Vad ska jag bygga?

Kubiken har väl mindre betydelse, det lär väl inte bli något fartmonster ändå. Det som dock inte riktigt faller mig i smaken med Transalpen är dels att den är ungefär 30 kilo tyngre är de andra alternativen samt att motorn inte är luftkyld.

Vikten kommmer väl bantas ner när man får bort alla enorma kåpor, men kylsystemet är ju lite krångligare att komma undan. Jag vill gärna ha luftkylt för att den färdiga produkten ska se så bantad och clean ut som möjligt. Annars hade det definitivt varit ett gångbart alternativ.

Någon som har tips om andra modeller som fyller dessa kriterier är mer än välkomna att posta på.

Hittade denna bild:
http://www.google.se/imgres?imgurl=...=N&ndsp=21&tbs=isch:1&ei=13JlTPqfKqaSOIzX9PQM
Ser ut som kylarna är rätt små, dvs lättplacerade. En idé kan vara att placera dem i bakkåpan, om du kör tracker-stuket. Och så kan du dra dit i metallrör, så får du avkylning på vägen med.
Eller placera kylaren framför gaffeln på klassiskt tt-manér a oljekylare.
Finns ju endel vattenkylda trackers, så kan du ju se hur de har löst det.

Slakta en TDM.....kanske kan bli nåt? :)

Säkert ett bra utgångsobjeky, men inte den här gången. Samma problem som jag nämnde tidigare med vätskekylare. Dessutom gillar jag ramen bättre på de gamla modellerna. Tack annars för tipset.

Hittade denna bild:
http://www.google.se/imgres?imgurl=...=N&ndsp=21&tbs=isch:1&ei=13JlTPqfKqaSOIzX9PQM
Ser ut som kylarna är rätt små, dvs lättplacerade. En idé kan vara att placera dem i bakkåpan, om du kör tracker-stuket. Och så kan du dra dit i metallrör, så får du avkylning på vägen med.
Eller placera kylaren framför gaffeln på klassiskt tt-manér a oljekylare.
Finns ju endel vattenkylda trackers, så kan du ju se hur de har löst det.

Jojo, det är klart att det går att lösa. Det är ju inte det det handlar om, utan att jag inte vill ha en massa junk som sitter och stör helhetsbilden i onödan. Är nog säkert en bra motor att bygga runt i övrigt.

Någon som vet säkert var effekten ligger på en XR600? Har googlat runt och hittat ganska spridda siffror på den. Vissa hävdar att de flesta årsmodeller ligger runt 44-46hp, precis som XT och DR. Men på andra ställen hittar jag info om att de som bäst låg på 38hp, och under många år endast lämnade 29hp.

Så är det någon som sitter på riktiga siffror? Om det är så att Suzukin och Yamman har 15 häst plus och jag får en sån för samma pengar så blir det ju lite svårt att motivera att bygga på Honda. Om ingen kan erbjuda någon vettig anledning till varför Hondan är bättre ändå, såklart.

Säkert ett bra utgångsobjeky, men inte den här gången. Samma problem som jag nämnde tidigare med vätskekylare. Dessutom gillar jag ramen bättre på de gamla modellerna. Tack annars för tipset.

Jojo, det är klart att det går att lösa. Det är ju inte det det handlar om, utan att jag inte vill ha en massa junk som sitter och stör helhetsbilden i onödan. Är nog säkert en bra motor att bygga runt i övrigt.

Någon som vet säkert var effekten ligger på en XR600? Har googlat runt och hittat ganska spridda siffror på den. Vissa hävdar att de flesta årsmodeller ligger runt 44-46hp, precis som XT och DR. Men på andra ställen hittar jag info om att de som bäst låg på 38hp, och under många år endast lämnade 29hp.

Så är det någon som sitter på riktiga siffror? Om det är så att Suzukin och Yamman har 15 häst plus och jag får en sån för samma pengar så blir det ju lite svårt att motivera att bygga på Honda. Om ingen kan erbjuda någon vettig anledning till varför Hondan är bättre ändå, såklart.

xr går bättre än både dr,n o xt. har haft xr600-92=enkelförgasare. haft en dr650 98 samt kört 88,a 98,a samt 08,as xt. xr,n har lätt vart den roligaste och lättast att få mer fart i. :tummenupp

xr går bättre än både dr,n o xt. har haft xr600-92=enkelförgasare. haft en dr650 98 samt kört 88,a 98,a samt 08,as xt. xr,n har lätt vart den roligaste och lättast att få mer fart i. :tummenupp

Ålrajt, då är den klart tillbaka i matchen igen. Så ska man bara hitta en i hyfsat skick. Är den krånglig att skruva med, motorn alltså?

Ålrajt, då är den klart tillbaka i matchen igen. Så ska man bara hitta en i hyfsat skick. Är den krånglig att skruva med, motorn alltså?

enkel som fillebabba.. men om man ska börja svetsa nåt i ramen så ligger de olja i den så du vet.
92 o senare sägs va de bästa köpen.
har en dr800 oså och visst, den känns lite slö men vilket skönt tuff tuff vrid.
orginaldrevning ligger man lätt i 130 o myser på motorvägen.. de gör man inte med en xr600.. sådärja, nu fick jag dig o tänka lite till :tungan
ca 180kg med olja o ca 7-8 liter soppa väger min 800,a efter ombyggnad.

enkel som fillebabba.. men om man ska börja svetsa nåt i ramen så ligger de olja i den så du vet.
92 o senare sägs va de bästa köpen.
har en dr800 oså och visst, den känns lite slö men vilket skönt tuff tuff vrid.
orginaldrevning ligger man lätt i 130 o myser på motorvägen.. de gör man inte med en xr600.. sådärja, nu fick jag dig o tänka lite till :tungan
ca 180kg med olja o ca 7-8 liter soppa väger min 800,a efter ombyggnad.

Åååhhhh, vad krångligt det blev nu.:huvet
Närå, det är bra med info. Verkar nästan som om det blir bra vad jag än väljer till slut. Är ju hur som helst ingen snabbåkarhoj jag ska bygga. Är ju inga fel att tuffa lite heller. Hur är det med de mindre DR-modellerna, är det hyfsat vrid i dem också? Fan du fick ju faktiskt mig att backa till ruta ett igen.:D

Fördelen med om jag köper Suzuki eller Yamaha är att då har jag en bra hojaffär i närheten om jag skulle behöva några delar. Bygger jag på Honda så får jag förlita mig på google och internet, Hondahandlaren i stan har jag inga vidare bra erfarenheter av.

HaHa Honda handlare i Örebro HaHa Snålen blev ju av med det har vi äns nån nu. Där kunde man inte äns köpa gaffelolja fast jag visste vad jag skulle ha...

HaHa Honda handlare i Örebro HaHa Snålen blev ju av med det har vi äns nån nu. Där kunde man inte äns köpa gaffelolja fast jag visste vad jag skulle ha...

Åh fan, trodde de fanns kvar. Har inte varit dit sen jag beställde ett universalfäste för backspegel. 2 månader senare ringde de och sa att det kommit. Då hade jag redan varit till Carlbarks och köpt ett för länge sedan. Nötter!

Jodå de finns men de säljer moppar 50cc......

Jag har en

:D Jag har en så att säga buttplugg. Dvs en form att gjuta av flattrack bakdelar/anksjärtar/m.m.

Back