Vad skiljer den snabbaste från de snabba?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kanske en lite dum fråga, men det känns som om jag kanske missat något :)

Efter några trådar/kommentarer om tider så verkar det ibland vara väldigt stor skillnad, såsom flera sekunder på vissa varvtider, mellan svenska elitförare och de som kör snabbast i samma klass. Vad är det egentligen som gör en förare snabbare än en annan?

Kunna hålla den fart som hojjen (vilket innebär däck också självklart) klarar av i kurvan, gå på/bromsa på rätt ställe i förhållande till farten, välja rätt spår och ha rätt fysik?

Vad vet ni av för specialtekniker, som tex nån skrev att Watz använde bakbromsen för att dämpa hjulspin ut ur kurvorna? :) Även om man inte är någon stjärna är det kul att prova på å hitta sin egen väg!
 
talang.. alla kan bli riktigt snabba med tillräckligt med träning, men det där lilla sista, måste vara medfött! ...min teori
 
kajlyl skrev:
talang.. alla kan bli riktigt snabba med tillräckligt med träning, men det där lilla sista, måste vara medfött! ...min teori
Håller med!
Det är ju ingen slump att många av dem som är duktiga inom en gren i motorsport också är det i en annan.
De har helt enkelt en talang om vi vanliga saknar.
 
kajlyl skrev:
talang.. alla kan bli riktigt snabba med tillräckligt med träning, men det där lilla sista, måste vara medfött! ...min teori
Vad innebär talangen då? :confused:

*Edit, jag har som den här föreställningen att man kan lyckas med allt med rätt träning, så länge fysiken är rätt!
 
Den som visste svaret på den frågan skulle kunna bli hyfsat rik, bara att ringa HRC och berätta hur de ska klå Rossi.
 
OlleR skrev:
Vad är det egentligen som gör en förare snabbare än en annan?

En enkel fråga med ett oerhört komplicerat svar, här kommer några synpunkter iallafall men det finns miljoner andra skäl:

Det var ett intressant program på Discovery för något år sedan om just detta med varför vissa människor kör fortare än andra i framförallt en tävlingssituation. Den gamla myten var att ex Schumacher/Doohan eller liknade människor hade snabbare reaktioner än "vanliga" människor, detta testades men visade sej vara fel. Det testades en massa olika saker men det enda man kom fram till vara att allting handlade om att processa data. Gasa, bromsa, väglag, känslan från däck och fjädring, omgivningen, räcken som flashar förbi, publik, konkurrenter omkring dej och så vidare...

...en normal människa gör detta seriellt, en grej efter nästa, processa och ta ett beslut, sen går man vidare till nästa parameter. Dom killarna som vinner VM är specialister på att processa data parallellt, Schumacher speciellt var väldigt duktig på detta. Man pratar om ett "konto" som innehåller en massa kapacitet, ju snabbare du kan processa och ju mer du kan placera i ryggmärgen från det här kontot desto mer kan du lägga på att processa dom vikitiga grejerna som bromspunkt, gasstart och spårval...kort sagt, du blir snabbare.

Ett bra test på detta är en övning som bland annat California Superbike School gör regelbundet, man kör en massa pass på banan med tidtagning och sen lägger övningsledaren in ett pass där man inte får använda bromsarna. Tanken är att man skall skapa ett minne av vilken hastighet man har i en viss kurva, och om man inte "överladdar" hjärnan med just bromsning, som är en av dom parametrar som tar mest av kapaciteten på "kontot", så skall man minska sina varvtider. På Willow Springs så är det inte ovanligt att eleverna minskar varvtiderna med 20-25 sekunder efter "Nobrake" passet, ett ganska talande exempel...

Sen finns det givetvis en oherrans massa trick som vissa förare håller sej med, som ex. Watz bakbroms, vilket även hela Supermotard eliten kör med... eller bromstekniken som Kevin Schwantz ofta körde med, där han och konkurrenten ligger jämsides på en raksträcka i 280km/h, bromspunkten närmar sej, Kevin sätter sej upp och den andra killen bromsar omedelbart, men Kevin väntar en bråkdel av en sekund till innan han verkligen bromsar och har passerat... :tummenupp
Men detta är bara små detaljer som inte har så stor betydelse under en hel säsong, snabbhet ligger på lite andra nivåer...

Läs Keith Codes böcker, A twist of the wrist I och II, The soft science of motorcycle racing eller hans senaste bok som jag inte vet vad den heter. Rekommenderas, snubben vet vad han pratar om... :)
 
Att vara lite halvgalen skadar nog inte... Tror nog man når toppen fortare om man saknar reflexen att bromsa när det börjar vina lite om hjälmen...
 
