Olja- och bensinfrågor.

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
Tja!

Är ganska nybliven cross-ägare och jag lär väl mig medans jag håller på om man säger så. Därför, ett par basic-frågor..

I rep.boken står det att det ska vara 10W-40 växellådsolja.
Jag fick med ett par flaskor 80W-90 växellådsolja, dum idé att hällar ner det?
Är det viskositeten som gäller? Hur känsligt är det?

Sen till bensinen, bör man köra på 98 eller 95 okt?
Hur mycket olja ska man blanda, 2%?, kanske står i boken förresten..

Jo, crossen är en Honda CR250R -93:a

/Peter

98 oktan, och minimum 3% olja. 2% går också köra på - men inte lika länge... Angående växellådsoljan så går den använda om det är transmissionsolja avsedd för motorcyklar. Biloljor funkar inte bra ihop med kopplingen i MC-växellådor, undvik alltså dem. Crossväxellådor brukar inte vara så känsliga i övrigt när det gäller olja, så länge det bara är något som smörjer så funkar det.

"transmissionsolja avsedd för motorcyklar" ? Finns det sånt ? Till vilken sorts motorer ? 2t ? 4 t ? torrkoppling ? separat låda o motor ?
/u

Slå inte 80W-90 i lådan, tro mig provade för många år sedan funkade inte alls, drog på varje växel oavsett koppingshandtagsläge. Normalt skall 2-taktare ha vanlig fytaktsmotorolja i växellådan 10w-40 som du sagt.

ulf_lundin skrev:
"transmissionsolja avsedd för motorcyklar" ? Finns det sånt ? Till vilken sorts motorer ? 2t ? 4 t ? torrkoppling ? separat låda o motor ?
/u
Okej, "olja avsedd för motorcyklar" då, skriver för luddigt så dags på "dagen". Så länge oljan är avsedd för våtkoppling är det okej, är den inte det så platsar den inte i en MC-transmission. Biloljor är inte avsedda för våtkoppling och bör därmed inte användas.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing