mannen kontaktat en psykolog på annan ort.
Blir sjukskriven eftersom "han blir deprimerad av att arbeta".
Färdiglekt.
Försöker få igenom en uppsägning.
Då är han plötsligt fullt frisk.
Vid paus i MBLförhandlingen frågar han fackets företrädare hur länge han måste jobba innan han kan sjukskriva sig..

Han har nu varit på min arbetsplats i ca. 4år.
Jobbat samanlagt kanske två månader.
Vägrade arbetsträning (köra skurmaskin) eftersom det inte var några backspeglar på maskinen.

Hur fan är detta möjligt?

På jobbet.
...................

Bra fråga. :tummenupp

Förövrigt är du ute på riktigt tunn is med ditt inlägg om du inte hänvisar till pollar på SH eller artiklar i trovärdiga Aftonbladet. Personliga erfarenheter smäller inte högt här på OT. :rolleyes:

Ok, du och zappen såg det där repotaget i U.G. Sanningen är inte alltid som U.G. presenterar det, åtminstone tror jag inte att de alltid får fram normen över hur något ser ut och fungerar. Frugan jobbar inom just det här & känner inte igen något av det som beskrivs av media idag hur FK bedriver sin verksamhet. Men visst, jag ifrågasätter inte repotaget, dock tror jag som sagt inte det speglar hur FK arbetar generellt.

Nej det får man verkligen hoppas! :skrämd :)

Ja, och hur fan kan man VILJA vara sån?

Men allt beror på att våra politiker genom åren sockrat valfläsket med allt vidlyftigare socialförsäkringsregler (som VISSA är snabba att se som en RÄTTIGHET, inte en tillfällig FÖRMÅN för gott uppförande, nåt man får OM man varit snäll) och så facken som (i grunden gör ett bra jobb med att fixa anställningstrygghet) men tyvärr överrider dessa lagar (in absurdum) av princip, som de själva skapat för "normalfallet"
D.v.s folk som VILL jobba.

Systemet är inte byggt att hantera/klara särfallen som eg. bara ska ha en fot i :arsele
Å ingen vågar/vill/kan/har mandat/får gör det rätta utan att tusen instanser måste tycka till.

Last edited:
På jobbet.
Skyller på ryggont.
Åter till axlarna.

Tröttnade.
Skyller på depression.
Utreds av psykolog.
Skyller på ryggont igen.
Färdiglekt.
Vid paus i MBLförhandlingen frågar han fackets företrädare hur länge han måste jobba innan han kan sjukskriva sig..

Vägrade arbetsträning (köra skurmaskin) eftersom det inte var några backspeglar på maskinen.

Kort fråga. Ska vi låta han svälta? Uppenbarligen har han stora problem med psyket, och det är väl en sjukdom det med?

Kort fråga. Ska vi låta han svälta? Uppenbarligen har han stora problem med psyket, och det är väl en sjukdom det med?

Såg du inte att hans psyke utretts? Och även om resultatet nu inte varit felfritt, vilket det var, så kan det väl inte vara upp till privata personers goda vilja att ge allmosor till psykiskt svaga, sjuka eller skadade? Låter väldigt o-socialdemokratiskt i så fall.

Beror på hur det politiska klimatet ser ut 2010. Dock tror jag att SD kommer att komma över spärren, för att därefter föra en tynande tillvaro.
Liksom Ny Demokrati gjorde, när det visade sig vilka personer som dök upp bakom Bert och Ians fasader.

Å ena sidan kan du mycket väl ha fel och vi får ett postitivt läge likt det i Norge, Danmark, Österrike eller andra länder där nya partier med innovativa lösningar tagit plats på de etablerade betongrövarnas bekostnad. Å andra sidan kan vi få ett läge likt det i Holland eller England eller Frankrike där de etablerade partierna faktiskt lyssnar på folkviljan och anpassar sig till majoritetens vilja och därmed försvinner de nya partierna. Oavsett vilket så vore det positivt.

Man ska inte vara pessimist förrän man behöver. :)

Tänkte snarare på att vi får sämre tryggheter.

From halvårsskiftet 2008 räcker det med 90 sjukdagar totalt på ett år för att arbetsgivaren i teorin ska kunna sparka ut en på gatan.

En krasch med hojen i maj och en ordentlig influensa i november kan räcka.

Nu förstår jag inte, man hamnar väl inte på gatan på grund av en uppsägning i Sverige? Du menar att om man inte jobbar så ska man inte ha lön utan annan ersättning? Inte så magstarkt när man tänker efter...

Last edited:
För min del får han gärna svälta ihjäl.
Jag har fått avskeda två unga, duktiga killar.
En av dem försöker styra upp sitt liv.
Framgångsrikt.
Hans bästa kompis dog av öd förra året.
Lathunden blir jag inte av med.

Ha ha, detta låter ju helt poröst. :D
Vad skulle han med backspeglar till? Lider han av paranoia??

Han får ont i axlarna av att vrida på huvudet.
Uppger han.

Kan väl mycket väl vara så? Åtminstone har jag fått ont när jag vrider på huvudet då jag har nackspärr (vilket lyckligtvis inte inträffar så ofta).

Var det svårt/omöjligt att montera backspeglar på maskinen i fråga, så att hans enda argument emot att köra den försvann? Eller sannolikheten är stor, att han då skulle "uppfinna" en annan anledning för att slippa?

Kan väl mycket väl vara så? Åtminstone har jag fått ont när jag vrider på huvudet då jag har nackspärr (vilket lyckligtvis inte inträffar så ofta).

Var det svårt/omöjligt att montera backspeglar på maskinen i fråga, så att hans enda argument emot att köra den försvann? Eller sannolikheten är stor, att han då skulle "uppfinna" en annan anledning för att slippa?
1: behövs inga speglar, emedan man ytterst sällan backar. Vänder på en femöring.
2: Sannolikheten är inte stor.
Den är överväldigande.
3: En friskförklarad människa kan jag sparka pga. arbetsvägran. Inte en som arbetstränar.

1: behövs inga speglar, emedan man ytterst sällan backar. Vänder på en femöring.
2: Sannolikheten är inte stor.
Den är överväldigande.
3: En friskförklarad människa kan jag sparka pga. arbetsvägran. Inte en som arbetstränar.

1. Ok.

2. Misstänkte det. :hihi

3. Kan inte reglerna, men en enskild näringsidkare borde inte stå för fiolerna när någon arbetstränar. Det borde staten göra. Det skulle räcka att du lägger ner tid, att ta på dig (stå ut med?) uppgiften. Utifrån att du "klagade" antar jag att så inte är fallet?

På jobbet.
Skyller på ryggont.
Åter till axlarna.

Tröttnade.
Skyller på depression.
Utreds av psykolog.
Skyller på ryggont igen.
Färdiglekt.

Hur avgör en läkare/psykolog om man har ont?

Nu förstår jag inte, man hamnar väl inte på gatan på grund av en uppsägning i Sverige? Du menar att om man inte jobbar så ska man inte ha lön utan annan ersättning? Inte så magstarkt när man tänker efter...

Gatan kanske var ett lite magstark ordval, ja.
Ville bara påvisa att det kan gå tämligen fort från att vara anställd till en ekonomisk ovisshet om omständigheterna är dom "rätta".

Detta var bara ett exempel ur den nya "utsorteringskedjan" som har klubbats igenom trots att den krockar med arbetsmiljölagen, lagen om anställningsskydd och kollektivavtal.

Det kommer mest troligt att ske ännu fler "försämringar" vid årsskiftet.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...