Vad säger lagen, vad säger moralen?

Vid ett fall av kvarlämnat gods på en fastighet så gällde det 3mån. när jag kollade vad man kunde göra för att bli av med det utan att bli ersättningsskyldig,rekommenderade mig även att 14 dagar innan lämna över ett brev till ägaren att detta datum blir föremålen bortforslade av mig om ni inte har hämtat innan dess.

Dock i detta fall så har ni en muntlig uppgörelse som inte finns dokumenterad så det är upp till ditt samvete hur ärlig du är om det skulle bli några frågor efteråt,finns ju inga bevis att de skulle ingått om inte du säger det själv.

Om dom inte ligger ivägen så vänta 3mån så har du gjort ett ärligt försök att låta honom hämta grejorna om du känner för att hålla det avtal ni ingått.

Henrik

Killen kan ju ha klotat eller vadsomhelst, vore kanske inte så kul om han hör av sig efter du sålt grejerna, skicka ett snigelmail.

Moraliskt säger jag tveklöst sälj skiten, men juridiken är nog lite mer komplicerad tyvärr.

Du har ju sålt både hoj och delarna till honom, så de tillhör rimligen honom. Normalt är det ju lite svårt att styrka ett muntligt avtal, men hittar han den här tråden har han ju ett rätt bra case... Har du dessutom skickat ett brev där du uppmanar honom att hämta prylarna blir det rätt svårt för dig att förneka att delar som skulle hämtas senare ingick i dealen (och har han sparat annonsen framgår det gissningsvis vilka delar det handlar om).

Sedan har han givetvis en skyldighet att hämta prylarna han har köpt, och förlorar säkert rätten till dem efter ett tag om han inte gör det, men prata hellre med kommunens konsumentvägledare (de kan säkert lite om affärer mellan privatpersoner också) eller liknande om vad som gäller där. Här är det som vanligt för många vilda gissningar för att vara säker på vad som gäller.

Last edited:
Vad är det för värde i grejerna?

Är det en skrapad kopplingskåpa och ett bakljus är det väl inte så noga, är det en fullpreppad racemotor är det ju en annan sak!

Det kanske t.o.m är grejer som skulle ses som värdelösa om det blev rättstvist av det?

Har erfarenhet av ett liknande fall då jag sålde en gammal bil för länge sen. Köparen hämtade den med vinterdäck på och betalade kontant utan att ens godta ett kvitto. Sommardäck+fälgar skulle han hämta "senare"...
Well, det gick nåt år och sen bestämde jag mig för att fly landet. Över 4 år sen nu sen jag överlät lägenheten och såvitt jag vet så ligger däck och fälgar kvar i källarfrådet.

Så om någon är intresserad av turbinfälgar med däck till en hederlig sossesläde (240) så kan ni skicka ett bud via PM. Finns i Uppsala, om inte mitt ex slängt ut dom förstås...

Dum fråga, hur ringde han dig när han ville köpa hojen?
Hemligt/dolt nr eller?

Nej inte var det dolt nummer, men telefonen lagara bara de 20 senaste samtalen. På 1 månad så är hans nummer ute ur bilden.

Vad är det för värde i grejerna?

Är det en skrapad kopplingskåpa och ett bakljus är det väl inte så noga, är det en fullpreppad racemotor är det ju en annan sak!

Det kanske t.o.m är grejer som skulle ses som värdelösa om det blev rättstvist av det?

3-5 tusen, där 3 är lågt räknat och 5 högt räknat.

Killen kan ju ha klotat eller vadsomhelst, vore kanske inte så kul om han hör av sig efter du sålt grejerna, skicka ett snigelmail.

Har tänkt den tanken. Får väl kolla med VV om en månad om hojen är utskrotad eller itrafik fortfarande.

Fast å andra sidan så kan han ju få pengarna som försäljningen inbringade. Jag tror faan att jag skickar ett brev i pappersformat och säger att sakerna är mina om han inte hämtat dom innan 12/8, sen så får jag väl avkräva honom 5.50 för portot när han hämtar grejjerna! :D

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...