Någon här med koll på stora glidare?

Status
Ej öppen för fler svar.
Sök läkare! detta är inget gott tecken.

Fasen, killen är ju bara 20 bast! Han lär komma över det - eller få mer :tuttar på (custom)träffarna i sommar än någon av oss oldtimers:D

Jag hade i så fall gått på en xv1900 med ruta. Polaren har kört Lund-Kroatien tor med sin (med vidhängande kvinna på bönpallen) och hävdar att det gick bra. Sen att den är tung som aset och har fotplattor är väl ett mindre problem. Köp nån som gått långt (typ 3000 mil), kör 1000 till och byt in till nåt annat hos yamahacenter i Hbg i höst, så gör du nog en bra affär:)
 
Varje vinter bestämmer jag att jag ska ut o provköra en massa hojjar kommande sommar men det blir liksom aldrig av.
Men en stor fet fan jag skulle vilja prova är Rocket 3, kan det va nåt kanske.
 
Om jag har någon koll vet jag inte men det står en M1800R intruder i garaget som jag tänkt testa lite i till våren. 240 bakdäck som standard "fetast original" och ska ha 125hästar... dock väger den 340kg fast dom märks inte så farligt när man hanterar hojjen i garaget i alla fall =)

Sen är det väl någon av dom större glidar yamahana som har V4 och inte V2?

Återkom gärna med en recension om du kan:)

Fetast bakdäck vinner är inte så mycket för mig, tycker att absurda bakdäcksdimensioner ser just absurt ut... Så lite mer lagom åt det klassiska stuket är väl vad jag är ute efter:)

V-max har väl v4, men det är den enda så vitt jag vet...

Vore inte en V-Max något?

Den är ju stor och har mycket effekt, och skrämmer livet ur små barn och hundar :)

Har som sagt funderat lite i de banorna, den är helt klart ett alternativ. Men helst skulle jag vilja ha en körbar renodlad glidare då jag trivs med både stuket och körningen som sagt:)

Men helt klart värt att kolla upp:tummenupp Just skrämmaraspekten vet jag dock inte om den är enbart positiv:D :hundägare
 
Last edited:
Jag brukar kunna njuta av att köra det mesta. Min DR800 av bly med 50 klövsjuka hästar kan t ex roa mig en hel dag. Jag sprätte i somras runt på en TZR 125 en eftermiddag och hade skitskoj (roligare hade nog de som såg mig ihopvikt på den :D). Etc etc...

Men glidare har jag aldrig fattat. Det är tungt, klent, fult och skrapar i när du tar vänster/höger efter ett rödljus. Speciellt om det kommer från det stora landet västerut då du också får betala hutlösa pengar för gjutjärn och krom anno 1947...

Sen måste man visst skaffa sig uppfattningar om att fransar är snyggt, vargmotiv ska hänga på väggen hemma, man ska kunna säga till sig själv framför spegel att "fan va snygg jag var i väst och skinnjeans" och att man måste lära sig av med att vinka på folk. Sen får man inte glömma bootsen i ormskinnsimitation! :gnissla

Men var och en har sin smak. Jag har inga fördommar om det, inte alls faktiskt... :rolleyes:
 

Rocket har aldrig tilltalat mig riktigt, den ser ju ut som om den blev slagen med fulpinnen som barn...:3freak Dessutom ska det givetvis vara cylindrar i v-formation på custom:yoparty Men tack ändå, stor är den ju helt klart:D

V-max är som sagt ett alternativ, fast kanske inte en helt ny...:näsblod Riktigt så mycket pengar har jag inte:D

Fasen, killen är ju bara 20 bast! Han lär komma över det - eller få mer :tuttar på (custom)träffarna i sommar än någon av oss oldtimers:D

Jag hade i så fall gått på en xv1900 med ruta. Polaren har kört Lund-Kroatien tor med sin (med vidhängande kvinna på bönpallen) och hävdar att det gick bra. Sen att den är tung som aset och har fotplattor är väl ett mindre problem. Köp nån som gått långt (typ 3000 mil), kör 1000 till och byt in till nåt annat hos yamahacenter i Hbg i höst, så gör du nog en bra affär:)

Det vore något det:D

Så den funkar som tourer också? Fett, då lär ju inte vibrationerna vara helt hopplösa... Låter tvärtom väldigt hoppfullt detta:)

Ska kolla vad jag kan hitta, än är det ett tag till våren så vi får väl se vad för objekt som poppar upp framöver:)

Tack för tips:tummenupp

Varje vinter bestämmer jag att jag ska ut o provköra en massa hojjar kommande sommar men det blir liksom aldrig av.
Men en stor fet fan jag skulle vilja prova är Rocket 3, kan det va nåt kanske.

Det är väl bara att ta sig till närmaste handlare, vifta lite med sedelbunten och be om en provtur?:tummenupp
Njä, rocket är nog inte för mig... Men kör på för fan!:tummenupp

Jag brukar kunna njuta av att köra det mesta. Min DR800 av bly med 50 klövsjuka hästar kan t ex roa mig en hel dag. Jag sprätte i somras runt på en TZR 125 en eftermiddag och hade skitskoj (roligare hade nog de som såg mig ihopvikt på den :D). Etc etc...

Men glidare har jag aldrig fattat. Det är tungt, klent, fult och skrapar i när du tar vänster/höger efter ett rödljus. Speciellt om det kommer från det stora landet västerut då du också får betala hutlösa pengar för gjutjärn och krom anno 1947...

Sen måste man visst skaffa sig uppfattningar om att fransar är snyggt, vargmotiv ska hänga på väggen hemma, man ska kunna säga till sig själv framför spegel att "fan va snygg jag var i väst och skinnjeans" och att man måste lära sig av med att vinka på folk. Sen får man inte glömma bootsen i ormskinnsimitation! :gnissla

Men var och en har sin smak. Jag har inga fördommar om det, inte alls faktiskt... :rolleyes:

:D :tummenupp

Amerikanskt är inte ett alternativ då jag anser HD alltför överprisade. Japscustom känns som att man får bra mycket mer bang for the yen:D

Klent får jag verkligen inte hoppas att det är när det handlar om så pass stora motorer som i exempelvis xv1900:tuttar Men visst, tung och klumpigt är det ju. Men det är andra sidan cadillac också, och cadillac gillar jag. Kan nog komma överens med en glidare tror jag:)

Sen får var och en såklart ha sin åsikt:tummenupp

Och oroa dig inte, jag kommer inte odla bikerskägg, skaffa vurpollon franskläder och ormskinnsboots:D Lite fransar kanske, men där går gränsen! Kanske...:gnissla
 
Last edited:
Jag såg tidigare att du skrev att amerikanskt inte var ett alternativ pga priset. Men har du kikat på Victory? Riktigt läckra, billigare än hd osv. Skulle faktist kunna tänka mig en sån en vacker dag. Fast de är ju lite för nya i Sverige för att det ska finnas någon andrahandsmarknad att tala om.
 
Varför inte en Rocket 3 om man vill ha stor motor 2300cc, mycket hästar 142, Bra vrid 200 Nm. Med bra väghållning och som går att stunta med :D.

[YOUTUBE-ID]qabikIa5MnY[/YOUTUBE-ID]

Eller en Thunderbird 1600 paralleltwin. Riktigt kul att köra, luftade själv en på bulten medan min triple var på service.

[YOUTUBE-ID]Cc23plJJ_z0[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Jag såg tidigare att du skrev att amerikanskt inte var ett alternativ pga priset. Men har du kikat på Victory? Riktigt läckra, billigare än hd osv. Skulle faktist kunna tänka mig en sån en vacker dag. Fast de är ju lite för nya i Sverige för att det ska finnas någon andrahandsmarknad att tala om.

Har kollat lite, men jag hade för mig att de också var ganska dyra ändå... Helt nytt har jag inte råd att köpa utan det blir väl till att leta begagnat.

Har viktory några modeller som inte är chopperstukade förresten?:va Jag tycker att de brukar ha en ganska lång framgaffel, och chopper är jag inte direkt sugen på... Men jag ska kolla runt lite och se vad jag hittar, tack för tipset:)


Den där är så ful så det finns bara inte, men trots allt en fruktansvärt nödvändig pryl:D Undrar just vad försäkringen skulle kosta om jag ställde den på mig...:hihi Men nej, nog för att den är stor men inte riktigt det jag söker:d Tack ändå!

Varför inte en Rocket 3 om man vill ha stor motor 2300cc, mycket hästar 142, Bra vrid 200 Nm. Med bra väghållning och som går att stunta med :D.

Njä, inte min typ av hoj. Hellre en XV1900 i så fall, ganska sjysta siffror på den med:)
 
Last edited:
Njä, inte min typ av hoj. Hellre en XV1900 i så fall, ganska sjysta siffror på den med:)

Kawa Mean streak kanske är nått för dig?

"Om du tyckte att VN1600 Mean Streak verkade ilsken förra året så vänta bara tills du vrider ner gasen på den här. Den är delvis en sporthoj, delvis en glidare men den är helt och hållet elak. Hårdingen har nu fått mer kraft och ännu tuffare attityd."

Finns i snabb färg också

http://www.blocket.se/blekinge/Kawasaki_vn1600_Meanstreak_29852162.htm?ca=15&w=3&last=1
 
Tja du har nog rätt, just 0-100 som är ganska ointressant för sporthojar sen 80-talet då legat runt 3 sekunder+ nånting för den som vill bränna koppling mycket:-)

För det är sant med en sån där jävla bjässe Trajja med 2.3l morot så kan man få stryk just i det intervallet, för de kan ju barar ge full gas och sen är det infget mer med det.

Men med de flesta sporthojar så får du världen uppocyhner om du gör så, dels har de en väldigt hög etta.

Så jag får ge dig rätt där, mna kan nog lätt få pisk just i det intervallet, sen fattar de dock inte var man tog vägen ungefär:-D
 
Kawa Mean streak kanske är nått för dig?

"Om du tyckte att VN1600 Mean Streak verkade ilsken förra året så vänta bara tills du vrider ner gasen på den här. Den är delvis en sporthoj, delvis en glidare men den är helt och hållet elak. Hårdingen har nu fått mer kraft och ännu tuffare attityd."

Finns i snabb färg också

http://www.blocket.se/blekinge/Kawasaki_vn1600_Meanstreak_29852162.htm?ca=15&w=3&last=1

Bra tips, tackar!

Schnygg färg också ja!:yoparty :Fsek
 
Jag såg tidigare att du skrev att amerikanskt inte var ett alternativ pga priset. Men har du kikat på Victory? Riktigt läckra, billigare än hd osv. Skulle faktist kunna tänka mig en sån en vacker dag. Fast de är ju lite för nya i Sverige för att det ska finnas någon andrahandsmarknad att tala om.

Nej fyyyyy! De ser ut som påkörda kylskåp hela bunten!
 
Fan vad fördomar folk har då. Ni som bara dissar customhojar, varför skriver ni öht i den här tråden? Killen ville ju ha konstruktiva synpunkter. Dissandet är inte poängen era tröttmössor :tungan :stickeruthakan

Själv har jag precis som Bushido olika åkhumör. Har en Wildstar XV1600 också (förutom Gixxern) och det är just det helt sjuka bottenvridet och fisa omkring o softa som är grejen. Att skjutsa på den märks inte öht, det enda som märks är att tyngdpunkten är lite annorlunda.

Originalavgaspiporna väger som ett och ett halvt as så de är bytta mot V&H Long shots så man kan skrämma barn och överösta flygplan med förutom att de knappt väger något. Ett annat luftfilter gör att det fläktar lite vid högerbenet också för att kompensera för värmen från piporna. Det är dessutom kult att böja sig ned och dra ut choken när man startar och hör ka-blam-bonk startsmällarna. Det hör till. O hör sen.

Vibrationerna är ingenting jämfört med HD och motorn är high-tech med dubbla stift och 4-ventilstoppar. Det går att blueprinta dem så man kan varva ca 7 000 (finns ngn firma i Holland som gör det) men annars är varvstoppet på 4 400 rpm och det kan kännas lite kort om man skall dra iväg från rödljus men accet är helt ok ändå. Ett obönhörligt sug-iväg-oavsett-vad-det-väger-bottenvrid liksom. En Dyna 2000 råder bot på det.

Skitsamma att fotplattorna tar i om man lutar lite för mycket, de är ledade :yoparty

Det går att köra hyfsat aktivt men det blir lite workoutpass av det hela, hojtypen är ju trots allt inte en sporthoj som är byggd för att svänga (så alla som gnäller på svängbarheten visar ju att de inte fattat grejen ;-p)

Att åka långt hänger mer på hur mkt man ids stå ut med fartvinden. En vanlig hoj kan man ju luta sig lite frammåt på och fartvinden avlastar handlederna. På en customhoj lutar man sig lite bakåt så det är ett gratispass för magträning vid lite högre hastigheter. Bulan på magen är alltså muskler för de som inte hajat grejen. Lite vaddering och isolering finns förståss för att isolera mot ev kyla, tänk säl/valross. Kika på Stellan Egeland. Den spinkisen bygger ju inget som man lutar sig bakåt på, bara frammåtlut :D

Så. Frågor på det?
 
Last edited:
Silwer, alla har rätt till sin egen åsikt. Du gillar tydligen inte glidare, och det är helt ok. Jag gör det dock, jag vill ha en. Du får kalla mig posör eller vad fan du vill, det spelar mindre roll för mig. För mig är en glidare så mycket mer än bara kromputs och korvmojsposerande. Visst, de inbjuder knappast till särskilt aktiv körning. Men det är inte heller det som är meningen. Jag gillar glidare av samma anledningar som jag gillar amerikanska muskelbilar, de är helt enkelt sjukt feta:fakta Hojåka förekommer i flera olika former, alla handlar inte om att köra fort, göra sjuka nedlägg och sätta tider på bulten eller whatever. Ibland är det skönt att trappa ner lite på tempot och glida fram i maklig takt medan man njuter av omgivningen. Till det är glidare perfekt.

Sen tycker jag att det är lite tråkigt att du avskyr glidare så starkt att du tycker att folk som gillar glidare inte hör hemma här på SH. Det har diskuterats i oändligt många trådar, och kontentan brukar bli ungefär densamma: Det här är en sida för folk som gillar motorcyklar, i alla dess former. Tycker att det är en rätt vresig attityd att hävda att någon hör mer eller mindre hemma någonstans bara för att de gillar någonting du inte gillar. Jag klankar inte på dig för att du bara gillar skrevraketer. Låt mig ha mina preferenser, så kan du få ha dina:)

Fan vad fördomar folk har då. Ni som bara dissar customhojar, varför skriver ni öht i den här tråden? Killen ville ju ha konstruktiva synpunkter. Dissandet är inte poängen era tröttmössor :tungan :stickeruthakan

Själv har jag precis som Bushido olika åkhumör. Har en Wildstar XV1600 också (förutom Gixxern) och det är just det helt sjuka bottenvridet och fisa omkring o softa som är grejen. Att skjutsa på den märks inte öht, det enda som märks är att tyngdpunkten är lite annorlunda.

Originalavgaspiporna väger som ett och ett halvt as så de är bytta mot V&H Long shots så man kan skrämma barn och överösta flygplan med förutom att de knappt väger något. Ett annat luftfilter gör att det fläktar lite vid högerbenet också för att kompensera för värmen från piporna. Det är dessutom kult att böja sig ned och dra ut choken när man startar och hör ka-blam-bonk startsmällarna. Det hör till. O hör sen.

Vibrationerna är ingenting jämfört med HD och motorn är high-tech med dubbla stift och 4-ventilstoppar. Det går att blueprinta dem så man kan varva ca 7 000 (finns ngn firma i Holland som gör det) men annars är varvstoppet på 4 400 rpm och det kan kännas lite kort om man skall dra iväg från rödljus men accet är helt ok ändå. Ett obönhörligt sug-iväg-oavsett-vad-det-väger-bottenvrid liksom. En Dyna 2000 råder bot på det.

Skitsamma att fotplattorna tar i om man lutar lite för mycket, de är ledade :yoparty

Det går att köra hyfsat aktivt men det blir lite workoutpass av det hela, hojtypen är ju trots allt inte en sporthoj som är byggd för att svänga (så alla som gnäller på svängbarheten visar ju att de inte fattat grejen ;-p)

Att åka långt hänger mer på hur mkt man ids stå ut med fartvinden. En vanlig hoj kan man ju luta sig lite frammåt på och fartvinden avlastar handlederna. På en customhoj lutar man sig lite bakåt så det är ett gratispass för magträning vid lite högre hastigheter. Bulan på magen är alltså muskler för de som inte hajat grejen. Lite vaddering och isolering finns förståss för att isolera mot ev kyla, tänk säl/valross. Kika på Stellan Egeland. Den spinkisen bygger ju inget som man lutar sig bakåt på, bara frammåtlut :D

Så. Frågor på det?

:Bugar :tummenupp :klappar

Tack ska du ha, väldigt bra inlägg och nyttig input! Uppskattas enormt!:tummenupp
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top