Vad säger ni som kan om följande utrustning?

akora

http://www.roadragemc.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -97
Skinnställ:
Arlen Ness Metal
Info:
2-delat skinnställ i nötskinn. Keprotec i gren, ärmar, vader och hals för maximal passform och rörelsefrihet. Stretchsytt skinn vid knä. Extra förstärkt med ett reflekterande material i ryggen och över nyckelbenen. 1 cm tjocka infällningar av foam på utsatta ställen såsom ryggen och baken. CE-godkända skydd i axlar, armbåge och knä. Inlägg i rygg och höfter. Utbytbara knäpuckar. 2 st innerfickor.
Pris: 7980 kr

Hjälm:

SHOEI Raid ZEAL
Info:
Har inte hittat denna hjälm på nätet ännu. Men om det säger något så är den silver med mörktonade flames.
Pris: 3988 kr

Stövlar:
Oxtar TCS Gore
Info:
En Racing-sport stövel I Full grain leather med GORE-TEX membran , TCS (Torsion Control System) och utbytbara tåsliders I nylon. TCS GORE leveras i storlekarna 38-48
Pris: 2190 kr

Handskar:
Arlen Ness Handske Storm
Info:
Fräck handske för sport och touring i nötskinn. Formgjuten carbonförstärkning över knogarna. Extra vaddering och förstärkningar på utsatta ställen. Stretchsytt skinn. Chamude i handflatan. Reflex. 4 velcrostängningar vid handleden.
Pris: 1090 kr

Ryggskena:
Vet än ej!

Ang Informationen i inlägget:
Alla uppgifter är hämtade från Duells hemsida.

Bifogat

• stället.jpg
    stället.jpg
    2 KB · Visningar: 203
  • handske.jpg
    handske.jpg
    1.8 KB · Visningar: 205
  • stövlar.jpg
    stövlar.jpg
    3.4 KB · Visningar: 207
Hjälper dig lite här med att dra upp tråden Rikard!
Är det ingen vänlig (eller elak:hihi) själ som vet något om denna utrustning?

Jag ska köpa detta ställ i år.. provade det förra året och det kändes riktigt bra.. rejäla skydd på alla viktiga ställen och bra kvalitet på dragkedjor osv..
Skorna trycker jag också var en hit... Skyddar hela fotleden och går att ställa in efter önskemål.. dock så har den en tendens att läka in vatten längst ner vid början av dragkedjan.. men det är välinget större problem

Jag ska köpa detta ställ i år.. provade det förra året och det kändes riktigt bra.. rejäla skydd på alla viktiga ställen och bra kvalitet på dragkedjor osv..
Skorna trycker jag också var en hit... Skyddar hela fotleden och går att ställa in efter önskemål.. dock så har den en tendens att läka in vatten längst ner vid början av dragkedjan.. men det är välinget större problem

Arlen Ness ställ har en dragkedja som brukar gå sönder enligt många men jag har själv ett sådant och har aldrig haft några problem med det.
För övrigt är Arlen Ness ställen nog bland de mest prisvärda som finns. Mitt satt lite obekvämt i början, men det kan bero på mina 183cm och 60kg :D

Kentamannen skrev:
Hjälper dig lite här med att dra upp tråden Rikard!
Är det ingen vänlig (eller elak:hihi) själ som vet något om denna utrustning?
Tack Kenn :tummenupp

Du har lite inte smuttat upp mina öl va? :D

Jag hade en Shoei Raid förra sommaren. Den satt perfa på mig men ganska högt vindljud och visiret glappade lite. Nu vet jag inte om det finns flera typer av Raid modellen men den borde vara samma. Fast den satt bra.

soppatorsken skrev:
Jag hade en Shoei Raid förra sommaren. Den satt perfa på mig men ganska högt vindljud och visiret glappade lite. Nu vet jag inte om det finns flera typer av Raid modellen men den borde vara samma. Fast den satt bra.
Det är ju just det, RAIDen sitter som ett smäck på mitt huvud. Lite tråkigt bara om det är mycket vindljud, sånt kan man ju bli galen på

Dom där oxtar pjuKKen köpte jag,men när jag kom hem så gick dragkedjan sönder:( köpte ett par SIDI istället.

Har även haft 2st raidhjälmar senaste var shoogun,tycket det är lite för mycket ljud i dom,men dom sitter bra :tummenupp jag kommer köpa x-lite istället.

Last edited:
Har en polare som köpte ett exakt sådant Arlen Ness-ställ i slutet av förra säsongen, men han gillade det inte, för han tycker inte att stället sitter bra.

Dessutom påstår han att "plastpartierna" (det ser faktiskt ut och känns som plast) som sitter fastsydda på rygen och vid nyckelbenen var obekväma och skaver.

Det kan ju skilja från person till person, för den som köpte mitt förra ställ (Alpinestars TZ-1) tyckte de satt lite konstigt efter ett tag, men jag hade aldrig några problem med det.

Kompisen ska sälja sitt ställ förresten.

/Mattiaz

twinner skrev:
Har även haft 2st raidhjälmar senaste var shoogun,tycket det är lite för mycket ljud i dom,men dom sitter bra :tummenupp jag kommer köpa x-lite istället.

Kan säga att det är inte mindre ljud i Nolan-hjälmen... jag har en 2 år gammal X-lite hemma på hyllan, och jag var inte alls nöjd med den.

akora skrev:
Det är ju just det, RAIDen sitter som ett smäck på mitt huvud. Lite tråkigt bara om det är mycket vindljud, sånt kan man ju bli galen på

Om funktionen är viktigare än utseendet (läs: posörfaktorn inte är så viktig :) ) så kostar en helsvart RAID en tusing mindre. Som kan användas till däck, bensin, ett par dyrare handskar om du eventuellt skulle hitta några som sitter ännu bättre än AN-handskarna. Bara en tanke.

Mattiaz skrev:
Kan säga att det är inte mindre ljud i Nolan-hjälmen... jag har en 2 år gammal X-lite hemma på hyllan, och jag var inte alls nöjd med den.

Hmm..säg inte så :4skrika vill ju ha en x-lite. :)

Stövlarna är helt ok. Har kört med dem i spöregn en hel dag utan att bli blöt. De har dock en stor nackdel, de låter fördjävligt när man går med dem. Har testat att "smörja" plastdetaljerna med silikon men det hjälper bara marginellt.

På mig sitter de riktigt skönt och förutom oljudet så är jag helt nöjd med dem!

Körde me Arlen Ness ställ.. o har inte provat något ställ som suttit bättre på mig.. har oxå hört att en del haft problem med dragkedjorna.. men det har iaf inte jag haft.. o jag vet att Spenk (som har ett Metalställ) inte heller haft det..

Stövlarna e de nog inget fel på heller.. körde med samma fast evo-modellen.. funkar kanon om man inte vurpar på det sätt som jag gjorde..

Har kört me både Raidhjälm o Z-one.. o jag hade faktiskt mer problem med vindbrus me z-one:en än med raidhjälmen.. men oftast när man e ute o kör så kör man ju ändå me proppar.. så de spelar mindre roll..

När jag vurpade som körde jag med en ryggplatta från IXS.. vet dock inte hur mkt den hjälpte till.. men jag hade fått en liten liten smäll på en av kotorna.. men inget som läkarna brydde sig om.. o de e jävligt skönt o veta att man slipper veta hur det hade sett ut utan ryggskydd..

Tjaba,
Jag kör med Raid Shogun. Tycker att den är bra men ena visiret var visst lite ömtåligt och är sprucket nu. Jag är iofs jäkla stark :)
Den brusar inte överdrivet mycket. Kör med proppar på långturer. Den är bekväm men har inte tvättbar inredning (jag ska ändå byta innan det är dags att tvätta den).

Ja, just det. Den fångar mycket vind i +250, men det kanske alla hjälmar gör? Det stör inte så mycket ändå. Man kör ju inte så långa sträckor på det viset...

akora skrev:
Tack Kenn :tummenupp

Du har lite inte smuttat upp mina öl va? :D

Du skjulle barra vetta, menn isåfalll baraa litte förr ja e ju nykterist :fyllisar

Förresten var jag och hämtade mitt nya ställ i söndags, det sitter underbart! Greja ditt ställ nu så vi kan åka. :tummenupp

Jag har kört med en Raid hela förra säsongen. Inget att klaga på egentligen. Brusar en aning, men det handlar väl mer om hur bra hjälmen passar din skalle egentligen. Mekaniskt sett så har det inte varit några problem alls med den. Man byter visir på några sekunder och att det skulle glappa har jag inte märkt iaf.

Prexport verkar ha ett riktigt bra ryggskydd. Är ett par stycken som kör med det härnere och mig veterligen så är de mycket nöjda. Jag kör med ett IXS (likadant som Maverick) och den enda nackdelen är väl att det är väldigt varmt.

Jag köpte nya stövlar idag, alpinestars supertech, inte för att jag kan köra så jävla bra, men dom verkar ha bra skydd.. Bifogar bild på dom gamla sladdriga å dom nya..

Bifogat

• stövlar.jpg
    stövlar.jpg
    90.6 KB · Visningar: 105
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT