Vad säger lagen !?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Du får ta det som en läxa till nästa beggade hoj du köper.

Laga och se glad ut!

Sen förstår jag inte riktigt hur du tänker heller om du vill "kräva" tillbaka pengar från säljaren som sålt en BEGAGNAD hoj till dig.

Men visst, du kan ju alltid ringa honom och höra. Han kanske tycker synd om dig och är villig att stå för materialet. Vem vet??
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du har undersökningsplikt.. Men bara om köparen upplyser om att det kan tänkas finnas fel.
SÄLJAREN har det största ansvaret! Därför skall alla beg varor säljas som DEFEKTA. De är ju inte i nyskick och "Befintligt" existerar inte..

Jag tänker inte ens fråga när du läste juridik senast, för det framgår med stor sannolikhet som att du aldrig gjort det.


Du har radat upp så många fel i den här tråden så det nästan är dags för en moderator att städa så att ingen blir lurad.

Visst är det som du säger.
Men Säljaren har i alla fall upplysningsplikt, liksom köparen har undersökningsplikt. Men så vitt jag förstår så kommer undersökningsplikten an på om köparen upplyser om att fel KAN förekomma eller om han helt enkelt inte kan svara på frågor om skick och defekter.
Dessutom tog sig tydligen denna snubbe sig titeln "Mekaniker" Vilket i sig inte borga för något men det kan för en del inge ett visst förtroende.

Visst används "Befintligt skick" men det håller precis som du säger inte! För att vara säker ska man sälja vara som defekt. Den är ju trots allt defekt. Små repor i lacken, slitage här och där...


Det finns i praktiken bara ett lagrum som reglerar upplysníngsplikt på ett sånt sätt som skulle krävas i TS fall, och det är i jordabalken. Och eftersom en mc inte är en fastighet så gäller liksom inte det.
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Försöka göra upp i godo och hoppas på en bra säljare är det rätta enligt mig.
Att ta svängen om det juridiska är fel i detta fallet. Vet inte om ni som skriver det har vandrat den vägen.
Jag har gjort det både som privat person och företagare och har alltid förlorat på det i slutändan (även om jag vunnit målet ifråga).

Man blir faktiskt RIKTIGT mörkrädd över hur enkelt det är att helt enkelt blåsa folk och företag och komma undan.

Vi lever i ett system där det är mycket svårt att få rätt vid tvivelaktiga transaktioner ("fel" i varan eller tjänsten eller rent lurendrejeri).
Det kostar dessutom snabbt mycket pengar att försöka få rätt (även om man kanske kan använda rättskyddet på någon av sina försäkringer).

Mina 5c

Edit: Och skullle man ändå fundera på att ta det via domstol så är första steget att kolla upp personen ifråga hos kronofogden. Finns han/hon där med underhåll sedan några år tillbaka, p-böter, hyror etc. så är det bara att ställa sig i kön där. Pengar kommer aldrig...
 
Last edited:

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Precis som nån tidigare sa "Försök gör upp i godo" går det inte, släpp det. Visst 7000:- kanske man inte klämmer ut så lätt alla gånger. Men att älta, sura å vara allmänt bitter får dig inte att bli 7000:- rikare.

Livet är för kort för att gräva ner sig även om det är surt för stunden. Man lär sig en läxa. Å som du säger, det var ju inte 7 lax. Bakdäcket med montering etc. visste du ju redan, sen antar jag att du lyckades pruta några kronor på hojen så till sist kanske du landar på 2 lakan...?

Å sen alla spekulationer kring vilka lagar som gäller. Verkar ju vara vilda västern i gissningar. Är man säker på sitt uttalande skickar man med en länk med källhänvisning. :tummenupp till alla som gjort det.

Gläds nu istället åt din nya hoj som dessutom är tip topp efter fixen hos hojhandlaren!
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Precis som nån tidigare sa "Försök gör upp i godo" går det inte, släpp det.

[---]

Är man säker på sitt uttalande skickar man med en länk med källhänvisning. :tummenupp till alla som gjort det.

Tänker personligen ta lite cred av ditt inlägg eftersom jag gjort just de två sakerna *tummen upp till mig själv*:tuttar



Men jag skulle gärna vilja ha lite klarhet här, folk som beskyller varandra för att vara juridisk inkompetenta etc, är det nån här som läer/läst juridik, JÖK eller liknande som vet vad denne snackar om?
Jag har INTE gjort det, utan går på min juristpolare och det jag länkade till tidigare som stödjer det jag står för.

Anybody?
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
är det nån här som läer/läst juridik, JÖK eller liknande.. Anybody?


Japp, läste JÖKen förra året och bodde tillsammans med en juridikstuderande under mina studentår i Umeå.

Har i en tidigare tråd tom. bistått med lagtext för något fall, men det verkar inte som folk vill läsa fakta; diskutera är väl roligare :tungan
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Oavsett vad det står i lagtexter om ägarens skyldighet att upplysa om eventuella fel så ligger det i egenintresset att se till att allt är OK när man köper ett fordon begagnat.

Tar man en provtur så gör man det inte ett varv eller två runt försäljarens hus, utan man tar sig ut där man kan kontrollera att alla växlar funkar, lite respektive mycket gaspådrag, motorbromsning, kurvtagning, bromsar, osv. Kort och gott ska du prova och bedöma hojens alla egenskaper. Är det något som inte känns riktigt bra så tar man upp det med säljaren och kommer överens om ett rimligare pris.

Även om det åligger tidigare ägaren att upplysa om fel så finns det gott om ägare som helt enkelt inte vet att dom kör en maskin som är potentiellt farlig eller har allvarliga fel. En hoj jag provkörde och tänkte köpa gick knappt att köra på grund av att den var så misshandlad och misskött (förmodligen aldrig bytt olja eller justerat ventiler) men ägaren stod bara som ett frågetecken och fattade ingenting.

I det här fallet så har du bara dig själv att skylla eftersom du inte provade hojen ordentligt. Att försöka lägga över någon skuld på försäljaren tycker jag bara är löjligt.

Det är bara att bita ihop. Nu är du en erfarenhet rikare.
 

cibbe

Guest
Tog bort mina inlägg eftersom de tydligen var fulla av fel. Jag skrev bara det jag skrev eftersom jag tidigare råkade ut för samma sak och vid det tillfället kontaktade både advokat och konsumentverket. Jag är absolut ingen jurist och har därför sannolikt helt fel.
Ber om ursäkt för mina inlägg.!
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Säljaren har upplysningsplikt och köparen har undersökningsplikt. I detta fallet är det svårt att bedömma eftersom ord står mot ord.

Har köparen kört hojen så kan det antas att dessa fel skall ha upptäckts. Hypotetiskt sett så kan säljaren ha så dålig koll att han tycker att hojen är ok. Har den dessutom gått igenom en besiktning nyligen så talar det till säljarens fördel.

Om det kan bevisas att säljaren medvetet dolt ett väsentligt fel som rimligen inte kunnat upptäckas av köparen så kan man diskutera kompensation osv. Men det är mycket svårt att få skadestånd. Det man kan göra är att få säljaren att gå med på en prissänkning (motsvarande reparationskostnaderna) eller häva köpet.

Säg tex att du istället köpt en transportbil och tagit dig till en tävling. Det visar sig att bilen har varit krockad, är ramsned och trafikfarlig. Du kan inte anses ha kunskapen att upptäcka detta vid köpet och säljaren har då medvetet underlåtit att berätta om det dolda felet. Köparen får då ta det till rätten för att häva köpet samt kräva ersättning för de extra kostnader han ådragit sig för transport hem (hyrtransport, hotell etc).

Har svårt att säga exakt vad du skall göra. Men jag hade kontaktat verkstaden och bett dom om ett utlåtande om hur allvarligt felet var och hur den kunnat gå igenom en besiktning i detta skick (dom provkör ju). Därefter kontakta säljaren med detta i ryggen och kräv en prisnedsättning på minst halva reparatioskostnaden.

----------------------------------
Copy paste från Lawline ang motorras på en cross som säljaren hävdat var nyrenoverad och verkstaden senare konstaterat att så inte var fallet:

Enligt köplagen 13 §, så övergår risken på köparen, när varan avlämnats enligt avtalet. Detta innebär att det är du som måste bevisa att det föreligger fel i varan.

Om du kan bevisa detta (be t.ex. om ett utlåtande ifrån verkstaden) så har säljaren ett ansvar. Dock är det alltid svårt att bevisa exakt vad som utfästs och avtalats när inget kvitto har skrivits (även om ett muntligt avtal är lika giltigt i lagens mening).

Enligt 17 § köplagen, så skall varan i form av art,mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan
•1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används,
•2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
•3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
•4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.

I detta avseende bedömer jag att varan är felaktig enligt 1 punkten samt sista stycket. Säljaren gjorde en utfästelse om en fungerande nyrenoverad motor, och du hade inte fog att förutsätta att detta inte stämde. Med en dålig motor kan crossen inte heller användas för sitt avsedda ändamål.

Enligt 30 § får du som köpare kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd enligt 37 § om varan är felaktig och felet inte beror på dig som köpare eller något förhållande på din sida. Du får även hålla inne med betalningen enligt 42 §. För hävning av köpet krävs dock att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig som köpare och att säljaren insåg eller borde ha insett detta. (Men då säljaren gjort en utfästelse eller garanti som i ditt fall, så presumerar man att säljaren insåg avtalsbrottet).

För att läsa vidare i lagtexten, klicka https://lagen.nu/1990:931

Du måste dock reklamera att varan är felaktig enligt 32 § för att kunna åberopa att varan är felaktig.

32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).

Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och köplagen, så upplysningsplikt gäller trots allt :mattias


Köplag (1990:931) §19 2 pn



Nu skrev jag "i praktiken"! Köplagen ger i stort sett inget inget som helst utrymme för upplysningsplikten, och din enda chans att få rätt med hänvisning till den är om säljaren rakt av ljugit om något av betydelse, och att du dessutom kan bevisa detta.


Det står mkt i den där blå boken som inte fyller någon praktisk betydelse idag. Läs "Svin i ollonskog" bara, grymt viktigt när den kom!

Japp, läste JÖKen förra året och bodde tillsammans med en juridikstuderande under mina studentår i Umeå.


1. Jag håller med, lönlöst att skicka med lagtext då folk tolkar det som de vill iaf.

2. Har du läst JÖKEN borde du fått höra oddsen för att få stöd från köplagen för upplysningsplikten vs undersökningsplikten. Faktiskt.

Att den finns där i skrift betyder inte att den har någon praktiskt betydelse i samma utsträckning. Nu ÄR den inte betydelselös, men kräver rätt extrema omständligheter för att ge nån tyngd. Till skillnad från konsumentköplagen, där nästan exakt samma formulering ges en betydligt strävare tolkning.
 
Last edited:

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Gjorde du aldrig säkerhetskontrollen på uppkörningen?
Den gör man ju självklart när man köper hoj också:tummenupp

Och nej du kan inte kräva några pengar av köparen för ditt misstag.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Enligt köplagen 13 §, så övergår risken på köparen, när varan avlämnats enligt avtalet. Detta innebär att det är du som måste bevisa att det föreligger fel i varan.

Om du kan bevisa detta (be t.ex. om ett utlåtande ifrån verkstaden) så har säljaren ett ansvar. Dock är det alltid svårt att bevisa exakt vad som utfästs och avtalats när inget kvitto har skrivits (även om ett muntligt avtal är lika giltigt i lagens mening).


Bra inlägg :tummenupp.

Men för att få fel i varan godkänt ska felet också vara av sån art att man inte kan förvänta sig det av produkte med hänsyn till ålder, pris och yttre skick. I det här fallet rörde det sig om en äldre hoj till ett rätt lågt pris, och då faller nästan ingenting under KöpL 13 §.

Hade man däremot köpt samma (felaktiga) hoj på firma, så hade konsKöpL gällt, och då hade tolkningsutrymmet varit ett helt annat och TS hade haft betydligt större möjligheter att få rätt.


PS. Inte heller jurist, men har ca 40 poäng på handelsrättsliga områden, om det räknas.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Lite förenklat:

Säljaren får inte blåljuga men om han är korkad och inte förstår att det han sålde var skit så har han inte gjort något olagligt.

Du måste bevisa att han ljugit om skicket för att vinna en tvist. Sedan är det dyrt och omständigt att tvista om detta och utfallet kan man aldrig veta med säkerhet

Försök göra upp i godo. Säljaren har stöd av bilprovningen som godkände cykeln (vilket i sig låter lite konstigt).

Bara att bita i det sura äpplet
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Nu har jag bara ögnat igenom denna tråd och kan ha missat den springande punkten

Varför i helvete ska du ringa säljaren när DU har gjort bort dig??:rolleyes: alla fel är ju synliga!!!!
Att saker glappar eller är slitna är GIVETVIS något köparen måsta ta ställning vid köpet!!!

Enda anledningen att möjligen gå tillbaka till säljaren är ju om det är ett fel du eller han inte kunnat se (Dolt fel,ex. motorn rasar strax efter köpet), då finns det ju en anledning att göra försöka göra upp tillgodo.....
 
Last edited:

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Bara att petala... Besiktningen borde visserligen märkt styrlagret, men allt kan ha varit precis på håret.

När du sen lämnade in den på verkstad så passar de på att byta allt som är slitet och kan påverkar ditt vobbel. Detta för att du ska bli nöjd med reparationen.

Hade jag köpt den hojen hade jag med säkerhet märkt av beläggen och eventuellt styrlagret. På den hoj jag köpte fanns liknande tendenser, men avhjälptes med uppsmörjning.

Du betalade onödigt mkt för vissa arbeten.
Ex vis.
- Balansering när de ändå gjorde en riktning.
- Däckbyte borde inte kosta 400 spänn

Ta smällen och du skulle ha prutat på mekjobbet. Att gå tillbaka till säljaren här känns elakt. Jag kommer sälja min hoj i vår och förväntar mig att säljaren undersöker.

En hoj för 29000 kan ha slitage som tillslut måste repareras. Så är det.

Hade du mekat själv hade du kommit undan med mkt mindre pengar.

Förstår att du känner det är trist, men jag har varit med om mycket värre när det gäller bilköp.

Frågade "Är bilen krockskadad eller vart med i olycka?" Killen svarade "Nej och jag är enda ägaren"

Sen hade killen kört in i nåt räcke och låtit lacka om hela enda sidan av bilen. Alla låsen på bilen förutom förardörren hade kärvat ihop och på kvällen lossade rutan och batteriet dog. Detta på en bil för 150 000 med tre år på nacken. Sedan var service boken fullt ifylld, men verkstaden som stämplat hade inte några noteringar om att den någonsin varit där.

Men efter jag lagt hand på den så fungerade den bilen också som en bil ska.

Så där är det med begagnat ibland. Ta det som en man.
 
Last edited:

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Bara att petala... Besiktningen borde visserligen märkt styrlagret, men allt kan ha varit precis på håret.

När du sen lämnade in den på verkstad så passar de på att byta allt som är slitet och kan påverkar ditt vobbel. Detta för att du ska bli nöjd med reparationen.

Hade jag köpt den hojen hade jag med säkerhet märkt av beläggen och eventuellt styrlagret. På den hoj jag köpte fanns liknande tendenser, men avhjälptes med uppsmörjning.

Du betalade onödigt mkt för vissa arbeten.
Ex vis.
- Balansering när de ändå gjorde en riktning.
- Däckbyte borde inte kosta 400 spänn

Ta smällen och du skulle ha prutat på mekjobbet. Att gå tillbaka till säljaren här känns elakt. Jag kommer sälja min hoj i vår och förväntar mig att säljaren undersöker.

En hoj för 29000 kan ha slitage som tillslut måste repareras. Så är det.

Hade du mekat själv hade du kommit undan med mkt mindre pengar.

Förstår att du känner det är trist, men jag har varit med om mycket värre när det gäller bilköp.

Frågade "Är bilen krockskadad eller vart med i olycka?" Killen svarade "Nej och jag är enda ägaren"

Sen hade killen kört in i nåt räcke och låtit lacka om hela enda sidan av bilen. Alla låsen på bilen förutom förardörren hade kärvat ihop och på kvällen lossade rutan och batteriet dog. Detta på en bil för 150 000 med tre år på nacken. Sedan var service boken fullt ifylld, men verkstaden som stämplat hade inte några noteringar om att den någonsin varit där.

Men efter jag lagt hand på den så fungerade den bilen också som en bil ska.

Så där är det med begagnat ibland. Ta det som en man.

Tar det som en man, blir nog inte så blåögd i framtiden :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top