Vad säger lagen, vad säger moralen?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Efter som det gäller MC-delar så lägger jag posten här, men detta berör givetvis allt man säljer.

En kille kom och köpte min gixxer 1100 -91. Han slantade upp 32.000 och enligt anonnsen så skulle det då ingå lite extra delar. Han hade bråttom hem och ville hämta de delar som jag inte hade hemma vid ett senare tillfälle. På kvittot står det ju endast att han köpt en MC för 32.000, ingenting nämnt om några extra delar. Han har inte ringt och bett att få hämta delarna och jag får inte tag i hans nummer. Han verkar vilja vara svår att träffa. Jag har gjort efterforskningar och efter lite mödosamt letande så har jag iafall en adress dit jag skulle kunna skicka ett brev med en uppmaning om att hämta grejjerna.

Ligger det på mitt ansvar att se till att han hämtar sakerna?

Kan jag sälja iväg sakerna?

Hur länge skall/bör jag vänta med att sälja sakerna?

Köpet/försäljningen ägde rum 2008-05-12 och ägarbytet är registrerat.

Jag tycker moraliskt sett att du bör sitta på prylarna i en symbolisk tidsrymd iaf. Ni har ju trots allt ett muntligt avtal.
Men å andra sidan så borde han ju rimligtvis minst ha gett dig kontaktuppgifter eller nån typ av datum när han har tänkt sig att hämta skiten.
Du bedriver ju antagligen inget skrotupplag så vill han ha grejerna så ska det väl ligga i hans intresse att hämta dom a.s.a.p.

Personligen skulle jag nog ha suttit på dom i iaf 2 veckor men sen letat nya ägare.

Ja, eftersom du har kvitto på att du har sålt en hoj, inte nåra delar så äger du ju fortfarande delarna. Sen vad moralen säger, det känner du ju själv :tummenupp

Varför skrev ni inte nåt om delarna på kvittot?

Ge han ett definitivt datum om ett par veckor som du är säker på att han får. T.ex. snigelpost + sms, etc. Om han inte hämtar sedan, sorry, du e onåbar - jag har sålt skrotet eftersom du inte svarar. Mer hygglo än så är inte rimligt.

Skicka ett brev och säga att om 1 vecka ligger grejerna utanför ICA Kvantum,,,,,,

Står det inget i papprena så har du la lagen på din sida fast muntlig överenskommlese gälle ju me men e lite svårt o bevisa. e la mest att du skall leva me dig själv =P

Mennnnnnnn ha kvar grunkorna typ 1-2 veckor. Har han inte hört av sig då är de ju bara att sälja skiten. fast jag hade blivit mäkta less om jag var köparen som typ hälsade på nån på sjukan så man inte kan ha igång mobilen 1 dag så ska man sen hämta och så finns dom inte kvar...

skicka brev (ej e-post, sms el.dyl.) med uppmaning att kontakta dig snarast och om han inte gör det inom, låt säga 4v, så har du förvarnat honom om att du isf. säljer grejerna till första bästa betalare. Har själv varit i den sitsen fast med bil, den nye ägaren hade tydligen tappat bort mitt nummer och inte lyckats få kontakt med mig.

Det där vet jag att jag läst nångång. Jag har googlat vilt nu men hittar bara att det står inom "skälig tid". Jag tror inte att 2-4veckor räcker, har för mig att jag sett att det ska gå flera månader. Hittade en annan sak som kan vara intressant, och det är att om han inte hämtar grejorna så ansvarar du ändå för dom fullt ut. Det betyder att om dom ligger ute och blir förstörda så måste du ersätta honom om han skulle få för sig att hämta grejorna om ett tag. Du får ju inte heller sälja grejorna naturligtvis. Om jag var som du skulle jag lägga prylarna i ett förråd och avvakta nåt halvår för att vara på den säkra sidan.

Har egentligen inte ett dyft med just detta case att göra, men vid t.ex husförsäljning så har föregående ägare 3 månader på sig att hämta sina saker som eventuellt finns kvar (gräsklippare, möbler osv), annars övergår de laligt till den nya ägaren. Så i det fallet verkar det vara 3 månader som är "skälig" tid.

vad säger moralen?

Ring upp killen och kolla läget

Hur svårt är det igentligen:confused:

vänta som sagt ett tag, har han inte hört av sig och du inte har något nummer, vad ska du göra??? då är det bara att sälja.
Det måste ju som sagt ligga lite i hans eget intresse att få tag i sakerna,
inte ska du väl behöva jaga honom..

good luck!!

ja tycker att du kan göra vad du vill med grejerna, de e' 1 månad sen affären, och har du inte hört något från honom å han går ej att få tag i så varför försöka mer.. du lägger ju onödigt arbete på han bara, de borde ju ligga i hans intresse å få grejerna om han nu vill å efter 1 månad så hade ja fan inte brytt mig om honom mer.. du kan ju inte bara sitta och vänta på honom å inget veta ju...

alla verkar mer eller mindre säga likadant..

såg nu att det gått en månad sen affären, (läste inte det innan) sorry!!

SÅÅÅ.. SÄLJ SKITEN!!!!!!!!!!!!!! :NU NU NU ;)

Många goda råd här från folk som själv inte riskerar att betala skadestånd till en förbannad köpare.

Är du intresserad? :) Du skall få ett bra pris! :D

Jag tror jag går på linjen att vänta i 3 månader, det verkar ju skäligt.

För killens del, om han har tappat mitt nummer, så hoppas jag att han är smart nog att kolla förre ägarens uppgifter via VV. Sen kan han få tag i mitt nummer, jag är inte lika inkognito som han verkar vilja vara.

Är du intresserad? :) Du skall få ett bra pris! :D

Jag tror jag går på linjen att vänta i 3 månader, det verkar ju skäligt.

För killens del, om han har tappat mitt nummer, så hoppas jag att han är smart nog att kolla förre ägarens uppgifter via VV. Sen kan han få tag i mitt nummer, jag är inte lika inkognito som han verkar vilja vara.

hoppas det löser sig för dig iaf..
:pannkyss

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back