Vad ska man göra med hojtjuvar

Hojtjuvar skall ha

• Antal röstningar
    0
oFFkeFF skrev:
Man kan göra fullkomligt lagliga ingripanden om man ser ett brott begås, helt tillåtet att använda så mycket våld nöden kräver. Dock ska man vara så besinnad att man inte använder för mycket, eftersom övervåld inte tolereras.

Och har man någonsin tränat kampsport så åker man dit för grov misshandel om förövaren får så mycket som ett blåmärke... Man skall nämligen vara så sportslig att man låter dem klippa till först innan man använder något våld tillbaka. Problemet är väl att det enda sättet att vinna om det går så långt är att förhindra motståndaren att klippa till. Ergo, allt våld kommer att vara övervåld eftersom förövaren inte har utövat något våld mot dig. :rolleyes:

ft skrev:
Och har man någonsin tränat kampsport så åker man dit för grov misshandel om förövaren får så mycket som ett blåmärke... Man skall nämligen vara så sportslig att man låter dem klippa till först innan man använder något våld tillbaka. Problemet är väl att det enda sättet att vinna om det går så långt är att förhindra motståndaren att klippa till. Ergo, allt våld kommer att vara övervåld eftersom förövaren inte har utövat något våld mot dig. :rolleyes:

Nu kommer jag som en liten ordpolis här. :smasha Grov misshandel är när man te x sparkar på nån som ligger ner inte bara ger nån ett blåmärke. Då är det bara ringa misshandel. Usch jag är nog lite yrkes skadad. Kunde bara inte låta bli att lägga mig i.... :notme

Kia skrev:
Nu kommer jag som en liten ordpolis här. :smasha Grov misshandel är när man te x sparkar på nån som ligger ner inte bara ger nån ett blåmärke. Då är det bara ringa misshandel. Usch jag är nog lite yrkes skadad. Kunde bara inte låta bli att lägga mig i.... :notme

Grov misshandel blir det även om man använder tillhyggen. Och har man tränat kampsport praktiserar de gärna att räkna händer och fötter som tillhyggen. Man får väl bitas? :rolleyes: :rolleyes:

Den logiska tolkningen: Försvara inte dig eller din egendom om du inte vet att du är fullkomligt inkompetent när det kommer till handgemäng och med största sannolikhet kommer att få stryk. Ring istället polisen:

”Välkommen till polismyndighetens jourtelefon. Som en del av våran nya satsning på ökad polisnärvaro ser vi till att alla våra poliser fyller i rapporter om sin ökade närvaro i samhället i fyra timmar för varje timme de är ute i samhället. De har därför samtliga nått sitt övertidstak och vi har ingen bemanning just nu. Vill du anmäla stöld, tryck 1. Rån, tryck 2. Inbrott, tryck 3. Misshandel...”

<Beep>

”Du har valt att... anmäla stöld. För att få utredningen nerlagd i brist på bevis, tryck 1. För att få utredningen nerlagd i brist på bevis, tryck 2. För att få utredningen nerlagd i brist på bevis, tryck 3. För att få utredningen nerlagd i brist på bevis, tryck...”

<klick>

Last edited:
ft skrev:
Grov misshandel blir det även om man använder tillhyggen. Och har man tränat kampsport praktiserar de gärna att räkna händer och fötter som tillhyggen. Man får väl bitas? :rolleyes: :rolleyes:

Kroppsdelar räknas aldrig som tillhyggen. (Hur gärna ni killar än vill det) Men visst är det så att slåss man med tillhyggen så kan det räknas som grov misshandel. Att bitas blir heller aldrig mer än max misshandel om du inte biter en tjänsteman då förstås. Men oj nu har vi nog kommit bort från ämnet och det är nog mitt fel. :) :felämne Sorry!

ft skrev:

Nja, jag har gjort en hel del envarsingripanden, där jag använt ganska kraftigt våld, av den enkla anledning att brottslingarna i det här fallet varit såpass stora att vanlig brottning/grepp varit alldeles för riskfyllt för egen del.
Vad gäller misshandel och grov misshandel, så har det inte enbart om man använt tillhyggen eller inte. Det räknas oftast som grovt om man använt något sorts vapen. Men ett brott kan räknas som grovt även om man inte använt tillhyggen.

Kia skrev:
Kroppsdelar räknas aldrig som tillhyggen.

Jag har inte läst på lagrummet personligen, det skall inflikas, men det är så domarna brukar falla och vad jag har blivit varnad för av tränare (vilket ju kan argumenteras är precis vad de skulle säga i avskräckande syfte).

Saken är väl troligen för det första att rättens accepterade nivå av nödexcess faller rakt ner till noll för en kampsportstränad person. För det andra så krävs det inte mycket för att ge rätt mycket skador. Även rent defensiva kampkonster bygger ju på kast. Kastar man någon som inte tränat fallteknik ute på gata, ptja, det kan nog ofta bli väldigt illa redan där.

I kampkonster där även kontraattack ingår i försvaret, ptja... kroppen tål inte smällar bra alls. Syftet med övningen är trots allt att se till att neutralisera anfallaren. D v s, de skall inte kunna springa efter. Börjar man med att bara slå lite för att se om de fortfarande inte är ute ur matchen så kommer det antagligen att sluta illa. De lär inte vara lika sportsliga.

Personligen skulle jag antagligen välja att ta stryk eller se på när de snor vad det nu är de försöker ta... även om jag visste att de inte är tränade alls så att jag faktiskt skulle kunna ”vinna”, med mina mycket begränsade kunskaper och färdigheter. Blir det slagsmål så är det två som har ont. Den som är minst skadad är en tämligen tveksam vinnare. :(

Jag tycker att man skall stoppa dem i en säck och kasta dem i havet.

Såg ett program från "over there" där ungdomar som höll på med stölder och liknande fick smaka lite på sin egen medecin och vara på en anstalt där ett par kralliga killar i princip knäckte dom. Killarna som var stentuffa och gjorde inbrott som vardagsmat satt och stortjöt.

DET tror jag är effektivt.

Någon mer som såg det? Det var ett bra tag sen. Men nån kanske har sett liknande.

Itacha75 skrev:
Såg ett program från "over there" där ungdomar som höll på med stölder och liknande fick smaka lite på sin egen medecin och vara på en anstalt där ett par kralliga killar i princip knäckte dom. Killarna som var stentuffa och gjorde inbrott som vardagsmat satt och stortjöt.

DET tror jag är effektivt.

Någon mer som såg det? Det var ett bra tag sen. Men nån kanske har sett liknande.

boot camp, soldater som skojar med kidsen och knäcker dom rejlät ibland :tummenupp Brukar synas på Ricki Lake ibland.

Bingo skrev:
Jag tycker att man skall stoppa dem i en säck och kasta dem i havet.

Enkelt och effektivt. Dessutom kostar inte säckar så mycket. Dock hade jag hoppats på något mer utstuderat från dig Bingo.

gladh

gladh skrev:
Dock hade jag hoppats på något mer utstuderat från dig Bingo.
Ok, då lägger jag till att man skall puckla på säcken med spadar innan man kastar den i havet.

Bingo skrev:
Ok, då lägger jag till att man skall puckla på säcken med spadar innan man kastar den i havet.

Ja, nåt kännbart straff ska de ju ha. Annars lär de sig inte.

gladh

Silwer skrev:
Men säcken får inte gå sönder, det är meningen att lite luft ska finnas så de hiner tänka över hur dumma de varit innan de dör.

Bind dem i säcken och kasta dem i havet på vintern?

Man kan stoppa ner en argsint tiger i säcken också.

Therudeboy skrev:
boot camp, soldater som skojar med kidsen och knäcker dom rejlät ibland :tummenupp Brukar synas på Ricki Lake ibland.
Japp, då brukar kidsen bryta ihop och skrika på mamma! Har sett en annan variant där de var på ett riktigt kvinnofängelse i USA och de tjejerna var inte kaxiga efter en stund.

Som sagts tidigare, många är jäkligt tuffa bakom tangentbordet men IRL är det precis lika mesiga som jag :D

Det är ju mycket roligare att rösta på moppefucko-alternativet än det "vettiga" alternativet, därav röstresultatet tror (hoppas) jag.

Med rätt försäkring är en stulen hoj = såld hoj :tungan (säger jag som är sugen på att sälja just för tillfället)

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul