Vad säger polisen om trimmad moppe?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag är lite sugen på att köpa en scooter så att jag slipper ta bilen när jag ska bada och åka och småhandla i sommar.

Vet någon vad polisen säger om jag blir stoppad med en trimmad moppe? Det finns ju både reggade och o-reggade.
Skulle jag trimma en reggad så är ju moppen reggad och jag har tungt kort?

Det är lika olagligt att köra trimmad moppe på gångvägar som att köra MC såvitt jag har förstått.
Bara tillåtet med moped klass II på gång/cykelväg. Och är den trimmad så är det ingen klass II moped som jag har förstått det. Jag kan iofs ha galloperande tokfel. :)

Måste kännas dumt att bli av med körkortet för att man längtar tillbaks till fucko-stadiet.

En lätt mc har dessutom mycket billigare försäkring än en moped.

Måste kännas dumt att bli av med körkortet för att man längtar tillbaks till fucko-stadiet.

En lätt mc har dessutom mycket billigare försäkring än en moped.

Varför tror du att jag skulle bli av med kortet?

Ska jag köpa en lätt mc så kan jag lika gärna ta hojen. Grejen var att det skulle vara en moppe.

http://www.blocket.se/lund/GILERA_RUNNER_180_MALOSSI_160km_h_31003103.htm?ca=14&w=3

Samma storlek som 50cc moppe fast med bättre bromsar och chassi. Från början en 120cc som blivit trimmad. Borde vara rätt så kul att köra :)

Man blir lite sugen, men som jag skrev tidigare så är den moppe som gäller.
Jag behöver inget som gör 70-100 km/h. 50 Räcker gott och väl, men det vägen till 50 som är intressant. :banana

Last edited:
Varför tror du att jag skulle bli av med kortet?

Trimmad moppe räknas som en MC. Dock kommer den inte vara gat-godkänd och därmed är det olovlig körning.

Men visst. Är det bara 50km/h så räcker det med att byta box eller klippa strypningen på orginalboxen.

Dessa grejerna är dock välkända hos polisen och då är vi tillbaks på ruta 1.

Ptja, vill du ha något som snabbt kommer upp till 50 behöver du något som gör mycket mer än 50. Sen kan du ju iofs sluta gasa vid den hastigheten. Vill du även ha något som går lätt upp på bakhjulet(som en motard som du sa) behöver du en hel del prylar bytta och då blir det dyrt och dessutom mycket jobb för att få allt att lira som det ska.

Trimmad moppe räknas som en MC. Dock kommer den inte vara gat-godkänd och därmed är det olovlig körning.

Men visst. Är det bara 50km/h så räcker det med att byta box eller klippa strypningen på orginalboxen.

Dessa grejerna är dock välkända hos polisen och då är vi tillbaks på ruta 1.

Jag har väldigt svårt att tro att jag skulle tappa lappen för att jag åker runt på en moppe som gör 50.

Olovligt heter det väl om man inte har behörighet för fordonet?

Last edited:
Ptja, vill du ha något som snabbt kommer upp till 50 behöver du något som gör mycket mer än 50. Sen kan du ju iofs sluta gasa vid den hastigheten. Vill du även ha något som går lätt upp på bakhjulet(som en motard som du sa) behöver du en hel del prylar bytta och då blir det dyrt och dessutom mycket jobb för att få allt att lira som det ska.

Av det lilla som jag minns från moppeåldern så sitter det någon strypning på variatorn som gör att inte moppen går så fort.
Slänger man på en 70 cc cylle och låter variatorstrypningen sitta kvar så borde jag uppnå lite ös. : )

Jag har spanat på den där. :D Men startgas för att få igång den låter som kass kolv, kolvringar eller cylle. Ringarna är ju billiga men en cylle går väl på en 2-3 kakor iaf.

Last edited:
Av det lilla som jag minns från moppeåldern så sitter det någon strypning på variatorn som gör att inte moppen går så fort.
Slänger man på en 70 cc cylle och låter variatorstrypningen sitta kvar så borde jag uppnå lite ös. : )

Ja, så kan du göra. Men strypningen som sitter i variatorn kommer då få motorn att varva så pass mycket att du riskerar att den skär och du kan även behöva en ny vev.

Jag har väldigt svårt att tro att jag skulle tappa lappen för att jag åker runt på en moppe som gör 50.

Du kan däremot råka ut för det om du kör trimmad moppe. Olovligt fordon. Samma som att köra oreggad MC eller bil.

Men som sagt,,försäkringen är betydligt dyrare än en 125 scooter. Jag betalar över 4000:- för dotterns moppe förs. Och JA,, den fick stå på mig.

Nä, framförande av icke registrerat fordon.
Är man vuxen, har hojkort och beter sig som folk så ska det till en riktigt grinig snut för att man ska åka dit (men det är klart att risken finns ju alltid).
Fördelen med en klass1-moppe är ju att den har regskylt så att det är en moped istället för en MC vet ju inte farbror blå för än de slagit på regnr.

Ja, så kan du göra. Men strypningen som sitter i variatorn kommer då få motorn att varva så pass mycket att du riskerar att den skär och du kan även behöva en ny vev.

Öhf, meck.

Jag har precis gått igenom tjejens hoj, pallar inte mera meck.

Du verkar ju ha lite koll på moppar, hade du trimmat som vanligt och bara låtit bli att gasa efter 50?

Jag tänkte likadant men köpte istället en 150cc-scooter och bränner omkring med den. Toppar runt 120km/h, accar som fan och drar inte mycket sås alls, runt 3dl/mil vid full gas.
Köpa? Överflödig just nu känns det som.
SH-pris så klart :tummenupp

*/ ?>
Back