Vad skall mamma ha för hojj?

ER-5 är dumt nog faktiskt rätt hög. Tänkte på den till min moder också, men 80cm hög sadel funkar helt enkelt inte.

Menmen, du sa att SV650 är för framåtlutad; tänk då på att SV650N (den nakna) har helt annan geometri, annat styre o andra fotpinnar.

Monster 620 är annars väldigt låg.

Annars kan jag rekommendera min gamla hoj: Sachs 650 Roadster. Den går att få riktigt låg med sänkning o annan sadel.

Edit: Visst jäkligt sen med SV-grejerna, så går det om man inte läser hela tråden. :D

Last edited:
Vad sägs om nya Suzuki GSF650 Bandit.
Smidig maskin, reglerbar sadelhöjd, reglerbart styre.

Lorge skrev:
Morsan funderar på att ta mc-kort.

Hon är runt 1,63 lång och har reumatism, så nån racingvariant där man belastar armarna extremt vid inbromsning är inte intressant.

Förlåt... kan inte avstå...

Belastar man armarna extremt i inbromsningen så gör man fel... Mage, rygg och lår däremot får ta en hel del stryk...

Ett lite udda förslag är BMW850R. Visserligen har även den 800 mm sitthöjd men det går att få den sänkt. Väldigt lättkörd men man måste stå ut med att det är en 180 graders twin...

Annars är Suzuki GS500E bland det lägsta man kan skaffa.

Lime skrev:
Förlåt... kan inte avstå...

Belastar man armarna extremt i inbromsningen så gör man fel... Mage, rygg och lår däremot får ta en hel del stryk...

Ett lite udda förslag är BMW850R. Visserligen har även den 800 mm sitthöjd men det går att få den sänkt. Väldigt lättkörd men man måste stå ut med att det är en 180 graders twin...

Annars är Suzuki GS500E bland det lägsta man kan skaffa.

Man belastar ju armarna mer på en r1a än på en gs500e, garanterat.
Tanken är väl också att hon skall kunna skjutsa runt på lillsyrran.
Sen så kan hon inte sträcka ut armarna helt heller pga reumatismen.

För övrigt så har du säkert rätt :D

Suzuki GS500E verkar mycket intressant faktiskt.
Hur mycket effekt är det i den?
Tveksamt om hon kan köra upp med den på körprovet bara, är väl för liten för tungt kort?

Det är mycket som spelar in :-)

Tack än en gång för alla tips!

säger bara ER-5...mycket fin brukshoj till ett pris som regerar, ny hoj till pengarna av vad man ibland får ge för "begnagat.."

E22 skrev:
säger bara ER-5...mycket fin brukshoj till ett pris som regerar, ny hoj till pengarna av vad man ibland får ge för "begnagat.."
Sen att kawa har sänkt priset på de nya hojarna gör ju inte saken sämmre...min morsa är 1.60 och hon ska ta mc-kort nu....hon har köppt en ER-5 och den är bra kanske lite problem men om man är 1.63 är det nog inga problem....

zpeppy skrev:
Sen att kawa har sänkt priset på de nya hojarna gör ju inte saken sämmre...min morsa är 1.60 och hon ska ta mc-kort nu....hon har köppt en ER-5 och den är bra kanske lite problem men om man är 1.63 är det nog inga problem....
vad menar du, för kort eller inte??? om man nu skulle råka vara förkort för en ER-5, så finns det en annan sadel som är lägre vid sittplatsen för föraren, som man kan inhandla.. :tummenupp

Annars är R1 en bra nybörjarhoj. Lättkörd med lagom effekt. :rolleyes:

Edit: :rolleyes: (en till, för säkerhets skull)

E22 skrev:
vad menar du, för kort eller inte??? om man nu skulle råka vara förkort för en ER-5, så finns det en annan sadel som är lägre vid sittplatsen för föraren, som man kan inhandla.. :tummenupp
Ok, tack det ska ja tipsa henne om...och ja hon är lite för kort för den ja....

Edit: Du vet inte ungefär vilket pris det är på denna sadeln....?

Last edited:
Lorge skrev:

Tveksamt om hon kan köra upp med den på körprovet bara, är väl för liten för tungt kort?

Tror det är 34kw orginal i en GS500e. är dock inte säker.

men hon kan ju ta mellan, å köra mellan i två år så får hon ju tung sen. automatiskt. :)

andersbrink skrev:
SV650-N med sadeln urgröpt av en tapetserare som vet vad han pysslar med och sänkt lite lätt i fram å bak. Bluegreengrey här på SH har nog bara gott att berätta om sin SV, hon är väl inte så där jättelång heller. Tuff hoj!

hur lång är hon typ? är hojjen nyare eller äldre än 03?
jag är 156 och ½ är inne på att iaf provsitta en sv 650 om det finns en chans att jag kan nå ner med sänkning.

xyx skrev:
ER-5 är dumt nog faktiskt rätt hög. Tänkte på den till min moder också, men 80cm hög sadel funkar helt enkelt inte.

Menmen, du sa att SV650 är för framåtlutad; tänk då på att SV650N (den nakna) har helt annan geometri, annat styre o andra fotpinnar.

Monster 620 är annars väldigt låg.

Annars kan jag rekommendera min gamla hoj: Sachs 650 Roadster. Den går att få riktigt låg med sänkning o annan sadel.

Edit: Visst jäkligt sen med SV-grejerna, så går det om man inte läser hela tråden. :D

På tal om monster, är 750 lika låg/eller hög för min del som 620 är?

Lorge skrev:

Men om hojjen duger till att ta mellankort på så kan hon ju köra upp på den, och efter två år så går det väl automatiskt över till tung om jag inte missminner mig?

Lilla_damen skrev:
Men om hojjen duger till att ta mellankort på så kan hon ju köra upp på den, och efter två år så går det väl automatiskt över till tung om jag inte missminner mig?

se mitt inlägg tidigare i tråden... :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...