Vad skall packas till tävling

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
Vad är det man behöver ha med sig till tävling?
Jag tänker inte på hoj och skyddsutrustning utan
allt runtomkring.

Saker som måste vara med, enligt reglerna?
-Brandsläckare??
-Pampers?

Saker som är väldigt bra att ha med?
-Verktyg
-Däckkrängargrejer
-Öl

Saker som kan vara bra att ha med, men man kan skita i?
-Depåtält
-Sovsäck
-STOR bergsprängare med Gessles senaste


När det gäller reglerna borde jag väl kunna, men lic.kursen
är över året gammal och minnet svagt. Skulle gärna se en lista
liknande den eminenta "Att preparera sin hoj för rookie-racing"
 
Fan, vi har haft en sån här lista någonstans... var då tro...

Annars ser det ut som du har bra koll men tält av något slag är ett måste. Blir det dåligt väder sitter du otroligt pyrt till utan väderskydd.
 
Saxat ifrån BP

Komihåglista:

Hojen
Hjul (2 st) samt ev extrahjul
Verktygslåda
Däckvärmare + 20 m sladd Dubbla gärna till 50m
Skarvdosa
Laddare
Depåstöd (2 st)
Kuts+dyna hör väl till hojen?
Regnställ
Multimeter
Extra batteri
Spännband
Kaffe
Pengar
Långkals
Tshirt
Tröja
Strumpor
HALSSKYDD, TYP SCARF
Hjälm
Handskar
Ryggskydd
SUSP
ÖRONPROPPAR
Stövlar
Mörkt visir
Skinnställ
Puckar
Kameror + laddare
Handduk
Shampoo/duschtvål
Hårdrock Damn Right!
Torktrasor
Regnskydd (tält)
Sovplatsarrangemang med värme typ kupefläkt
Regndäck
Extra däck om möjligt
Jordfelsbrytare
Brandsläckare
Licensen
Racebook
Tidtagarutrustning (ex laptimer + sändare)
Bensin + extradunkar + PÅFYLLARE
Depåtavla
Däckkrängarutrustning
Luftpump + lufttrycksmätare
Depåunderlägg till hojen (om du hamnar på mjukt underlag ex)
Biljetter (färja, bro etc.)
Officiella tävlingshandlingar (tidsscheman etc.)
KLOCKA
--------------------------------------------------------------------------------



Här är några tillägg.

Klocka - Görna modell stor som man kan sätta upp på någon tältstolpe eller liknande. Eftersom man inte bär armbandsklocka under slkinnstället brukar man ta av sig den redan på morgonen och ta på sig den igen först när dagen är slut. För att slippa springa och ta fram klockan stup i kvarten (läs minuten) är det bra att ha en annan klocka uppsatt så att man lätt ser den, gärna bredvid tidsschemat!

Susp - Lika viktigt som ryggskyddet. Prova ett tvärstopp i lecakulorna utan susp så märker ni vad som kan hända!

Halsskydd typ scarf - Skönt att ha om tempraturen sjunker ner mot 5 grader eller så.

Öronproppar - För oss med känsliga öron.

Påfyllare - Ett tilläg på "Bensin + extradunkar". Biltemas 3-liters oljekanna är standard.

Silvertejp - Låter jag vara oskrivet, det är så slälvklart att jag antar att det ingår under "Verktygslåda".
 
Den ligger på Bikeproject som tyvärr är lite slö att ladda nu varför jag inte bifogar någon länk.

Edit
Du, GeBortMinGixxer, ska alltid vara värst.
 
Teddy skrev:
Den ligger på Bikeproject som tyvärr är lite slö att ladda nu varför jag inte bifogar någon länk.

Edit
Du, GeBortMinGixxer, ska alltid vara värst.
:D
 
Har för mig att det fanns en ypperlig sådan tråd men den försvann antagligen i en av sporthojs krascher.
Mitt bidrag till listan är i alla fall följande:

Saker som måste vara med
- Brandsläckare
- Maskinbok + licens
- Skinnställ, ryggskydd, skor, handskar och hjälm
- En fet plånbok för oförutsedda utgifter...


Saker som är väldigt bra att ha med
- Hylsnyckelsats inkl momentnyckel
- Tejp
- Fotpump + lufttrycksmätare
- Bensindunk + mindre dunk för påfyllning
- Extra kåpset + kåpglas
- Extra av alla reglage på hojen (broms, koppling, växel)
- Kedjespray
- Reservhjälm
- Depåtält - 3x3 m räcker långt!
- 25 meter kabelvinda + jordfelsbrytare + kupévärmare, det kan bli mycket kallt att sova annars...

Saker som är väldigt bra att ha med men som man kan skita i
- Däckjärn
- Kompressor
- Mekmatta
- Däckvärmare
- Kylväska, kaffebryggare mm köksprylar

Jaha, nu hann fulklipparen före ser jag! Men jag är obstinat och postar i alla fall! :banana
 
Chrille skrev:
Fan, vi har haft en sån här lista någonstans... var då tro...

Annars ser det ut som du har bra koll men tält av något slag är ett måste. Blir det dåligt väder sitter du otroligt pyrt till utan väderskydd.

Du har PM för övrigt.
 
Torkel skrev:

Saker som måste vara med
- Brandsläckare
- Maskinbok + licens
- Skinnställ, ryggskydd, skor, handskar och hjälm
- En fet plånbok för oförutsedda utgifter...

Varför jag undrar är att jag tänkte ta mig till Sviestad 21/9 och
jag har inte brandsläckare, maskinbok, licens eller fet plånbok.

Licens, fattade jag som att jag kan fixa engångs på plats.
Maskinbok... jävlar glömde den. Går det att fixa på 1vecka?
Brandsläckare, har ingen. Kanske kan låna nånstans. Måste jag stanna hemma utan?
Depåtält, nä inte för en endags provapåtävling.
 
H-Klint skrev:
Varför jag undrar är att jag tänkte ta mig till Sviestad 21/9 och
jag har inte brandsläckare, maskinbok, licens eller fet plånbok.

Licens, fattade jag som att jag kan fixa engångs på plats.
Maskinbok... jävlar glömde den. Går det att fixa på 1vecka?
Brandsläckare, har ingen. Kanske kan låna nånstans. Måste jag stanna hemma utan?
Depåtält, nä inte för en endags provapåtävling.

Maskinbok: http://www.svemo.se/sektion/roadracing/rrblanketter.htm
Ring sen till Kenneth och säg att det är brådis

Brandsläckare ska man ha i ett team, du får helt enkelt knö in dig med någon som har eller låna en. Biltema har visst billiga släckare också. Sen vet jag inte hur hård kontroll det kommer att vara på just brandsläckare på B-racet men det finns en anledning till att kravet finns och det är inte för att den röda färgen matchar det vita partytältet...
 
GSXR1100R skrev:
Susp - Lika viktigt som ryggskyddet. Prova ett tvärstopp i lecakulorna utan susp så märker ni vad som kan hända!
Sportbehå för tjejerna istället? :D
 
Man kan åka till tävling utan maskinbok också men då blir det pappersarbete på plats.
 
Susp är väl böcklingfasoner? Jag håller med Oscar - vem använder det?
 
Bj.O.rn skrev:
Vet ingen... fast faan vet om nån skulle erkänna det.. hähä..

/B
Teddy kör med susp, men han är ju banktjänsteman och är van att ta emot pungsparkar i sitt jobb.
 
Någon gång då och då bucklas en tank när en upprät cykel dyker med framhjulet till ett tvärstopp i lecakulorna. Nu har jag inte råka ut för just det, men när jag var gatåkare kom min färd vid ett tillfälle till tvärstopp då jag körde på en bil bakifrån med pungkläm som resultat. Det var paktiskt taget mestadels skrevet som bar mig hela vägen upp för tanken som ramponerade iväg mig tre meter framför hojen. Det är ingen trevlig upplevelse. Har man inte upplevt pungklämm av andra graden är det förståeligt att man tycker att susp är onödigt.

Prova gärna för all del att göra en sån där lite klantavåkning, typ ohej-åhå-här-rullar-vi-långsamt-ut-i-lecakulorna så ska ni få se på stoppkraft. Är bädden djup och hastigheten lagom för att framhjulet ska gräva ner sig blir det tvärstopp.

Dessutom är skinnställ, ja iallafall mitt, inte pungvänliga. Sömmen sitter i mitten och delar paketet på hälften. Nåja, två tredeledelar åt ena hållet och en tredjedel åt det andra, klart obekvämt alltså. Suspen gör livet behagligare för hela paketet. Det är klart irriterande att köra med pungkläm genom Sviestaböjen...och alla andra kurvor för den delen också.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top