Vad säger reglerna om enfiliga rondeller?

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Har två gånger varit med om detta. Jag är den röda och blev trängd av den gröna. Cirkulationsplatsen är enfilig, men där vi körde in finns väldigt gott om plats, så det var inte alls svårt att vara två i bredd. Men när vi kör in så svänger den gröna in mot mitten och jag hade blivit trängd om jag inte hade bromsat.

Jag var helt beredd på att det skulle kunna hända, så det var aldrig någon fara. Men jag undrar om jag har gjort något fel, sett till trafikreglerna. Jag kom fram till rondellen efter den gröna kan tilläggas.

Untitled.png

Annat exempel. Mycket mindre utrymme, men två bilar rymdes fortfarande. Även här var jag sist till platsen, men denna gång på utsidan. Den gröna bilen svängde direkt bort från mitten och jag fick bromsa.
Untitled.png

Jag var hela tiden beredd på att behöva bromsa, men har jag brutit mot någon trafikregel här? Jag kan självfallet minnas fel, men jag har för mig att i rondeller som är enfiliga så får man köra som om de vore tvåfiliga så länge det finns plats.

EDIT:

Jag hittade lite lagstöd också. I "Förordning om vägtrafikdefinitioner"

Körfält - Ett sådant längsgående fält av en körbana som anges med vägmarkering eller, om någon vägmarkering inte finns, är tillräckligt brett för trafik i en fil med fyrhjuliga fordon

Kan ju också tillägga att jag förstår faran om man kör hoj på det här sättet. Är mest bara nyfiken på vad reglerna säger. Och kör man bil så är ju risken för personskador till följd av detta minimal.

Speciellt i andra exemplet så är det något jag skulle kunna göra om jag ska svänga höger. Blir ju väldigt mycket smidigare i många fall.
 
Last edited:
Om du kom fram efter den gröna får du väl vänta på din tur, oavsett om du ryms i ”samma” fil eller inte.
Undvik omkörning i enfiliga cirkulationsplatser.

Känner inte igen något om ”kör som om den vore tvåfilig om du ryms”.

:näsblod
 
Om du kom fram efter den gröna får du väl vänta på din tur, oavsett om du ryms i ”samma” fil eller inte.
Undvik omkörning i enfiliga cirkulationsplatser.

Känner inte igen något om ”kör som om den vore tvåfilig om du ryms”.

:näsblod
Kanske inte världens bästa källa, och den handlar inte specifikt om rondeller, men kanske relevant ändå.


Notera: Körfält är inte alltid markerade med körfältslinjer. Får det plats två stycken fyrhjuliga fordon bredvid varandra räknas det som två körfält.
 
Jag vet bara en regel: Det gör lika ont oavsett vems fel det var.
Jag undviker placera mig bredvid bilar, bussar, lastbilar med MC. Därför att närsomhelst kan "mottrafikanten" välja att byta fil och då åker jag dit på MC.

Det undre fallet du skissat är en klassiker på väntande katastrof.
Tror att i Körkortsboken står att man ska blinka höger innan man lämnar cirkulationsplatsen. Det betyder för många att dom inte blinkar höger förrän dom kört in i cirkulationsplatsen.
Om dom gör det alls ! Och då ligger du på utsidan illa till.
Många cyklister har stått på höger sida av en lastbil och dött vid följande högersväng ! :död

När vi ändå är inne på mindre lyckade val kan jag ta ett eget. Ligger efter en lastbil på en 1+2 filig väg. När vägen går över från 1 till 2 filer beslutar jag mig köra om. Det gör lastbilen också så jag är på väg in i en triangel mellan mittenräcket och lastbilen. Lyckas bromsa som tur va.
Ett annat exempel. Jag ligger mitt i höger filen med bilar framför och bakom mig. Det är tvåfiligt men ska bli en fil, det går långsamt så korta avstånd mellan fordonen. Då kommer en bilist och kör om alla bilarna och går in i "luckan" där jag ligger med MC och trycker ut mig på vägrenen. Vägrenen som lyckligtvis fanns just där.
Brukar inte köra om på vägrenen men beslöt att jag inte ville ligga bredvid hen som tryckt ut mig. Utan drog ett antal 100 m på vägrenen innan jag kunde köra upp på vägbanan igen.
 
Last edited:
Det där är ju lika diffust som att mopeder ska köra i vägrenen. Jag har frågat körskolelärare hur bred vägrenen ska vara för att det där ska gälla. Finns inget svar på det. Antar att det är samma som med den där att får två fordon plats så gäller tvåfilsregler. Hur tight är det mellan då? Skrapa backspegel mot backspegel, ska man köra som tvåfiligt då?
 
Det där är ju lika diffust som att mopeder ska köra i vägrenen. Jag har frågat körskolelärare hur bred vägrenen ska vara för att det där ska gälla. Finns inget svar på det. Antar att det är samma som med den där att får två fordon plats så gäller tvåfilsregler. Hur tight är det mellan då? Skrapa backspegel mot backspegel, ska man köra som tvåfiligt då?
Det finns ju inget som tvingar dig att börja köra upp bredvid någon om du inte vill. Men om någon gör det åt dig så antar jag att du helt enkelt får anpassa dig.

Skulle dessutom tro att det där med skrapa backspegel bryter rätt hårt mot formuleringen "betryggande avstånd i sidled" :)
 
Ett annat exempel. Jag ligger mitt i höger filen med bilar framför och bakom mig. Det är tvåfiligt men ska bli en fil, det går långsamt så korta avstånd mellan fordonen. Då kommer en bilist och kör om alla bilarna och går in i "luckan" där jag ligger med MC och trycker ut mig på vägrenen. Vägrenen som lyckligtvis fanns just där.
Så som jag brukar hantera den situationen är att jag håller mig långt till vänster för att visa att jag finns och att jag inte har tänkt att underlätta någon idiotisk omkörning. Sen, i sista ögonblicket så svänger jag till rätt kraftigt åt höger bara utifall att det kommer någon som beslutar sig för att göra en idiotisk omkörning ändå.
 
I fall nummer 1 tar du inte ”plats” med hojen, om du inte vill trängas med en bil så bör du lägga dig i mitten av körfältet innan rondellen och sedan ”ta plats” i rondellen och hålla dig i mitten, då stänger du möjligheten för bilisten att köra upp bredvid dig.

I fall nummer 2 lägger du dig bredvid bilen i körfältet och ”trängs” med bilen vilket bilen inte verkar gilla/uppmärksamma. Här tar du bilens plats och borde istället ha lagt dig bakom bilen och väntat på ”din tur”.

Många bilister har ingen aning om hur det är att köra mc så det säkra för en själv är att hålla sig ifrån bilister när man kan som här i rondellen och istället ”ta plats” i trafiken.

Och visst jag håller med om att reglerna för vad tvåfilig rondeller är klart grumliga men då även bilister tycker detta så bör man vara vaksam då det är vi på mc som tar mer skada vid en prejning av en bil än vad bilen och bilföraren kommer att ta.
 
Först i böj väljer spår! :fakta

Skämt åsido så ska den som byter fil lämna företräde, och rondellerna på bilderna är ju ganska tydligt tvåfiliga även om de saknar mittlinjen.

Att de är tvåfiliga anser jag först och främst pga av att de har två filer in till rondellen och sen är vägen dessutom tillräckligt bred för två bilar.

Streck på vägen syns ju inte ens vintertid men trafiken ska ändå fungera deras existens eller icke existens är alltså av sekundär betydelse.

Sen har det ju liten betydelse att man hade rätt när man ligger nerskottad.
 
Tekniskt sett så får inte körfält vara smalare än 3.5m så som tumregel kan man väl säga att om det är 7m brett så är det två filer oavsett om det är markerat eller inte.
Annars ska ju generellt filer med staket på båda sidor vara så breda att två bilar får plats i bredd för att räddningsfordon ska kunna komma förbi när trafiken står stilla. Vet om flera vägstycken där entreprenören fick gör om gör rätt för att det var för smalt mellan staketen.
 
Last edited:
1 fil - håll dig bakom
2 filer - håll dig i din fil

Är det bara ett fält och du får plats är det väl filtrering. Det innebär diffusa regler och livsfara.

Det enda undantaget jag gör är när jag har en långtradare i vänster körfält och jag ligger i högra. Ibland fular de till det för svängradien och skall egentligen av på första avfart. Då tar jag inte plats i mitt fält, alternatvit vrider full sula för att pila förbi innan.
 
En del, dom flesta visar väldig hänsyn. Men visst händer det jag blir trängd när dom helt plötsligt ska byta fil
 
Sitter det bara en "rondellskylt" så är det väl en fil och är det två, en på vardera sida om vägen så är det två filer.

1.JPG
2.JPG
 
Ett annat exempel.
Kör på motorväg ikapp en hög långtradare. Vi är strax framme vid en låg bro över motorvägen.
Bron är så låg så långtradare kör av på avfarten och upp på korsande väg och ner på andra sidan på påfarten till motorvägen.
Så jag som ska svänga höger efter avfarten uppe på korsande väg beslutar att jag hinner köra om långtradaren på avfarten.
Men så är det nått konstigt.
Långtradaren slår inte av det minsta för svängen åt höger in på avfarten.
Så jag blir misstänksam, bromsar in och lägger mig bakom långtradaren, som mycket riktigt kör rakt fram, inser brons höjd och bromsar in och stannar framför bron.
Samtidigt som jag har bromsat klart på avfarten och kan svänga höger.
Kunde läsa i tidningen nästa dag om polisutryckningen för hjälpa långtradaren backa på motorvägen till avfarten.
 
Tvåfilig rondell, ska du byta fil måste du ju blinka och göra det bara om det finns plats. Man kan ju inte bara köra rakt fram och korsa fil två gånger. Killen till höger var inte uppmärksam.
 
Ett annat exempel.
Kör på motorväg ikapp en hög långtradare. Vi är strax framme vid en låg bro över motorvägen.
Bron är så låg så långtradare kör av på avfarten och upp på korsande väg och ner på andra sidan på påfarten till motorvägen.
Så jag som ska svänga höger efter avfarten uppe på korsande väg beslutar att jag hinner köra om långtradaren på avfarten.
Men så är det nått konstigt.
Långtradaren slår inte av det minsta för svängen åt höger in på avfarten.
Så jag blir misstänksam, bromsar in och lägger mig bakom långtradaren, som mycket riktigt kör rakt fram, inser brons höjd och bromsar in och stannar framför bron.
Samtidigt som jag har bromsat klart på avfarten och kan svänga höger.
Kunde läsa i tidningen nästa dag om polisutryckningen för hjälpa långtradaren backa på motorvägen till avfarten.
Nu snackar vi 1900-tal!
 
Ett annat exempel.
Kör på motorväg ikapp en hög långtradare. Vi är strax framme vid en låg bro över motorvägen.
Bron är så låg så långtradare kör av på avfarten och upp på korsande väg och ner på andra sidan på påfarten till motorvägen.
Så jag som ska svänga höger efter avfarten uppe på korsande väg beslutar att jag hinner köra om långtradaren på avfarten.
Men så är det nått konstigt.
Långtradaren slår inte av det minsta för svängen åt höger in på avfarten.
Så jag blir misstänksam, bromsar in och lägger mig bakom långtradaren, som mycket riktigt kör rakt fram, inser brons höjd och bromsar in och stannar framför bron.
Samtidigt som jag har bromsat klart på avfarten och kan svänga höger.
Kunde läsa i tidningen nästa dag om polisutryckningen för hjälpa långtradaren backa på motorvägen till avfarten.
Vad i hela friden var det för motorväg som inte har rätt höjd på viadukterna?
 
Sitter det bara en "rondellskylt" så är det väl en fil och är det två, en på vardera sida om vägen så är det två filer.

View attachment 500830
View attachment 500831
Kanske, kanske inte. Det låter lite som en gissning. Har du något som styrker den tesen?

Det verkar spontant relativt rimligt att två skyltar skulle innebära två (eller fler) filer, men inte att en skylt skulle innebära att det inte är två filer.
 
1 fil - håll dig bakom
2 filer - håll dig i din fil

Är det bara ett fält och du får plats är det väl filtrering. Det innebär diffusa regler och livsfara.

Det enda undantaget jag gör är när jag har en långtradare i vänster körfält och jag ligger i högra. Ibland fular de till det för svängradien och skall egentligen av på första avfart. Då tar jag inte plats i mitt fält, alternatvit vrider full sula för att pila förbi innan.

Exakt detta. Är det bara en fil uppmålat så har man noll case att klaga på att andra tränger sig om man själv kör upp bredvid den som står längst fram.

Med det sagt, så gör jag så hela tiden när jag kör hoj men då ser jag också till att gasa iväg snabbt så bilen ligger ordentligt bakom och skulle något hända är min inställning att felet är mitt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top