Vad ska du äta idag?

Ska du imponera med rödtjut bör du hålla igen med hettan på filén. Skall du servera öl kan du elda på bäst du vill.

Vad hade du tänkt servera till?

Hade tänkt dricka öl till, får dock inte bli för starkt då min sambo inte är lika förtjust i stark mat som jag.. :rolleyes:

När vi ändå är på ämnet så skulle jag behöva tips på gott öl också, längesedan man testade nått nytt. :brinnerup

Hade tänkt dricka öl till, får dock inte bli för starkt då min sambo inte är lika förtjust i stark mat som jag.. :rolleyes:

När vi ändå är på ämnet så skulle jag behöva tips på gott öl också, längesedan man testade nått nytt. :brinnerup

Till fläskkött sitter Innis & Gunn som en fläskläpp! :fakta
Tyvärr det slut på deras Rum Cask men den vanliga (Oak aged) är god den med. T.o.m min sambo som inte är så förtjust i öl gillade den då den inte är så väldigt besk. God till mat.

Om du skall helsteka fläskfilén inomhus kan du bryna på den i stekpannan och sedan skulle faktiskt den glaze jag beskriver en bit upp funka fint om du inte brassar på för hett i ugnen.

Annars brukar jag köpa färdig grillolja/marinad och modifiera dem efter egen smak när jag gör helstekt fläskfilé. :latmask
Köp Santa Marias grillolja med chilismak och pressa ner en lime. Marinera i en plastpåse i ett par timmar. Torka av grilloljan och krydda med pepparmix.

Bryn på spisen och låt gå klart i ugn.
Använd termometer så blir den sådär perfekt som man vill ha den. Det lönar sig sällan att försökaspela Allan och tro att man skall få till den där perfekta ljusrosa kärnan på känn..

Edit1:

.. får dock inte bli för starkt då min sambo inte är lika förtjust i stark mat som jag..

Middagen står i ugnen. I kväll blir det helstekt, örtkryddad laxsida med rösti (halvfabrikat) och mangosalsa. Och eftersom jag tipsade dig slog jag till på ett par Innis till mig själv.

Om du inte kommit på vad du skall ha till fläskfilén kan jag tipsa om mangosalsa som ofta tilltallar cheyorna mer än någon stabbig sås eller bea..

Mangosalsa för två personer:

1 knippe knipplök (eller i nödfall 1 rödlök och en halv purjo - den nedre, vita delen)
2 kiwi
1 röd chili
Ca 1 dl chilisås (den som påminner om ketchup, inte nån thaivariant)
1/2 paket frusen mango
Ca 1 msk röd vinäger

Finhacka lök och chili och rör ihop med chilisåsen och vinäger.
Skär kiwi i fina tärningar och rör ner. Smaka av med salt och peppar och tillsätt vid behov mer chilisås och vinäger efter egna smaklökar. Den ska ha sting och syrlighet men vare sig vinäger eller "ketchupsmak" skall ta över anrättningen.

Skär ner mangobitarna så de blir lite mindre.
Vänd ner mangon i salsan.

Låt stå en halvtimme. (Gärna i rumstempratur, ska de stå längre får det bli kyl men ta då fram en stund innan så den inte är för kall vid servering)

Mangosalsa är möjligen en aning somrigt men funkar grymt till både lax och fläskfilé.

Last edited:
Rostas är min nya favoritköttbit. Förhllandevis prisvärd och väldigt god samt går att använda till allt.
Imorgon ska det blir het chili på det jag har kvar. Någon med ett grymt recept på riktig chili?

Idag blev det hemmagjorda, överflötiga, burgare. Alla kalorier för veckan är nu intagna :)

Halstrade laxfiléer, hemlagad hollandaise och skivad/stekt sparrispotatis:)

Chili på rostas och potatis/jordärtskockspuré samt sallad och öl. Mumma!

Last edited:
schnitzel1.jpg

fast med kokt potatis

Rostas är min nya favoritköttbit. Förhllandevis prisvärd och väldigt god samt går att använda till allt.
Imorgon ska det blir het chili på det jag har kvar. Någon med ett grymt recept på riktig chili?

I den här tråden har du lite tips :)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=177552

Borde inte tittat in i den här tråden.... magen kurrar satan nu. Tur att man har ett smarrigt äpple att kvällsäta på jobbet :gnissla

käka en grymt god stuvning en polare laga ikväll/går blir fint mitt i natten mål nu när jag inte kan sova

Dagens lunch här hemma:
300g Fusilli, 15st hemrullade köttbullar och lite ketchup och Sweet baby ray-sås till det.

Angående köttbullarna så blev de så goda så jag kan säga att jag aldrig har ätit godare. En jävla massa prylar hade jag i, bland annat Ansjovis som var nytt för mig.

H******te.. så har man riggat en uppsättning varma mackor och så har :machinegu mackjärnet gått o sagt upp sig!

Hur många grader/tid kör man dem i ugnen, typ? Ugnen gör 275 :hojsmilie Var 15 år sen (inte järnet) sist.

//Mästerkocken

Last edited:
H******te.. så har man riggat en uppsättning varma mackor och så har :machinegu mackjärnet gått o sagt upp sig!

Hur många grader/tid kör man dem i ugnen, typ? Ugnen gör 275 :hojsmilie Var 15 år sen (inte järnet) sist.

//Mästerkocken
200 grader är väl lagom. Ha dom inne tills dom ser lagom göttiga ut :)

fan ta er!!! Jag var mätt å tänkte inte alls på mat förns jag trillade in på den här tråden.. nu är jag kopiöst hungrig och måste springa upp och fixa nått.... :mad: :yoparty

Håller precis på att fixa lunch, mörad fläskfilé inlindad i bacon på en bädd av karamelliserad rödlök med rosmarin:)

Recept:

Misshandla en fläskfilé ett par minuter.
Dela den nu lagom möra fläskfilén på mitten.
Linda halvorna i ett paket bacon vardera.
Stek den lindade fläskfilén lätt på alla sidor så att den får en fin yta.
Hacka rödlök.
Lägg rödlök, rosmaring, en skvätt honung och en skvätt vatten i en ungsform.
Placera den lätt stekta fläskfilén på bädden av rödlök i formen.
Ugnsfolie över formen.
Grädda i ugnen sisådär 20 min på 180-200 grader ca.
Namnam!

Back