Vad skulle du rösta på idag?

Vad skulle du rösta på om det var val idag?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
- Minskade transfereringar och en betydligt snålare administration i det offentliga. Behövs landstinget?

- Genom skattelättnader för arbetande kanske man får igång produktion/konsumtion vilket ger ökade intäkter i meromsättningsskatt.

- Bygg kärkraftsverk längs hela norrlandskusten, med slutförvaring i våra stabila berggrunder inåt landet. Bli en energistormakt och sälj el till övriga Europa.

- Upphör med det statliga filmstödet
Minskad invandring? :)

Helt rätt. Och det är ju oxå det bärande argumentet hos alla simulanter.
Jag menar: KAn man göra ALLT på fritiden, men inte på jobbet...
Och när arbetsuppgifternas utförandelikanr många gym-maskiner... vari ligger skillnaden på att ta ut sig på jobbet (om man nu bara beaktar lite grundläggande ergonomi) eller på gymet?
Jag vet inte.
Det finns väl en massa olika problem man kan ha med ryggar.

(jo jag vet vad du svarar, men det blir semantik)
För ommuskeln belastas med 50 gymkilon eller 50 arbetskilon (beaktat att det är ergonomiskt...) vari ligger som sagt skillnaden??
Jag vet inte.
Jag har ett stillasittande jobb där jag inte behöver lyfta något tyngre än
en penna, men har blivit varnad av ergonomer många gånger för att vi
som bara sitter stilla utan att nyttolasta ryggen riskerar nog så svåra
ryggskador som de som har tunga jobb.

Såpass mycket människokännare är jag att jag kan skilja en simulant från en dagdrönare. (har haft X antal hundra bassar genom åren, och det var inget annat än en studie i mänskligt beteende det.)
Så tyvärr... jag är luttrad.
Inte iskall.
Men luttrad.

Jag kan inte skilja simulanter från dagdrönare när det gäller ryggbesvär.
De läkare jag har pratat med har sagt att de inte heller kan göra det.
Och de läkare vi hade när jag gjorde lumpen kunde definitivt inte göra det.

Så du vill betala mindre skatt och att staten ska subventionera mer?

Det hade säkert kunnat funka om man omprioriterar lite vad skattepengarna går till. Man kan ju börja med att skära ner en massa statliga institutioner och verk och sänka generaldirektörernas fantasilöner och fallskärmar.

Att ett land som Sverige, som tydligen har världens högsta skattetryck, har kö på upp till 12 timmar på akuterna och poliser som lyser med sin frånvaro i glesbygden kan ju bara tyda på att alla skattepengarna försvinner ner i djupa, mörka hål som ingen riktigt vet hur dom ser ut. Eller så är det bara så att det är tabu att prata om vilka dessa hål egentligen är.

Nej, nej. SD kommer inte ens komma över fyraprocentsspärren. Grejen är den att många potentiella SD-väljare stödjer partiet lite med högerarmen. De (ofta gråsossar) skulle aldrig riskera att slänga bort sin sosseröst till ett parti som inte kommer att kunna göra så stor skillnad. De vågar de bara göra i opinionsundersökningar.

Lite synd, jag tror SD behöver lite framgång. Först då vågar man hoppas på en förändring i den absurda invandringspolitik som nu råder.

Beror på hur det politiska klimatet ser ut 2010. Dock tror jag att SD kommer att komma över spärren, för att därefter föra en tynande tillvaro.
Liksom Ny Demokrati gjorde, när det visade sig vilka personer som dök upp bakom Bert och Ians fasader.

Men jag försöker med:

- Minskade transfereringar och en betydligt snålare administration i det offentliga. Behövs landstinget?

- Genom skattelättnader för arbetande kanske man får igång produktion/konsumtion vilket ger ökade intäkter i meromsättningsskatt.

- Bygg kärkraftsverk längs hela norrlandskusten, med slutförvaring i våra stabila berggrunder inåt landet. Bli en energistormakt och sälj el till övriga Europa.

- Upphör med det statliga filmstödet

Som sagt, vad fan vet jag? Men drömma går ju! :)

Stäng lanstinget, effektivisera byråkratin och vi får mååånga fler arbetslösa.

Vad ger mest ökad konsumtion inom Sverige: 100 kr extra till en sjukpensionär eller arbetslös, eller till en höginkomsttagare?

Kärnkraftsutbyggnad skulle iofs skapa jobb och ökade intäkter så länge ingen olycka sker och att vi skjuter på förvaringsproblemet till våra barn, barnbarn, barnbarnsbarn, osv. några 1000 år framåt.

Betala filmstöd så att de har jobb eller att dra in det och de går arbetslösa?

Dröm på du.... :tungan

Men visst skulle det vara skönt ifall man kan plocka de bra från varje parti och genomföra dessa ideér.

Nej, jag vill förstås betala mer skatt och låta pengarna brinna upp i en trög offentlig hantering istället för att de kommer befolkningen till godo, vad trodde du? :)

:)

Det hade säkert kunnat funka om man omprioriterar lite vad skattepengarna går till. Man kan ju börja med att skära ner en massa statliga institutioner och verk och sänka generaldirektörernas fantasilöner och fallskärmar.

Att ett land som Sverige, som tydligen har världens högsta skattetryck, har kö på upp till 12 timmar på akuterna och poliser som lyser med sin frånvaro i glesbygden kan ju bara tyda på att alla skattepengarna försvinner ner i djupa, mörka hål som ingen riktigt vet hur dom ser ut. Eller så är det bara så att det är tabu att prata om vilka dessa hål egentligen är.

Hade det funnits en enkel lösning så är jag övertygad om att vi skulle ha genomfört den oavsett vem som styr.
Danmark har väl förövrigt högre skattetryck än sverige?

Tänkte snarare på att vi får sämre tryggheter.

From halvårsskiftet 2008 räcker det med 90 sjukdagar totalt på ett år för att arbetsgivaren i teorin ska kunna sparka ut en på gatan.

En krasch med hojen i maj och en ordentlig influensa i november kan räcka.

Precis som den anställdes rättigheter kan missbrukas av fel person så kan ju säkerligen detta missbrukas av oseriösa arbetsgivare, men det behövs ändå en lag som arbetsgivare kan ha som verktyg för att bli av med osolidariska anställda. Alla som jobbat på golvet vet ju säkert hur det alltid tycks finnas personer som är "förkylda" eller vabbar när dom i själva verket bara är trötta eller bakis. Det värsta är ju att det går ut över dom övriga anställda som får köra på underbemannade.

Man kan ju hoppas att dom flesta arbetsgivarna har omdöme nog att kunna bedöma rätt i situationer som gäller oturliga anställda kontra simulanter.

Om svenska företag ska kunna vara konkurrenskraftiga så krävs det att företagen kan forma sin personal till det som krävs. Som det har varit tidigare går ju många mindre företag i konken pga att dom har varit tvungna att ha kvar latmaskar anställda på 80-talet. Först in - sist ut osv. När det är så ogynnsamma förhållanden blir det svårt att våga fastanställa som företagare.

Själv har jag en deltidsanställd tjej som jag är helnöjd med, men jag har haft skräckexempel tidigare, dock ej fastanställda. Och då sitter man verkligen i sjön om man inte kan göra sig av med personen i fråga. I dom fallen har det handlat om unga personer som i början visat framfötterna men efterhand har blivit latare och slarvigare.

Jag tycker ändå att den sittande regeringen har infört flera av sina vallöften från valrörelsen, både vad gäller mindre företag och andra frågor, därför frågar jag mig varför opinionssiffrorna har varit så dåliga.

En viktig förändring för mig personligen är momsredovisningen, som nu bara behöver göras var tredje månad istället för månatligt.

:)

Hade det funnits en enkel lösning så är jag övertygad om att vi skulle ha genomfört den oavsett vem som styr.
Danmark har väl förövrigt högre skattetryck än sverige?

Jag är inte så säker på det. Sossarna har medvetet byggt upp en trög byråkratisk offentlig sektor för att säkra dom rösterna. Och då menar jag inte tex sjukvården utan olika onödiga verk och dylikt. Tyvärr är det väl inte så lätt att bara ändra på så djupt rotade vanor. Då krävs ju att ganska många blir arbetslösa först. Men på sikt, efter stålbadet, tror jag defintivt att det hade varit nyttigt för Sverige.

Vad gäller skattetrycket i Danmark så är det säkert möjligt, har inte jämfört. Har dock inte hört samma kritik riktas mot skola/sjukvård/rättsväsende där som här. Det är väl inte fel att betala skatt om man får tillbaks bra service för pengarna? Bygga statyer och torg på Västbanken hör inte till tidigare nämnda service om du frågar mig. Att ha ambassader och konsulat i varenda liten bananrepublik kostar också mycket pengar utan att direkt ge något till folket. För att nämna några exempel bara.

En uppenbar skillnad är ju att vi redan nu vet att leden i SD är fulla av dumskallar.

Ah! En Frände!

Ja, och det är det som kommer bli deras fall, när den upputsade fasaden spricker.

Kul politik kommer det bli, med det bästa snaskigheter för artiklar som Aftonbladet och dess gelika journalistkollegor kan önskar sig blir det troligvis 2010:)

Ännu mer "drag under galosherna" kan man säga.:hihi

Last edited:
En uppenbar skillnad är ju att vi redan nu vet att leden i SD är fulla av dumskallar.

Du kastar gärna invektiv omkring dig mot folk, men likväl har du inte lyckats fatta att personangrepp och förolämpningar inte tar dig någonstans alls. Tvärtom är personangrepp den svagsintes sätt att säga "Att nu förmår jag inte att försvara mina argument mer, så nu avleder jag debatten med förolämpningar istället." Hur ska man då tolka dig som inte ens lyckas börja debattera, du bara sticker in näsan i trådarna ibland, kollar åt vilket håll vinden blåser och skiter ur dig en eller ett par förolämpningar.

Nu kan jag iof finna din obefintliga debatteknik underhållande bitvis men hade vi inte alldeles nyss en diskussion med Swedie om att hålla trådarna rena från påhopp och osakliga argument? Du kan nog bättre om du bara koncentrerar dig lite. :)

Jag kan inte skilja simulanter från dagdrönare när det gäller ryggbesvär.
De läkare jag har pratat med har sagt att de inte heller kan göra det.
Och de läkare vi hade när jag gjorde lumpen kunde definitivt inte göra det.

Helt rätt igen.
Och det är det som gör just "ryggbesvär" så lämpligt att skylla på.
Tyvärr för dem med verkliga besvär, som riskerar att misstros.

Många svaga läkare har gett efter (vanligare förr iofs) för notoriska gnällmånsar (som eg. bara ville ha förtidspension) som tjatade och tjatade.

Inte för inte har vi en oerhört stor andel sjukpensionärer p.g.a just ryggbesvär.
Skulle man översätta detta till någon form av "normalbild" över fejkade sjukskrivningar så är jag övertygad om att mörkertalet i just denna kategori är betyyyydligt högre än i såna fall där det verkligen GÅR att ställa en korrekt eller iaf närmast korrekt diagnos.

Du kastar gärna invektiv omkring dig mot folk, men likväl har du inte lyckats fatta att personangrepp och förolämpningar inte tar dig någonstans alls. Tvärtom är personangrepp den svagsintes sätt att säga "Att nu förmår jag inte att försvara mina argument mer, så nu avleder jag debatten med förolämpningar istället." Hur ska man då tolka dig som inte ens lyckas börja debattera, du bara sticker in näsan i trådarna ibland, kollar åt vilket håll vinden blåser och skiter ur dig en eller ett par förolämpningar.

Nu kan jag iof finna din obefintliga debatteknik underhållande bitvis men hade vi inte alldeles nyss en diskussion med Swedie om att hålla trådarna rena från påhopp och osakliga argument? Du kan nog bättre om du bara koncentrerar dig lite. :)

Cut him some slack! Killen bor i Masthugget. Känt för sina R-are, och då menar jag inte R som i racing. Där får dom det i modersmjölken. :D

Helt rätt igen.

Många svaga läkare har gett efter (vanligare förr iofs) för notoriska gnällmånsar (som eg. bara ville ha förtidspension) som tjatade och tjatade.

Idag har kassan i större omfattning egna läkare som gör en sekundär bedömning mot sjukskrivande läkare. Detta för att det är, eller åtminsotne var, för lätt att få igenom sin "åkomma" hos alltför många läkare. Det här är naturligtvis också positivt för de som verkligen är sjuka.

Helt rätt igen.

Inte för inte har vi en oerhört stor andel sjukpensionärer p.g.a just ryggbesvär.
Skulle man översätta detta till någon form av "normalbild" över fejkade sjukskrivningar så är jag övertygad om att mörkertalet i just denna kategori är betyyyydligt högre än i såna fall där det verkligen GÅR att ställa en korrekt eller iaf närmast korrekt diagnos.

En snabb story. Skulle kontrollera en knäskada, blev sjukskriven direkt i två veckor.

Hade inga problem med att jobba med knäskadan, så struntade i sjukskrivningen. Men hur många hade gjort det, med pengar på fickan utan att jobba. Så, visst är det för lätt att ta "ledigt" med ekonomiskt stöd

En snabb story. Skulle kontrollera en knäskada, blev sjukskriven direkt i två veckor.

Hade inga problem med att jobba med knäskadan, så struntade i sjukskrivningen. Men hur många hade gjort det, med pengar på fickan utan att jobba. Så, visst är det för lätt att ta "ledigt" med ekonomiskt stöd

Och för mig var det precis tvärtom efter en mc-olycka där menisker, ledband och annat krafs gick sönder. Opererades på torsdagen & jobbade på fredagen. Iofs har jag kontorsjobb, hade jag haft ett praktiskt arbete hade det förtås varit annorlunda.

Och för mig var det precis tvärtom efter en mc-olycka där menisker, ledband och annat krafs gick sönder. Opererades på torsdagen & jobbade på fredagen. Iofs har jag kontorsjobb, hade jag haft ett praktiskt arbete hade det förtås varit annorlunda.

Du fick således ingen sjukskrivning?
Förstått rätt?

Undrar vad det var för läkare jag träffade :va
Den man går till för att slippa att jobba, eller nått sånt då.

Du fick således ingen sjukskrivning?
Förstått rätt?

Undrar vad det var för läkare jag träffade :va
Den man går till för att slippa att jobba, eller nått sånt då.

Frågade om jag kunde vara hemma en dag eller två då jag var rätt groggy efter op och olyckan men icke. Tror att det är lotterie inom sjukvården; ena läkaren bedömmer någon som kronisk sjuk & andre läkaren friskförklarar en.

Frågade om jag kunde vara hemma en dag eller två då jag var rätt groggy efter op och olyckan men icke. Tror att det är lotterie inom sjukvården; ena läkaren bedömmer någon som kronisk sjuk & andre läkaren friskförklarar en.

Nog verkar det visst, bara baserat på våra historier, att vara ett lotteri:)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back