Vad ska det vara för olja till min fiddy ?

TheFinnishFlash

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Hoj
Fiddy 110cc
Tja ! Vad ska det vara för olja till min fiddy ? en 4taktare, tror det e 110cc eller 104 nått sånt hehe :tuttar
Vad händer om man inte byter olja ? å kan man se på oljan om den ska bytas ?

TheFinnishFlash skrev:
Tja ! Vad ska det vara för olja till min fiddy ? en 4taktare, tror det e 110cc eller 104 nått sånt hehe :tuttar
Vad händer om man inte byter olja ? å kan man se på oljan om den ska bytas ?

Om du vill ha en fin, bra o hel motor utan krångel så lär du följa rekommendationerna att byta olja om det är var 3:e körd timme från den var ny, tror varken det går åt mycket olja(kan det rymma 3 dl-1 liter max, det måste du ha info om?Annars är det bara att mäta upp urtappad olja) el att det tar lång tid heller att byta, 2 minuter kanske på sin höjd..även oljan borde du ha specifikationer på, säkert vanlig mc-olja om det är växlar o koppling.

104cc har jag aldrig hört om...107 cc samt 110 cc, kolla på motorblock borde stå, kolla vid oljepåfyllningslocket där kan det stå oljerekommendation med. Varken dyrt el svårt att byta olja, billigare att byta oljan någon extra gång än att byta motor(detaljer)...Byter du inte olja :huvet Då kommer det som ett brev på posten till slut någon form av motorras..oljan skall smörja maskineriet med skyddande fin oljefilm samt transportera bort slaggprodukter.

Last edited:
okey tack för svaren ! hehe vette fan vad det är i nu, nån gräsklippar olja från statoil : :banana
vart kan man få tag på Castrol GPS ?
sen läste jag att man ska byta kolven efter varje 50:e timme beroende på hur man åker, men jag åker ganska lungt, så ja antar att jag kan vänta längre en 50 timmar ?
hur märker man när kolven ska bytas ? :)

Last edited:
TheFinnishFlash skrev:
okey tack för svaren ! hehe vette fan vad det är i nu, nån gräsklippar olja från statoil : :banana
vart kan man få tag på Castrol GPS ?
sen läste jag att man ska byta kolven efter varje 50:e timme beroende på hur man åker, men jag åker ganska lungt, så ja antar att jag kan vänta längre en 50 timmar ?
hur märker man när kolven ska bytas ? :)

Tror INTE kolven behöver bytas var 50:e timme, dessa motorer brukar vara rena duracellkaninerna, om man sköter dem, fanns redan på 70 talet i Honda monkey och honda dax, ett väl bepröva koncept mao, det finns nog folk som kör med samma kolv fortfarande!

Castrol GPS grön dunk 4 liters, oljan är rödaktig, finns nog hos vilken mc-handlare som helst. Kör själv med den i min Rf.

Så ser flaskorna(1 och 4 liters) ut ialla fall..Men köp hellre 4 liters då räcker den till ca 4 oljebyten, och varje byte blir billigare, mot om du köper en liter.

http://www.castrol.com/liveassets/b.../products_images/gps4t_castrol_it_180x144.gif

Last edited:
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...