Sugar skrev:
Att vara lite halvgalen skadar nog inte... Tror nog man når toppen fortare om man saknar reflexen att bromsa när det börjar vina lite om hjälmen...

...först väntar man till man ser Gud, sen bromsar man.../Kevin S
 
Niklasinorr skrev:
En enkel fråga med ett oerhört komplicerat svar, här kommer några synpunkter iallafall men det finns miljoner andra skäl:

Läs Keith Codes böcker, A twist of the wrist I och II, The soft science of motorcycle racing eller hans senaste bok som jag inte vet vad den heter. Rekommenderas, snubben vet vad han pratar om... :)
Tack för svaret, och tack för tipset, ska se till att beställa de så fort jag hittar något ställe att göra det på :)

Med bakbromsen menar du ut ur kurvorna, inte in? Det visste jag faktiskt inte att Supermotardeliten använde!
 
OlleR skrev:
Vad innebär talangen då? :confused:

*Edit, jag har som den här föreställningen att man kan lyckas med allt med rätt träning, så länge fysiken är rätt!
Skulle gärna hålla med, men kan inte göra det! ex. tvivlar på att rossi varken är den som har fått mest tränings tid eller är i bäst form i motogp ändå är har rätt överlägsen!

Det sitter i huvet, jag tror att vissa har en förmåga att fatta beslut snabbare och har mer precis kännsla än andra.. svårt o förklara men men
 
Jag tror inte de är galna. De har bara andra referensramar för fart och som Niklasiorr skriver så kan de hantera informationen omkring dem parallelt och snabbt uatn att gripas av panik tex.
I filmen Faster visar tex Dr Costa pulsmätningar som han gjort på Rossi och Biaggi under race och Rossis puls översteg aldrig 125 slag/minut medan Biaggi hade toppar på 189 slag per minut. Säger en del om Rossis kyla.
För att bli snabbast gäller det ju även att kunna utveckla maskinen, ha förståelse för vad det rä som behöver ordnas för att hojen ska kunna köras ännu fortare. Det är en konst i sig.
 
kajlyl skrev:
Det sitter i huvet, jag tror att vissa har en förmåga att fatta beslut snabbare och har mer precis kännsla än andra.. svårt o förklara men men
(Kommenterar det Niklas tog upp också, om att processera i bredd)
Jag har tidigare spelat datorspel på elitnivå och där är det så att man måste göra detsamma, förutom att man ska skjuta och vara beredd på att någon ska dyka upp så måste man välja rätt vinkel, hålla reda på vad de som är närmast en gör och vad motståndaren gör. Det låter kort men det är betydligt mer än vad det låter!

För mig var det inget som bara fanns där, utan något som jag lärde mig. Jag har väldigt svårt att tro att jag skulle vara mer begåvad än någon annan speciellt eftersom de spelare som jag lärt upp har också fått det att funka (iaf de som haft orken att göra det)! Detta är det jag menar med rätt träning :)
 
Det är klart att man kan träna upp sina reaktioner på den information man får. Det är grundpelaren i Keith Codes böcker - survival reactions. Alltså hur man instinktivt reagerar och ofta då med en handling som är helt i motsats till vad som är bäst för hojen och dess behov rent fysiskt.
Att lära sig att känna igen de olika "survival reactions" som finns och att kunna hantera dem är Codes nyckel till att köra fortare. Ett led i det är att lära sig vad hojen gör och varför den gör så.

Ta det här med att man instinktivt slår av på gasen om det går för fort in i en kurva. Det är precis vad man inte ska göra eftersom man då överför mer vikt på framhjulet och riskerar att överskrida däckets maximala grepp med ett framhjulssläpp som resultat.
 
Goodstuff skrev:
90% of all Roadracing is between the ears. Kevin Schwantz.

Precis, mycket som gör topp tre-förare så jävla snabba är nog inte nån form av medfödd talang.

Nu kanske jag låter som Mikethebike men förmågan/villjan att satsa på nånting, genomföra det och sen orka lärara sig allt man behöver är nog bra att ha.
Det gäller väl allt om fjädring till hur man hanterar sponsorer.
 
Vilken läsvärd o intressant tråd! Fler sådana efterfrågas!!

Jag tror också att det handlar mycket om känsla. Du måste känna vad hojen gör, hur den beter sig i alla/nästan alla situationer. Fast främst när du tar den "över gränsen". Samt att kunna ta tillbaks den utan att klota. För där måste du ligga hela tiden om vi snackar VM nivå. Det där som Niklasinorr sa stämmer också säkerligen men detta är ett så diffust/svår kvantifierbart begrepp att de flesta dödliga kallar det för just "känsla".

Marginalerna är små, du vill inte göra dem mindre, utan använda dem till din egen fördel! :)
 
Victor skrev:
Precis, mycket som gör topp tre-förare så jävla snabba är nog inte nån form av medfödd talang.

Nu kanske jag låter som Mikethebike men förmågan/villjan att satsa på nånting, genomföra det och sen orka lärara sig allt man behöver är nog bra att ha.
Det gäller väl allt om fjädring till hur man hanterar sponsorer.

Fast det är nog inte möjligt att träna sig till de fulla 90%:en. Man kanske kan komma till 87% med god vilja och mycket träning men du når aldrig de där sista 3% för att få ett komplett paket av det du behöver för att vara snabbast.

Se hur det gått för tex Alex Barros. 2002 fick han köra en RC211V de sista racen och var riktigt snabb. En hoj som Rossi och Burgess hade förfinat hela säsongen. Dessa fina resultat gav ett fett kontrakt hos Yamaha 2003 men på en hoj som inte var lika förfinad/utvecklad. Barros har ett miserabelt år där hojen egentligen aldrig blir bättre.
Platsbyte 2004 och Rossi vet direkt precis vad han vill få åtgärdat, enligt utvecklingschefen för M1:an visste Rossi detta efter de första tio varven på Sepang, för att göra hojen konkurrenskraftig. Barros får Rossi gamla hoj och är först i kön för nya delar. Återigen misslyckas Barros med att utveckla hojen under säsongen.
Han saknar helt enkelt någonting som gör att han inte kan ta sin körning /hojen han kör de sista 3-5% som gör att han skulel utmana om VM-titeln på riktigt allvar, och han har tränat några år på det också så det är inte där det brister.
 
Jag tänkte också i de termerna som du Goodstuff. Rossi e inte bara en jäkel på att köra skiten ur hojen han kan utveckla den också. =Omsätta den feedbacken (läs: känslorna) han får från hojen till ord. Needs more power here, less torque there, more stability in the corner osv....

Som sedan J.Burgess måste omsätta denna teori till praktik, genom nya grejer nya inställningar osv.

Hur mycket flexar egentligen ramen i en M1? Bara undrar? Flexet gör väl att responsen från däcken försenas en aning, eller? Är detta till ens fördel? Vore det bättre om ramarna inte flexade?
 
OlleR skrev:
Jag har tidigare spelat datorspel på elitnivå och där är det så att man måste göra detsamma, förutom att man ska skjuta och vara beredd på att någon ska dyka upp så måste man välja rätt vinkel, hålla reda på vad de som är närmast en gör och vad motståndaren gör. Det låter kort men det är betydligt mer än vad det låter!

När jag spelade datorspel, både bilspel och 3d-shooters, kom jag alltid till den punkt när jag blev lungn. Det var då man var på topp och vann över alla, men det var också då det blev tråkigt. Har även upplevt det när jag kört gokart. När man lärt sig banan och utan problem kör fort blir det inge kul längre.
Nån skrev att skillnaden mellan Rossi och Biaggi var att Rossi var lungnare, och att det är därför han vinner. Jag är lite skeptiskt till det, kan det inte bara vara så att han är lung eftersom att han vet att han är bäst och känner att han kan köra om när han vill, medan Biaggi tar känner sig underlägsen och hotad så att han måste pressa sig själv att prestera.
 
det här med träning kontra talang är något som jag också funderat en del på.
Inom "skolvärlden" finns det två exempel på det. USA kontra Japan. I USA utgår lärosystemet (nu generaliserar jag...) från att vissa är mycket mera lämpade (talangfulla) för vissa saker och då bereds mera resurser, medan man i Japan har inställningen att alla är lika duktiga från grunden, och de som är sämre är det för att de inte lägger ner lika mycket arbete som de bättre. I USA får du då fram ett fåtal toppar (men tappar väldigt många) medan man i Japan tvingar upp många fler till en högre nivå. I jämförelser har man även sett att japanerna presterar mkt bättre, även bland toppstudenterna...

Kanske inte helt relevant här, men det säger något om hur viktig inställningen är.
Men sen tror jag att den måste förknippas med en starkt analytisk förmåga. Du måste kunna fundera över hur din prestation påverkas av dina handlingar.
En sak som jag faktiskt kommit fram till är att jag nu är mkt bättre på de flesta sporter än när jag var yngre. Det beror verkligen inte på att jag är i bättre form/tränat mer, tvärtom, men istället tror jag det beror på att jag nu mognat och kan analysera momenten som krävs för att lyckas.

Det här blev väldigt rörigt, kommer inte riktigt ihåg vad jag skulle säga. får skylla på att det är jätte sent... godnatt! ;)
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top