Vad skall jag hälla i för olja i crossen? (KX250)

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Behöver lite akut hjälp här! Måste ha igång maskin till imorgon.

Jag tömde den på vätskor i vintras. Så nu undrar jag vad jag skall hälla i för olja till motorn/växellådan? Det är en KX250 från 89 där man skall blanda i en skvätt 2-taktsolja i soppan.

Några jag snackat med säger att det är bara att hälla i "vanlig" olja och en del säger växellådsolja.

Har sökt på nätet men det ända jag hittar är vad för olja och hur många procent man skall ha blandat med bensinen.... blir inte klok på detta. :huvet

Behöver lite akut hjälp här! Måste ha igång maskin till imorgon.

Jag tömde den på vätskor i vintras. Så nu undrar jag vad jag skall hälla i för olja till motorn/växellådan? Det är en KX250 från 89 där man skall blanda i en skvätt 2-taktsolja i soppan.

Några jag snackat med säger att det är bara att hälla i "vanlig" olja och en del säger växellådsolja.

Har sökt på nätet men det ända jag hittar är vad för olja och hur många procent man skall ha blandat med bensinen.... blir inte klok på detta. :huvet

köp Castrol MTX, kostar runt 100:- litern

I växellådan ska du ha en olja som är avsedd för våtkoppling, och i stort sett betyder det valfri olja som är avsedd för MC-motorer (läs på flaskan). Oljor som är avsedda för bilmotorer/växellådor innehåller diverse tillsatser för att göra oljan "halare", och en koppling som får bada i sån smörja kan få för sig att slira.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul