Vad säger lagen, vad säger moralen?

Blir knappast skadestånd för nåt det inte finns avtal på.

Det är i stort sett enbart en fråga om att vara en "bra" människa. Hör han inte av sig inom nåra veckor verkar han ju inte vara särskilt intresserad av grejerna, så sälj.

Jag har gjort detsamma när jag sålde en cross för länge sen. Lovade bort en hel del godis till som jag inte hade på plats vid försäljningstillfället. Köparen hade inte tid att åka och hämta grejerna på en gång (hade tagit typ en kvart) och skulle hämta dem i början av veckan efter. Efter en knapp månad sålde jag dem åt annat håll.

3,5 månad senare ringde köparen och ville hämta sina grejer!!!

vad säger moralen?

Ring upp killen och kolla läget

Hur svårt är det igentligen:confused:

Hur svårt det kan vara!?

Jo du, om du bara visste vad jag har sökt.......
Först VV för att få tag i namn, adress och pers.nummer
Sen Eniro, Hitta, Ratsit
Efter det Skatteverket
Sen Eniro, hitta och ratsit igen efter att jag fick en C/o adress Från SV

Tycker du att jag har ansträngt mig för lite för att HAN skall hämta SINA delar?

3,5 månad senare ringde köparen och ville hämta sina grejer!!!

Hur reagerade han då? Blev han arg eller sur eller förstog han din situation och bara tackade för sig?

Last edited:
självfallet har du inte ansträngt dig för lite!!!!!

men som du säger, vänta ett tag till i fall att han mot förmodan hör av sig,
så slipper de bli en massa onödigt tjaffs och gnäll från hans sida!!

men hör han inte av sig inom en snar framtid så skulle jagi ditt fall faktiskt
göra mig av med grejjerna..

som sagt, man kan inte vänta allt för länge, det borde ligga i hans eget intresse att höra av sig och vilja ha det som "tillhör" honom,
o vill han inte ha grejjerna så kan han ju vara vänlig och tala om det,
svårare än så borde det inte va.

jobbigt att behöva gå och undra och grubbla över skitsaker som borde
vara självklara och avklarade vid de här laget..

usch å fy å blä för människor ibland :P

Hur reagerade han då? Blev han arg eller sur eller förstog han din situation och bara tackade för sig?

Han blev väl lite stött först, men samtalet avsltades med att det kändes som att han skämdes lite för att han kanske insåg vad han sagt från börjar..

1 vecka blev 3,5 månad - Det räcker för mig.

Att bråka om en sån sak blir som att köpa glass, låta den stå i solen och bli förbannad på glasstället när den smält 3 timmar senare. :huvet

Ring eller skicka iväg ett medelande om att sakerna måste hämtas inom 4 veckor (han kan ju vara på semester någonstan och onåbar).
Annars kommer de slängas (dvs säljas vidare)

Tycker definitivt att det är köparens ansvar att se till att han får med sig allt han köpt för sina 32k. Det låter ju spontant som han fullständigt glömt bort det och rent juridiskt är delarna dina eftersom köpekontraktet tydligen bara avser själva hojen.

Det är hyggligt av dig att försöka spåra honon men får du inget napp och han inte hör av sig så skulle jag sälja delarna.

Jag tror jag går på linjen att vänta i 3 månader, det verkar ju skäligt.

För killens del, om han har tappat mitt nummer, så hoppas jag att han är smart nog att kolla förre ägarens uppgifter via VV. Sen kan han få tag i mitt nummer, jag är inte lika inkognito som han verkar vilja vara.

Sen skulle jag resonera som så, att om jag har lovat bort sakerna så förlorar jag inget på att låta dem ligga ett tag så länge jag har plats. De "finns" ju inte ekonomiskt längre så att säga.

Det hade varit skillnad om killen ville att sakerna skulle hållas för att han kanske ville köpa dem. Då finns det ju fortfarande pengar i dem.

jag hade väntat 2 månader eller skickat brev att han hade 2 veckor på sig.

Muntligt avtal. ord står mot ord. Moralen som styr.

har ett liknande senario då jag sålde min zxr i förra månaden, killen tog tåget ner från linköping och hade således ingen möjlighet att ta med sig de extra prylarna hem, han sa att dom brukar hålla till här nere vid mina krokar om somrarna och att han ska höra av sig när dom kommer för att hämta upp prylarna, jag tycker nog att det ligger i köparens intresse att höra av sig om han vill komma eller ej, för min del kvittar det om det ligger hemma hos mig eller ej.

Hur svårt det kan vara!?

Jo du, om du bara visste vad jag har sökt.......
Först VV för att få tag i namn, adress och pers.nummer
Sen Eniro, Hitta, Ratsit
Efter det Skatteverket
Sen Eniro, hitta och ratsit igen efter att jag fick en C/o adress Från SV

Tycker du att jag har ansträngt mig för lite för att HAN skall hämta SINA delar?

Absolut.
Kört och kontrollerat adressen?:)

Nä skoja bara, verkar gå under nån form av "skyddad identitet"
Inte lätt...

Svårt att säga vad lagen säger, då måste man väl läsa en massa praxis... Sådant är ju sällan kul...
Men "pacta sunt servanda" är ju det som gäller i sverige, och erat avtal (muntligt lika gällande som skriftligt) säger ju att han skall komma vid ett senare tillfälle. Det blev ingen bestämd tid alltså?

Vad som är en skälig tid är ju svårt att säga, men, som tidigare i tråden tyckte en person (köpare) att 3,5 månader var helt ok... :confused:

Det blir om inte annat jävligt svårt för honom att bevisa precis vad som framgick av det muntliga avtalet. Förvisso tyder ju det du skrivit i den här tråden på att ett muntligt avtal kan styrkas, men det är ju långt ifrån bindande på något sätt. Du skulle ju också kunna hävda att han, genom konkludent handlande, valt att inte uppfylla den delen av kontraktet.

Rent sakrättsligt finns det speciella regler om köp där man s.a.s. lämnar kvar saker i säljarens hand, men praxis där bygger snarast på en överenskommelse om att lämna kvar sakerna. Så tycks ju inte vara saken här.

Det bör vara ok att sälja sakerna, men det finns en viss riskfaktor i det hela. Vad skulle eventuella konsekvenser bli? Köpet av tredje man skulle gå tillbaka om denne inte varit i god tro, pengarna skulle isf gå tillbaka till honom, delarna till den ursprunglige köparen, du står på plus minus noll. Om tredje man varit i god tro, skulle troligtvis skadestånd/ersättning motsvara köpeskillingen från den andra försäljningen, varför du igen står på plus minus noll.

För mig en godtagbar juridisk och ekonomisk risk, no doubt.

Tror att lagen tycker så här: Han har köpt delarna av dig enl. muntlig överenskommelse, har han dock inte hämtat eller frågat efter dem inom 3månader förlorar han besittningsrätten över dem och du får göra vad du vill med dem.

Är grejerna värda mycket pengar....så kan du ju kolla med konsumentverket vad det är som gäller vid muntligt avtal.
Handlar det om en skitsumma så hade jag antingen släng skiten eller sålt (om du nu inte har någon nytta av det). Skulle han sedan höra av sig så kan han få de 34 kronorna du fick för prylarna eller så får han adressen till tippen där du slängde det.
Krångla inte till det om det handlar om 100:- Rent juridiskt har du inte sålt nåt mer än hojen till pojken i fråga.
Puss o Kram

Är du intresserad? :) Du skall få ett bra pris! :D

Jag tror jag går på linjen att vänta i 3 månader, det verkar ju skäligt.

För killens del, om han har tappat mitt nummer, så hoppas jag att han är smart nog att kolla förre ägarens uppgifter via VV. Sen kan han få tag i mitt nummer, jag är inte lika inkognito som han verkar vilja vara.
Du vet regnr, kolla upp telnr på vv och ring honom.

Dum fråga, hur ringde han dig när han ville köpa hojen?
Hemligt/dolt nr eller?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...