Vad skulle du rösta på idag?

Vad skulle du rösta på om det var val idag?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Hur menar du nu?
Vi som röstat på SD, skämtar vi bara?:confused:

Jag är inte orolig för att SD någonsin kommer att bli högsta hönset i hönsfarmen, därför törs jag rösta på dem med hopp om att de får lite mer att säga till om. Men ett Sverige styrt av SD helt och hållet? Nej tack, då går vi nog under.

Att 22,92% skulle rösta på SD om det vore val idag tror jag inte på. Det är en sak att internettycka och en annan att gå till vallokalen.

Men jag förstår din poäng att rösta på partiet för att få lite förändring, om det sen sker direkt eller att de andra partierna försöker sno åt sig lite av deras politik återstår att se.

Håller helt med att om SD styr så går Sverige under.

Så illa tror jag faktiskt det är.

Påminner lite grand om poppissiffrorna som "Ny demokrati" hade bland vissa grupper på sin tid.

Bert Karlsson var ju i alla fall rolig. :)

Last edited:
På vilket sätt?

Grundidén är väl bra i alla fall, att den som kan jobba inte ska vara sjukskriven.
Med nuvarande system blir ju arbetsföra människor förtidspensionerade enligt allehanda media, det är sjukt. Finns i princip alltid något till alla, även ganska förståndshandikappade gör någon typ av arbete för gemsnekap med mera. Att då ryggont på en 23-åring ger livslångt utanförskap kan inte vara okej, för någon.

Tänkte snarare på att vi får sämre tryggheter.

From halvårsskiftet 2008 räcker det med 90 sjukdagar totalt på ett år för att arbetsgivaren i teorin ska kunna sparka ut en på gatan.

En krasch med hojen i maj och en ordentlig influensa i november kan räcka.

Tänkte snarare på att vi får sämre tryggheter.

From halvårsskiftet 2008 räcker det med 90 sjukdagar totalt på ett år för att arbetsgivaren i teorin ska kunna sparka ut en på gatan.

En krasch med hojen i maj och en ordentlig influensa i november kan räcka.

Om man är hemma fyra och en halv månad av de tio och en halv man jobbar på ett år så kan jag förstå att arbetsgivaren vill bli av med en. Visst, ingen väljer att bli sjuk, men förstå att det inte går att driva företag när de anställda inte är där.

Var finns alternativet: Sverigedemokraterna?
(ATT det ska vara SÅ svårt att skriva ihop...)

Om man är hemma fyra och en halv månad av de tio och en halv man jobbar på ett år så kan jag förstå att arbetsgivaren vill bli av med en. Visst, ingen väljer att bli sjuk, men förstå att det inte går att driva företag när de anställda inte är där.

Så är det. :fakta

MEN i prakktiken, dvs det exemplet som automatvapen-joe tar upp, så är det ju inte olycksfåglarna som man är ute efter, utan de sommaskar kontinuerligt.

En kompis har en firma.
En av hans anställda har ALLTID klagat (och varit sjukskriven) för RYGGEN!
I 4 år.
Ändå... ser man honom på gymet, ute i svängen, och med massa annat.
Men JOBBA, det går INTE!

Min vän var snäll i tre och ett halvt år...
Men sen fick killen (som oxå är en vän) kicken.

Rätt..

Kan du ge dig fan på!

Hade jag företag, och nån hade osis, blev sjuk "på riktigt" osv, så skulle jag skydda denne forever.
Men fick jag en simulant på kroken hade jag nog skjutit fanskapet, och grävt ner honom i en grop med osläckt kalk...

Last edited:
Att 22,92% skulle rösta på SD om det vore val idag tror jag inte på.

Nej, inte sett till befolkningen i stort.
Att däremot SH-medlemmarnas SD-sympatier ligger på den nivån är ingen nyhet. Så har det ju sett ut i alla pollar här på SH senaste fem åren.
SH är ju ett starkt tillhåll för de typiska SD-väljarna.

Skulle du försöka "räkna fram" en genomsnittsanvändare på SH så skulle den överstämma så gott som på pricken med SD's genomsnittsväljare.

Ingen regel utam undantag förstås. Det finns säkert någon SD-väljare här på SH som faller utanför mallen.

Nej, inte sett till befolkningen i stort.
Att däremot SH-medlemmarnas SD-sympatier ligger på den nivån är ingen nyhet. Så har det ju sett ut i alla pollar här på SH senaste fem åren.
SH är ju ett starkt tillhåll för de typiska SD-väljarna.

Skulle du försöka "räkna fram" en genomsnittsanvändare på SH så skulle den överstämma så gott som på pricken med SD's genomsnittsväljare.

Ingen regel utam undantag förstås. Det finns säkert någon SD-väljare här på SH som faller utanför mallen.

Så då är den typiske SH-användaren en skåning som bor i Landskrona eller Slöddertälje?

En av hans anställda har ALLTID klagat (och varit sjukskriven) för RYGGEN!
I 4 år.
Ändå... ser man honom på gymet...

Nu vet ju jag naturligtvis ingenting om rätt och fel i det här fallet,
men det är väl inget ovanligt att ryggproblem inte försvinner på 4 år
eller att läkarna rekomenderar träning vid ryggbesvär.

Det tråkiga med politik är lägermentaliteten som råder. Röstar man höger så hatar man sjuka och handikappade, röstar man vänster så vill man stoppa allt privat ägande. Jag skulle rösta på ett parti som verkade för:

- Platt skattesats, det skall inte straffa sig att jobba och bli framgångsrik
- Gör det mindre attraktivt att stå utanför arbetsmarknaden
- Renare miljö, mindre utsläpp
- Sådant som alla behöver, d.v.s. vatten, el, infrastruktur skall vara statligt kontrollerat.
- Gratis kollektivtrafik
- Ingen skatt på boende
- Fri sjukvård som håller hög kvalitet
- Utbyggd kärnkraft
- Mer resurser till polis, mindre till försvar
- Human flykting- och invandringspolitik med emfas på integration, där flyktingkontrakt och krav på svenskundervisning kan vara bra idéer.
- Religionsfrihet och fritt fram att spela hur mycket nationalsång man vill i skolorna, om man vill det.

Och så vidare, en jävla blandning av åsikter från alla läger. Och ett sådant parti finns ju inte.

Så då är den typiske SH-användaren en skåning som bor i Landskrona eller Slöddertälje?

Nej, men de är säkerligen överrepresenterade de med. Syftar snarast på att helsvenska, egocentrerade, unga killar med är extremt överrepresenterade här.

På samma sätt som den typiske SD-väljaren är otroligt överrepresenterad här så är den typiske vänsterväljaren lika underrepresenterad. Därav pollresultatet.

Antalet medelålders kvinnor med låg utbildningsnivå och jobb inom offentlig sektor skiner med sin frånvaro här på samma sätt som de typiska SD-väljarna och moderatväljarna är överrepresenterade.

Medelinkomsten på SH ligger långt över medel..

En annan poll som jag gjorde förut ang. hur många som fått dela rum med syskon under tonåren visade att mindre än 3% av SH-användarna fått dela rum...
Om du jämför det med landet i stort (7%) eller varför inte arbetarklassungar(17%) eller för all del barn till invandrare (40%) så framträder en ganska tydlig bild av representationen här på SH.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=192859

70% hade förälder med eftergymnasial utbildning trots att bara 20% av befolkningen har eftergymnasial utbildning.

Last edited:

Att inte finns så många ensamstående, glennrökande, vinpimplande, 4-barnsmammor här har jag förstått, de brukar ju inte ha råd med MC.

Men att så många tycker att SD, som bara har samma lösning på alla problem, är ett seriöst parti förvånar mig. De kan ju lika gärna rösta på kalle anka-partiet ifall de bara vill protestera mot de etablerade partierna.

Alltid två sidor på myntet, mina sympatier ligger hos den anställde för tillfället.

Må hända att det blir annat ljud i skällan om jag skaffar egen firma.

Så illa tror jag faktiskt det är.

Påminner lite grand om poppissiffrorna som "Ny demokrati" hade bland vissa grupper på sin tid.
Nej, nej. SD kommer inte ens komma över fyraprocentsspärren. Grejen är den att många potentiella SD-väljare stödjer partiet lite med högerarmen. De (ofta gråsossar) skulle aldrig riskera att slänga bort sin sosseröst till ett parti som inte kommer att kunna göra så stor skillnad. De vågar de bara göra i opinionsundersökningar.

Lite synd, jag tror SD behöver lite framgång. Först då vågar man hoppas på en förändring i den absurda invandringspolitik som nu råder.

Det tråkiga med politik är lägermentaliteten som råder. Röstar man höger så hatar man sjuka och handikappade, röstar man vänster så vill man stoppa allt privat ägande. Jag skulle rösta på ett parti som verkade för:

- Sådant som alla behöver, d.v.s. vatten, el, infrastruktur skall vara statligt kontrollerat.
- Gratis kollektivtrafik
- Ingen skatt på boende
- Utbyggd kärnkraft
- Human flykting- och invandringspolitik med emfas på integration, där flyktingkontrakt och krav på svenskundervisning kan vara bra idéer.
- Religionsfrihet och fritt fram att spela hur mycket nationalsång man vill i skolorna, om man vill det.

Och så vidare, en jävla blandning av åsikter från alla läger. Och ett sådant parti finns ju inte.
Så du vill betala mindre skatt och att staten ska subventionera mer?

Last edited:
Nu vet ju jag naturligtvis ingenting om rätt och fel i det här fallet,
men det är väl inget ovanligt att ryggproblem inte försvinner på 4 år
eller att läkarna rekomenderar träning vid ryggbesvär.

Helt rätt. Och det är ju oxå det bärande argumentet hos alla simulanter.
Jag menar: KAn man göra ALLT på fritiden, men inte på jobbet...
Och när arbetsuppgifternas utförandelikanr många gym-maskiner... vari ligger skillnaden på att ta ut sig på jobbet (om man nu bara beaktar lite grundläggande ergonomi) eller på gymet?
(jo jag vet vad du svarar, men det blir semantik)
För ommuskeln belastas med 50 gymkilon eller 50 arbetskilon (beaktat att det är ergonomiskt...) vari ligger som sagt skillnaden??

Såpass mycket människokännare är jag att jag kan skilja en simulant från en dagdrönare. (har haft X antal hundra bassar genom åren, och det var inget annat än en studie i mänskligt beteende det.)
Så tyvärr... jag är luttrad.
Inte iskall.
Men luttrad.

Nej, det har inte med klientelet på SH att göra, kollar man pollen på Aftonbladet så ser det snarlikt ut.

Kort fråga:
- Vilken åldersgrupp samt vilket kön är överrepresenterade bland internetanvändarna? (Har du läst din hemläxa vet du även hur surfbeteendet skiljer sig mellan könen, alltså hur det skiljer i "slösurfande" och "praktiskt användande" av nätet mellan könen)

Jämför sedan ditt svar med vilken åldersgrupp samt kön som är överrepresenterade bland SDs väljare.

- Gratis kollektivtrafik
- Ingen skatt på boende
- Utbyggd kärnkraft

Shit...
DU blir bara klokare och klokare...
Har du gått i skola hos mig? ;)

Skämt åsido: NÄR (om) du hittar ett parti som stämmer på det där... skicka mig ett PM då om vilka det är! :)

Jag skulle rösta på ett parti som verkade för:

Ökade kostnader / minskade intäkter:
- Gratis kollektivtrafik
- Ingen skatt på boende
- Utbyggd kärnkraft

Möjligen mindre kostnader om detta innebär mindre bidrag:

Plus minus noll

Inte för att vara sån men hur skulle allt detta finansieras?
F.ö. låter det som strålande förslag.

Kort fråga:
- Vilken åldersgrupp samt vilket kön är överrepresenterade bland internetanvändarna? (Har du läst din hemläxa vet du även hur surfbeteendet skiljer sig mellan könen, alltså hur det skiljer i "slösurfande" och "praktiskt användande" av nätet mellan könen)

Det finns skillnader mellan könen när det gäller preferenser gällande tex datorspel och intressen på webben. Men när det gäller surfande på tex nyhetssidor på internet i allmänhet och tillgång till dator i synnerhet så är skillnaderna utraderade. Jag har jobbat med datorer i över 10 år och sett hur dator och internet förvandlats från något obegripligt och magiskt till något som i princip alla använder dagligen. Mina egna pensionerade päron använder datorn dagligen för att betala räkningar, surfa på nyhetssidor och tom bildbehandla. Det går inte att stödja sig på skillnader här längre.

Min förra tjej som inte (tror hon själv) kan ett skit om datorer hade köpt och själv konfat och installerat en trådlös router när jag var borta, hon hade visserligen bommat krypteringen, men den var uppe och rullade.
Jag tror inte det finns särskilt många idag som inte kan surfa in på Aftonbladet och rösta.

MEN det var ju bara ca 40 000 som hade röstat, så jag vet inte om det är statistiskt säkerställt dock, men det var galet intressant att se att siffrorna här på SH-pollen var så lik Aftonbladets. :)

Inte för att vara sån men hur skulle allt detta finansieras?
F.ö. låter det som strålande förslag.

Nu är jag ju varken civilekonom eller statsvetare, så oddsen för att jag skulle pricka in en fungerande samhällsmodell i ett inlägg på Sporthoj är ganska dåliga.

Men jag försöker med:

- Minskade transfereringar och en betydligt snålare administration i det offentliga. Behövs landstinget?

- Genom skattelättnader för arbetande kanske man får igång produktion/konsumtion vilket ger ökade intäkter i meromsättningsskatt.

- Bygg kärkraftsverk längs hela norrlandskusten, med slutförvaring i våra stabila berggrunder inåt landet. Bli en energistormakt och sälj el till övriga Europa.

- Upphör med det statliga filmstödet

Som sagt, vad fan vet jag? Men drömma går ju! :)

Så du vill betala mindre skatt och att staten ska subventionera mer?

Nej, jag vill förstås betala mer skatt och låta pengarna brinna upp i en trög offentlig hantering istället för att de kommer befolkningen till godo, vad trodde du? :)

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...