Vad skiljer den snabbaste från de snabba?

Goodstuff skrev:
Fast det är nog inte möjligt att träna sig till de fulla 90%:en. Man kanske kan komma till 87% med god vilja och mycket träning men du når aldrig de där sista 3% för att få ett komplett paket av det du behöver för att vara snabbast.

Nä, det har du rätt i. Jag betonade "mycket" också bara därför.
En annan sak som är att faktiskt förare blir bättre generellt.
Såg att Kent Andersson diskuterades i nån tråd. I alla sporter så blir de tävlande bättre även om matiralet inte inte förbättras. Tiderna i löptävlingar har förbättrades väldigt mycket de senaste tjugo åren. Självklart är bättre skor en bidragande orskak men även att löparna är bättre tränade idag än på 80talet.

Freddie Spencer, som vann VM i mitten på 80-talet, dessutom både 250 och 500 samma år (-85) :tummenupp
Han var även känd som den förare i världen som var sämst på att kommunicera med tekniker och stallchef, efter ett träningspass så sa han ingenting utan gick bara in i sitt motorhome och tittade på tv:-)
Stallchefen (var det inte Burgess?) gick in till honom efter en kvart eller så och började snacka allmänt om ditt och datt för att efter en stund leda in Freddy på träningen, och ifall släppet han hade i kurva tre berodde på felaktig fjädring eller nåt annat... :)

Det roliga var att han körde alltid fortare än alla andra, han hade dessutom samma varvtider hela tiden, men det enda sättet för teknikerna att se att om något var galet var ifall Freddy hade svettpärlor i pannan eller inte :D

Kolla på:
http://www.fastfreddie.com/html/aboutFreddie.htm

RacerX: Dessa saker ser jag likadant! Snabbaste sättet att förbättra en spelare är att ständigt funder över varför det blev så å så (och ofta att nån annan hjälper denna att se vad som är snett), och vad man kan göra bättre. Borde vara så i allting, och jag tycker fortfarande att det är något man kan träna upp!

Sen tänkte jag på exemplet Biaggi, nu kanske jag inte har all info korrekt, men han började väl köra när han var 18? Jämfört med rossi som "alltid" kört? Min teori varför han inte vinner nu är för att han slutat utveckla sig själv, tänker lite för högt om sig själv. Detta har jag erfarenhet av själv, och antingen lägger man av med det man gör, eller så ger man sig fan på att bli bättre igen, och oftast så blir man bättre även om man trodde sig vara på toppen redan! Jag tror det är det som skiljer Rossi och Biaggi, Biaggi har ju ändå "lärt" sig fortare?

OlleR skrev:
RacerX:
Sen tänkte jag på exemplet Biaggi, nu kanske jag inte har all info korrekt, men han började väl köra när han var 18? Jämfört med rossi som "alltid" kört? Min teori varför han inte vinner nu är för att han slutat utveckla sig själv, tänker lite för högt om sig själv. Detta har jag erfarenhet av själv, och antingen lägger man av med det man gör, eller så ger man sig fan på att bli bättre igen, och oftast så blir man bättre även om man trodde sig vara på toppen redan! Jag tror det är det som skiljer Rossi och Biaggi, Biaggi har ju ändå "lärt" sig fortare?

Allting sitter mellan öronen och det handlar i regel om motivation, se bara på hur Rossi kan kapa någon sekund till när det verkligen gäller, som ifjol när han fick tidstillägg för att kört om på gulflagg, sen plockade han in den tiden med råge och lyckades hitta ytterligare några sekunder, det är bara att ställa sej upp och buga för den killen.
Doohan nämde ju i "Faster" att Biaggi inte har "det" som krävs för att vinna VM på den här nivån (hann har ju vunnit 250), han jagar något sorts spöke som bara han kan få bort, om det är prestationsångest eller vad det är spelar ingen roll. Å andra sidan så får man inte glömma att alla dom killarna som kör MotoGP, oavsett plats är hjältar, jag tror att det är svårare att komma på griden i MotoGP än att bli Formel1 förare...

Hjärnforskningen ger hopp...

Man har alltid fått lära sig att hjärnan struktur bestämms redan som foster, och att de enda skillnaderna som kan uppstå som vuxen är att kopplingarna ändras eller att nervceller dör.

Men jag läste en bok om hjärnforskning, där står det att hjärnans struktur kan förändras som vuxen. Man kan "lära upp" och "expandera" delar i hjärnan. Genom träning kan man öka den mentala kapaciteten och t.om. få nya nerceller att bildas.

Men det är viktigt med fokucering och medveten träning för att uppnå detta.

