Vad skall man ha för motard?

Chiro

En suverän kille!
Gick med
18 May 2005
Hoj
Thunderace
Hej alla glada! Tänkte att jag kanske kan få lite hjälp på vägen?!
Tänkte skaffa en motard till våren så det blir lite smidigare att ta sig fram i stan.
Lite av mina krav:
Kommer köra alla dagar så långt på säsongen det bara går.
Vill att grejerna skall hålla utan allt för mkt meck så driftsäker.
Tänker inte vara ute och busa allt för mycket utan vill bara ha en schysst hoj att köra till jobbet.

Har kikat på yama xt660x och ktm. Killen som hjälper mig med meck idag låter hälsa att jag inte behöver ringa honom mer om jag väljer KTM...så det är ju inte oviktigt. Men finns det starka argument för KTM så ge mig dom!

Tacksam för alla tips!
Mattias

Glöm XT´n den är slö, tung och inte ens en motard. Spelar kanske ingen roll vad den kallas men iaf.
Välj en KTM och välj mellan 625:an och 660:n. Att polaren vägrar meka med en KTM kommer inte bli ett problem.

Chiro skrev:
Tänkte skaffa en motard till våren så det blir lite smidigare att ta sig fram i stan.
Lite av mina krav:
Tänker inte vara ute och busa allt för mycket utan vill bara ha en schysst hoj att köra till jobbet.

Har kikat på yama xt660x och ktm. Killen som hjälper mig med meck idag låter hälsa att jag inte behöver ringa honom mer om jag väljer KTM...så det är ju inte oviktigt. Men finns det starka argument för KTM så ge mig dom!

Tacksam för alla tips!
Mattias

jag tycker att du ska välja med hjärtat och prova så många motarder som
möjligt, så du få känna på dom lite.. :tummenupp

420 skrev:
Glöm XT´n den är slö, tung och inte ens en motard. Spelar kanske ingen roll vad den kallas men iaf.
Välj en KTM och välj mellan 625:an och 660:n. Att polaren vägrar meka med en KTM kommer inte bli ett problem.

Lite av mina krav:

detta var vad han ville ha...

jag tycker defenetivt att du ska satsa på en xt660x för jag tycker dom e ganska skön..på med lite andra burkar o sånt så går de o leka lite med den oså...

men hur långt har du till jobbet?
kanske skulle satsa på en drz400 istället? :tummenupp

Chiro skrev:
Lite av mina krav:

Tacksam för alla tips!
Mattias

Följ med ut i vår när andra motardister rastar sina så får du se vilka som har roligast!

Det som talar emot XT660x är insprutningen!

Det blir ca 5-6 mil körning om dagen ungefär. Så jag vill inte ha en som rasar med jämna mellan rum, då blir man slav i SL´s-lakejer igen och det vill man inte. Räcker gott vintertid.

Snacka med en av säljarna på MC-varuhuset. Han menade att KTM rasar 3 ggr så mycket...Vad ska man tro? Andra sidan har man ju åkt sporthoj tidigare så det är ju kul om det händer nåt när man vrider på. Byte av burkar e ju ett måste!
Tack för snabba responsen! :yoparty

Chiro skrev:
Det blir ca 5-6 mil körning om dagen ungefär. Så jag vill inte ha en som rasar med jämna mellan rum, då blir man slav i SL´s-lakejer igen och det vill man inte. Räcker gott vintertid.

Snacka med en av säljarna på MC-varuhuset. Han menade att KTM rasar 3 ggr så mycket...Vad ska man tro? Andra sidan har man ju åkt sporthoj tidigare så det är ju kul om det händer nåt när man vrider på. Byte av burkar e ju ett måste!

xr 650 :) :va ??

En XR650 passar dina behov perfekt tror jag. Mycket mer underhållsfri än en KTM. Den är ju inte speciellt dålig om man ser till hur mycket effekt man får men man kommer ju inte ifrån att de inte är lika underhållsfria som en 650.
Mycket mos och lagom tung, en bra allround som du kan ha både på grusspåret och på isen om du vill. Och givetvis perfekt för gatan också.

Eller kanske en TT600R med SM-kit som alternativ till XT600X. Jag tycker ttr:en är snyggare och smidigare.

Chiro skrev:

Och vilket motard hoj åkte han själv på då???

Visst XR650 är rätt underhållsfri men knappast rapp från orig, rekommenderade han en FMX650 för dig då?? :rofl

KTM 625/660 är helt ok redan från orig och garanterat en Husaberg 650 från orig. Vill du ha mer racebetonad hoj så får du gå ner i kubik eller välja de mer extrema märkena som t,ex VOR mfl

Yamaha XT660X alt Honda FMX650 hamnar i nästan samma segment men tror Yamahan är lite bättre.

Suzuki har sin DRZ400 men den är på tok för lite i kubik för att kunna hänga på de större kubik hojarna på ev större banor om man inte vill varva ihjäl hojen...

Chiro skrev:
Lite av mina krav:

Tacksam för alla tips!
Mattias
Är det alex som är din meck??

Husqvarna SM610, antingen den nya eller de äldre. Mkt fina maskiner som är väl anpassade till landsväg och lagom serviceintervall. Går bra och håller nog mkt bättre än KTM (grundat på rykten). Testa en om du hittar en, garanterar att du inte blir besviken! :tomten

Köp XR650, den kommer din kompis gilla mecka i.

DRZ är tung/slö/trist på vägen
XT660X är slö
FMX är slö
KTM är KTM. Skulle ändå välja 660 själv.
Gasgas 450 är ett annat bra val, men den sägs rasa för en del.

Chiro skrev:

Skippa MC-varuhuset. Dom säljer inga hojar som du vill ha om du är sugen på något i kategirin motard.
Därav blir deras svar ganska uppenbart.
Vet faktiskt ingen som haft problem med sin 625:a eller 660 innan 1500 mil.
Jag körde min 625:a 02 ca 1500 mil, och den gick hårt, utan problem.
Bytte oljan efter rek. men ställde inte ens ventilerna dom sista 800 milen.
Behövs inte förrän den blir lite svårstartad eller börjar gå lite dåligt.
Polaren har kört sin 660 03:a drygt 1500 mil utan problem och han tar INTE bra hand om den.
Men den går lika bra nu som efter 200 mil.
Köp dig en 660 med akrapovic-system så tror iaf jag att du kommer bli mer nöjd än du varit med någon annan hoj.

Dee_cati skrev:
En XR650 passar dina behov perfekt tror jag. Mycket mer underhållsfri än en KTM. Den är ju inte speciellt dålig om man ser till hur mycket effekt man får men man kommer ju inte ifrån att de inte är lika underhållsfria som en 650.
Mycket mos och lagom tung, en bra allround som du kan ha både på grusspåret och på isen om du vill. Och givetvis perfekt för gatan också.

En XR650-01, är det elstart på dom?? har hittat en för 55` låter det rimligt?? :confused:

Nån som vet?? :Bugar

..Vi är några polare som alla åker KTM och vi har inte haft några problem med hojarna..
Jag har en 660 medan de andra åker 525 som ju kräver lite mer service..
Köp dig en 625/660 om du inte vill meka, men ändå önskar lite prestanda.. :tummenupp

Olof Eriksson skrev:
Köp XR650, den kommer din kompis gilla mecka i.

DRZ är tung/slö/trist på vägen
XT660X är slö
FMX är slö
KTM är KTM. Skulle ändå välja 660 själv.
Gasgas 450 är ett annat bra val, men den sägs rasa för en del.
DRZ 400SM brukar ju få beröm för sin smidighet och körglädje i tidningstester!
Har du provat en?
Kanonmotard om man inte är ute efter den där sista effekten, 600mil service, 0,4l/mil, skjutspinnar, knappt några motorvibrationer.
Inga problem att köra 30mil om dagen om man känner för det utan att skaka sönder.

TheDriver skrev:
En XR650-01, är det elstart på dom?? har hittat en för 55` låter det rimligt?? :confused:

Nån som vet?? :Bugar

Sorry det finns ingen el-start på XR650 modellerna om du inte vänder dig till en gammal XR650L.

Det finns kit för att monter el-start både på XR400 samt XR650 men det är inte så jobbiga att kicka igång man har fått in tekniken.

En XR650 -01 för 55k mmm vad det med nåt extra utr med då eller?

Här har du en -02

http://www.blocket.se/vi/6773395.htm?ca=11_s

eller -00
http://www.blocket.se/view/6738533.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

en till -00
http://www.blocket.se/vi/6833570.htm?ca=11_s

Så 55k är rätt högt för en -01 tycker jag om den är orig!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT