vad sägs om en feministdebatt igen?

Macho Woman skrev:
Vi kritiserar inte henne. Vi diskuterar sakfrågan. Skilja på sak och person, som sagt.
Kritisera eller ifrågasätta det vettiga i hennes privata beslut är ungefär samma sak, ...att begränsa & ifrågasätta yttrande- / åsikts- / handlingsfrihet får (enl mina tidigare argument) motsatt effekt mot vad du är ute efter.

Den i särklass största spiken i kistan för en god utveckling för kvinnor gällande frihet & jämställdhet i Sverige är mångkulturpolitiken som förs/förts...
Orsak: Begränsning av ovan nämnda grundläggande demokratiska rättigheter i ämnet. Där har du något att bita i ! Att gnälla om Olindas läppar på löpsedlarna ter sig löjligt i sammanhanget.

Zoidberg skrev:
Kritisera eller ifrågasätta det vettiga i hennes privata beslut är ungefär samma sak, ...att begränsa & ifrågasätta yttrande- / åsikts- / handlingsfrihet får (enl mina tidigare argument) motsatt effekt mot vad du är ute efter.

Var någonstans föreslår jag någon slags förbud? Var ifrågasätter jag Ullis? Har jag ens nämnt hennes namn i sammanhanget? Tvärtom har jag skrivit på flera ställen att det är självklart att alla tar sina egna beslut. Vad jag vill ha är en diskussion om vilka val vi allihopa gör och varför.

Macho Woman skrev:
Var någonstans föreslår jag någon slags förbud? Var ifrågasätter jag Ullis? Har jag ens nämnt hennes namn i sammanhanget? Tvärtom har jag skrivit på flera ställen att det är självklart att alla tar sina egna beslut. Vad jag vill ha är en diskussion om vilka val vi allihopa gör och varför.
Tråden handlar ju om henne och hennes förehavanden. Och du verkar beklaga dessa förehavanden.
Men okejdå, ...var/hur ser du det farliga i en naken/halvnaken människokropp. Blandar du inte egentligen ihop det med något annat ?

Vad gäller förbud, ...ta slöjan, finns inget lagkrav på att ha en sådan i Sverige ändå kan jag lova dig att många måste ha den mot sin vilja för att andra "tycker det". Det är den mekanismen du underblåser !

Last edited:
Jag säger bara att hon ser svinbra ut och att det var grymt coolt att skippa hästarna och börja köra hoj utan att ens ha provsuttit en förut typ. Hon får vara hur naken eller påklädd som hon vill, Raspekct!

Zoidberg skrev:
Vad gäller förbud, ...ta slöjan, finns inget förbud mot den i Sverige ändå kan jag lova dig att många måste ha den mot sin vilja för att andra "tycker det". Det är den mekanismen du underblåser !
Det tycker jag inte alls att MW underblåser. Det finns dessutom ganska många olika alternativ/grader mellan det vi har nu och det alternativ du har skrivit = burka. Läs MWs inlägg igen för du missar nog hennes poäng för det handlar inte om förbud.

Goodstuff skrev:
Det tycker jag inte alls att MW underblåser. Det finns dessutom ganska många olika alternativ/grader mellan det vi har nu och det alternativ du har skrivit = burka. Läs MWs inlägg igen för du missar nog hennes poäng för det handlar inte om förbud.
...det finns hur många alternativ & grader som helst och det bör finnas plats för alla utan att moralpanik ska uppstå.
Fallet som utlöst denna "kritik" är solklart inom gränserna för vad ingen ska lägga sig i (såvida man inte jobbar för stasi e.d.), varför den (kritiken) underblåser nämnda mekanismer.
Tror &så fortfarande "ni" behöver frilägga/renodla vad som egentligen är problemet ni ser. Eller menar ni att nakenheten i sig är ett problem ?

Zoidberg skrev:
Tror &så fortfarande "ni" behöver frilägga/renodla vad som egentligen är problemet ni ser. Eller menar ni att nakenheten i sig är ett problem ?

Har du läst det jag har skrivit förut över huvud taget? Nakenheten är ett problem eftersom det lägger fokus på utseende och sexualitet istället för på kunskap.

Återigen, ...den är ett resultat av en fri marknad & hade inte funnits där om den inte varit önskad. Att kritisera den är att säga att du har rätt och andra har fel. Och att du m.fl störs av den får ni äta upp precis som andra får äta upp det dom stör sig på som du gillar. Skulle "ni" få er vilja fram att skapa maktmedel att begränsa dylikt, kan vi bara konstatera ett stort steg mot att sällskapa mindre lyckade samhällsformer av diktatorisk karaktär.

...visst jag förstår vad du menar och varför du inte gíllar det men tror du försöker "åtgärda" på fel ställe. Dessutom på ett ställe som inte går att ätgärda på utan stora negativa effekter (censursamhälle). Fokus på kunskap finns på många andra ställen och lär inte konkurreras ut av silikonbrudarna...

Zoidberg skrev:
Återigen, ...den är ett resultat av en fri marknad & hade inte funnits där om den inte varit önskad. Att kritisera den är att säga att du har rätt och andra har fel. Och att du m.fl störs av den får ni äta upp precis som andra får äta upp det dom stör sig på som du gillar. Skulle "ni" få er vilja fram att skapa maktmedel att begränsa dylikt, kan vi bara konstatera ett stort steg mot att sällskapa mindre lyckade samhällsformer av diktatorisk karaktär.

...visst jag förstår vad du menar och varför du inte gíllar det men tror du försöker "åtgärda" på fel ställe. Dessutom på ett ställe som inte går att ätgärda på utan stora negativa effekter (censursamhälle). Fokus på kunskap finns på många andra ställen och lär inte konkurreras ut av silikonbrudarna...

Nej, du fattar fortfarande inte. Du tror att jag vill ha någon slags förbud, vilket jag har förklarat tre gånger tidigare att jag inte vill. Jag vill förändra folks attityder genom diskussion, vilket skulle kunna leda till att färre ställde upp på sådana där bilder, eller att tidningarna i större utsträckning siktade in sig på annat. Attitydförändring är något jag hoppas på, inte förbud. Debatt är grunden till ett demokratiskt samhälle. Du tycker vi strävar mot någonting diktatoriskt, men det är precis tvärtom. Att inte få yttra sin åsikt, eller att uppmanas till att inte göra det är väl höjden av anti-demokrati.

Zoidberg skrev:
Återigen, ...den är ett resultat av en fri marknad & hade inte funnits där om den inte varit önskad....
Innebär det att allt är ok så länge det är önskat????

Macho Woman skrev:
Ja. Och? Jag talar inte om för dig vad du måste tycka. Jag frågade dig varför du hade ändrat dig?

Egentligen behövs det väl inte ifrågasättas ifall du tycker att attitydförändring är bra. Då är det väl bra att man ändrar sig? :)

Bikerbitch skrev:
Egentligen behövs det väl inte ifrågasättas ifall du tycker att attitydförändring är bra. Då är det väl bra att man ändrar sig? :)

Öh, hela grejen med att diskutera är ju att man förklarar vad man tycker, samt varför man tycker så. Jag ville veta varför du tyckte som gjorde.

R1 wannabe skrev:
Innebär det att allt är ok så länge det är önskat????
Precis vad jag också funderade på när jag läste den meningen.
Skrämmande isf med tanke på vad en del önskar :3freak

sandstream skrev:
Precis vad jag också funderade på när jag läste den meningen.
Skrämmande isf med tanke på vad en del önskar :3freak
Alltså... En fri marknad betyder inte, och har aldrig betytt, att allt är ok. Alla rimliga definitioner i modern tid på en fri marknad förutsätter ett väl utvecklat rättsligt system, som reglerar vad som inte är ok. Man kan t ex inte sälja sig själv, sina eller andras barn som slavar. Mer precist så kan man faktiskt det. Man kan skriva på ett avtal med den innebörden, ta emot pengarna osv, men om man efter det vägrar bli slav så är köparen rättslös. Om han går till en domstol och beklagar sig kommer han att bli ombedd att sticka och brinna, med en motiveringen att rätssväsendet inte sysslar med sån skit och att han för övrigt är en idiot.

Fast ni begrep kanske ändå att Zoidberg inte menade att allt är ok :rolleyes:

@ MW, ta en runda till med funderingarna om vilka attityder som skal ändras. Betänk att du för närvarande befinner dig på samma sida som de tyska nazisterna på 40-talet, muslimska fundamentalister, den amerikanska, kristna tokhögern, det gamla sovjetiska kommunistpartiet och den medeltida katolska kyrkan. De var alla sjukligt intresserade av kvinlig nakenhet och sexuallitet, och kom alla fram till att kvinnan inte skulle visa sig naken, halvnaken eller på något sätt utmanande. Ni motiverar er på något olika sätt men vill samma sak. Det är ett rätt skitigt sällskap att frottera sig med. Så ta en funderare till på vems attityder som borde ändras.

Bingo skrev:
@ MW, ta en runda till med funderingarna om vilka attityder som skal ändras. Betänk att du för närvarande befinner dig på samma sida som de tyska nazisterna på 40-talet, muslimska fundamentalister, den amerikanska, kristna tokhögern, det gamla sovjetiska kommunistpartiet och den medeltida katolska kyrkan. De var alla sjukligt intresserade av kvinlig nakenhet och sexuallitet, och kom alla fram till att kvinnan inte skulle visa sig naken, halvnaken eller på något sätt utmanande. Ni motiverar er på något olika sätt men vill samma sak. Det är ett rätt skitigt sällskap att frottera sig med. Så ta en funderare till på vems attityder som borde ändras.

Snacka om drastiska jämförelser. Varför måste motsatsen till utseendefixering med exempel som utvik och operationsteve bli burka? Det finns nyanser mellan svart och vitt. :rolleyes:

Bingo skrev:
Ta inte i så du spricker nu :hihi

Förstår din poäng men som MW skriver är det ju en viss skillnad på att puta med blottat kön och att ha en heltäckande burka.

Att ni orkar.

Ni har ju redovisat era respektive åsikter. Varför försöker ni övertyga era varandra om era egna åsikters förträfflighet? Det är ju dömt att misslyckas.

Pejo skrev:
Att ni orkar.

Ni har ju redovisat era respektive åsikter. Varför försöker ni övertyga era varandra om era egna åsikters förträfflighet? Det är ju dömt att misslyckas.
Skitsamma, nåt kul ska väl folk få ha :hihi

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...