Vad detta egentligen innebär är jag inte begåvad nog för att förstå (men med lite träning kanske...!?) men det borde innebära att den "medfödda begåvningen" för t.ex. RR inte betyder så mycket, snarare är det förmågan att koncentrera sig, vara envis och vara medveten om sin träning som betyder något.

Men detta är självklart bara mina slutsatser av detta jag läst, och jag är naturligvis inte professor...
Men oavsett är det väldigt facinerande och hoppingivande för oss sorgliga jäv*ar som inte tillhör eliten (än)... :)

Rossi har kul när han kör, låg puls och ett stort smajl innanför hjälmen, Biaggi har inte lika kul, han försöker mer än han kan och vurpar då och då.

RacerX skrev:
det här med träning kontra talang är något som jag också funderat en del på.
Inom "skolvärlden" finns det två exempel på det. USA kontra Japan. I USA utgår lärosystemet (nu generaliserar jag...) från att vissa är mycket mera lämpade (talangfulla) för vissa saker och då bereds mera resurser, medan man i Japan har inställningen att alla är lika duktiga från grunden, och de som är sämre är det för att de inte lägger ner lika mycket arbete som de bättre. I USA får du då fram ett fåtal toppar (men tappar väldigt många) medan man i Japan tvingar upp många fler till en högre nivå. I jämförelser har man även sett att japanerna presterar mkt bättre, även bland toppstudenterna...

Kanske inte helt relevant här, men det säger något om hur viktig inställningen är.
Men sen tror jag att den måste förknippas med en starkt analytisk förmåga. Du måste kunna fundera över hur din prestation påverkas av dina handlingar.
En sak som jag faktiskt kommit fram till är att jag nu är mkt bättre på de flesta sporter än när jag var yngre. Det beror verkligen inte på att jag är i bättre form/tränat mer, tvärtom, men istället tror jag det beror på att jag nu mognat och kan analysera momenten som krävs för att lyckas.

Det här blev väldigt rörigt, kommer inte riktigt ihåg vad jag skulle säga. får skylla på att det är jätte sent... godnatt! ;)

Japanerna verkar också ha ett inte speciellt trevligt skolsystem med enorm press på eleverna. Japan toppar väl statistiken på självmord bland unga.

Vi är alla olika o vi har olika sätt att lära oss saker beroende på vem vi är. Om man anammar det o ger folk möjligheter att lära på sitt vis kan man höja nivån på många. Men att försöka stöpa alla i samma form funkar inget vidare.
Jag tror inte heller att alla är lämpade till att göra alla saker. Jag tex är inte lämpad till att köra svinfort. Därför tourar jag runt i lagom fart istället. Det räcker för mig. =)

CorbenDallas skrev:
Japanerna verkar också ha ett inte speciellt trevligt skolsystem med enorm press på eleverna. Japan toppar väl statistiken på självmord bland unga.
I Japan dör det årligen 10.000 tals människor pga stress och press, folk jobbar ihjäl sig helt enkelt, Japan har ett komplicerat samhälle där man förväntas jobba 60-80 timmar i veckan och ändå leva med gamla värderingar och religon.

Japan har fostrat en hel del RR stjärnor men frågan är om dom har kul.

Niklasinorr skrev:
En enkel fråga med ett oerhört komplicerat svar, här kommer några synpunkter iallafall...
Kanonsvar :tummenupp

Jag är personligen helt övertygad om att det inte går att bli bäst i världen på någonting, oavsett tid och ekonomi, om inte "talangen" finns där från början.

Jämför tex med bollsinnet som man föds med.
Det spela ingen roll hur mycket man tränar, finns det inte där ifrån början så kommer du aldrig att bli bäst i någon bollsport.

Har en kompis som kör skjortan av mig när det gäller RR.
Hans bollsinne är mindre bra och hur mycket han än har tränat, tex innebandy, genom åren så är en kille på 12 år med normalt bollsinne skickligare. :hihi

Håller med många tidigare talare om att det där lilla lilla extra som gör dig "BÄST" är något som är medfött, precis som ett bollsinne.

Men jag tror ändå att träningen och motivationen spelar störst roll.
Vi säger så här...om person X utan den s.k. "medfödda talangen" tränar bättre och har mer motivation än person Y som har den "medfödda talangen", så kan person X mycket väl bli bättre än person Y.

Men Y har säkert lättare för att bli riktigt duktig än vad X har, men det hindrar inte X från att bli bättre än Y. Det mesta tror jag handlar om träning och motivation, men visst har andra lättare för det än andra, och just den biten är jag övertygad om att den är genetisk...

Sammanfattning av min teori: Så gott som alla kan bli "bäst" med rätt träning och motivation, men vissa har lättare för det än andra pga. "rätt" gener. :)

Kristian Salö skrev:
Jag skulle säga omvänt!

Med talang kommer du inte långt...

Talang är ju ett svårtytt begrepp, speciellt när det gäller hojåkning, just i den kategorin finns det ju plats med många talanger. Man kan ju ha talang för exempelvis balans, många elithojåkare har ruskigt bra balans, cyklar enhjuling, jonglerar bollar och så vidare. Sånt kan man ju lära sej men vissa människor har det naturligt, som bollkänsla.
Jag tror att just balans är en viktig egenskap för RR, just att kunna köra på gränsen kräver en oerhört välutvecklad balans och känsla för feelingen. Detta gäller ju även balans på gas och broms och andra reglage.

Sen tror jag förmågan att fokusera och känslan för anpassning är viktig, vilket hänger ihop, och det kan vara oerhört jobbigt. Det finns många riktigt snabba förare som inte orkar fokusera ett helt rejs, dom börjar bra men halkar sen efter, och skyller på däcken eller nåt annat passande. Medans andra förare som har talang för fokusering kan känna efter, anpassa sej och köra runt problemen. Jag tror inte att Rossis däck slits mindre än det gör för andra förare, men han kan anpassa sej efter ändrade förhållanden som att däcken tar slut, hojen blir lättare osv. Doohan var också duktig på detta, och Fast Freddy Spencer då, som var mästare på det.

Tänk er att köra en MotoGP på gränsen, där bägge däcken kanar mer eller mindre, samtidigt som man skall balansera gaspådrag, koppling, bakbroms, frambroms, kurvorna kommer och går, det är fullt med andra hojar runt omkring, stressen av att man måste vinna eftersom sponsorer, stallchef och man själv lever för att vinna... och sen skall man göra detta i 45 minuter i sträck???? Inte konstigt att dom här killarna tränar både fysiskt och mentalt... och ärligt talat så skulle jag inte vilja byta med dom, jag är alldeles för lat för det :)

Goodstuff skrev:
Det är klart att man kan träna upp sina reaktioner på den information man får. Det är grundpelaren i Keith Codes böcker - survival reactions. Alltså hur man instinktivt reagerar och ofta då med en handling som är helt i motsats till vad som är bäst för hojen och dess behov rent fysiskt.
Att lära sig att känna igen de olika "survival reactions" som finns och att kunna hantera dem är Codes nyckel till att köra fortare. Ett led i det är att lära sig vad hojen gör och varför den gör så.

Ta det här med att man instinktivt slår av på gasen om det går för fort in i en kurva. Det är precis vad man inte ska göra eftersom man då överför mer vikt på framhjulet och riskerar att överskrida däckets maximala grepp med ett framhjulssläpp som resultat.

"To keep your cool" helt enkelt, att göra rätt sak i varje ögonblick. Läste en artikel om hur man intervjuat ett antal mästare inom olika "adrenalindicipliner" typ racing, störtlopp, fallskärmshoppning osv och många kunde berätta att när det gick som bäst så gick tiden "långsamt, dom kunde liksom se sig själva utifrån och allt gick lungt och sansat tillväga... trots att det gick så in i h-vete!!! Dom kallade det "flow".

Sen tror jag det ligger mycket i vad (jag tror det var) Kenny Roberts sr sa, när han skulle ge tre tips på hur man blir världsmästare i RR. Han sa:
1: Tracktime
2. Tracktime
3. Tracktime

Så sant tror jag....

Victor skrev:
Nä, det har du rätt i. Jag betonade "mycket" också bara därför.
En annan sak som är att faktiskt förare blir bättre generellt.
Såg att Kent Andersson diskuterades i nån tråd. I alla sporter så blir de tävlande bättre även om matiralet inte inte förbättras. Tiderna i löptävlingar har förbättrades väldigt mycket de senaste tjugo åren. Självklart är bättre skor en bidragande orskak men även att löparna är bättre tränade idag än på 80talet.

Löptiderna på senaste mästerskapet var sämre än på väldigt länge. Inom friidrotten har du tyvärr doping att ta hänsyn till. När kontrollerna blir hårdare försämras resultaten.

Dessutom har vi den omtalade "Bannister-effekten", i många år jagade folk drömmilen. Dvs 1609 meter under 4 minuter, det gick så långt att man trodde den var fysiskt omöjlig. Roger Bannister spräckte den och bara efter några år hade dussintals löpare också gjort det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT