OlleR skrev:
Vad är det egentligen som gör en förare snabbare än en annan?
En enkel fråga med ett oerhört komplicerat svar, här kommer några synpunkter iallafall men det finns miljoner andra skäl:
Det var ett intressant program på Discovery för något år sedan om just detta med varför vissa människor kör fortare än andra i framförallt en tävlingssituation. Den gamla myten var att ex Schumacher/Doohan eller liknade människor hade snabbare reaktioner än "vanliga" människor, detta testades men visade sej vara fel. Det testades en massa olika saker men det enda man kom fram till vara att allting handlade om att processa data. Gasa, bromsa, väglag, känslan från däck och fjädring, omgivningen, räcken som flashar förbi, publik, konkurrenter omkring dej och så vidare...
...en normal människa gör detta seriellt, en grej efter nästa, processa och ta ett beslut, sen går man vidare till nästa parameter. Dom killarna som vinner VM är specialister på att processa data parallellt, Schumacher speciellt var väldigt duktig på detta. Man pratar om ett "konto" som innehåller en massa kapacitet, ju snabbare du kan processa och ju mer du kan placera i ryggmärgen från det här kontot desto mer kan du lägga på att processa dom vikitiga grejerna som bromspunkt, gasstart och spårval...kort sagt, du blir snabbare.
Ett bra test på detta är en övning som bland annat California Superbike School gör regelbundet, man kör en massa pass på banan med tidtagning och sen lägger övningsledaren in ett pass där man inte får använda bromsarna. Tanken är att man skall skapa ett minne av vilken hastighet man har i en viss kurva, och om man inte "överladdar" hjärnan med just bromsning, som är en av dom parametrar som tar mest av kapaciteten på "kontot", så skall man minska sina varvtider. På Willow Springs så är det inte ovanligt att eleverna minskar varvtiderna med 20-25 sekunder efter "Nobrake" passet, ett ganska talande exempel...
Sen finns det givetvis en oherrans massa trick som vissa förare håller sej med, som ex. Watz bakbroms, vilket även hela Supermotard eliten kör med... eller bromstekniken som Kevin Schwantz ofta körde med, där han och konkurrenten ligger jämsides på en raksträcka i 280km/h, bromspunkten närmar sej, Kevin sätter sej upp och den andra killen bromsar omedelbart, men Kevin väntar en bråkdel av en sekund till innan han verkligen bromsar och har passerat...

Men detta är bara små detaljer som inte har så stor betydelse under en hel säsong, snabbhet ligger på lite andra nivåer...
Läs Keith Codes böcker, A twist of the wrist I och II, The soft science of motorcycle racing eller hans senaste bok som jag inte vet vad den heter. Rekommenderas, snubben vet vad han pratar om...
