Vad retar folk mest?

Stör mig som fan på att man aldrig blir omkörd, ska man verkligen behöva stå för varenda jävla omkörning i detta avlånga land? :gnissla

Jag stör mig förövrigt på att polisen inte kan enkel matematik.
Om tio pers kör 15 under, så kan ju jag köra 150 över och det går plus minus noll....
:mattias
Hastighetskompensering bör införas, ibland så fastnar man ju i långsam trafik och behöver ta igen tidsförlusten.

Hastighetskompensering bör införas, ibland så fastnar man ju i långsam trafik och behöver ta igen tidsförlusten.
"Vet du varför vi stannar dig?"

"Öhh... Alltså jag har ju stannat själv."

"Du är lasrad till 170 här och det är 70 sträcka..."

"Japp jag hastighetskompenserar."

"Du gör vad?"

"Jag kompenserar!!!" :hojraket

Nya KS Solnavägen till Idrottsgatan där Råsundastadion låg. 2,9 km.
Ett rödljus en bil står still i högerfilen. En xc60 bredvid ska köra om mig på insidan och trycker sig in i halva min fil. Jag bromsar sent och tar pole. Vänder mig om och stirrar. Han ser död ut. Idiot.
Efter nästa rondell korsningen upp mot ELFA där kommer en bil från höger. Tvåfiligt, jag ligger i vänsterfilen. Filerna går ihop 300 bort. Han ser mig inte, blinkar inte, påväg in i sidan på mig. Jag väcker honom med tutan.
Efter Frösundaleden bil från höger med väjningsplikt kör ut framför mig. Jag bromsar och tutar. Han hann förbi, vinkar urskuldrande.
300 meter bort, en bil kör ut framför mig från en parkering. Jag bromsat och tutar igen. Han stannar. Fjärde på nästan 3 km.
Jo lite irriterad blev jag allt. Men jag kan ju inte ta ut allt på den fjärde. Eller?

Nya KS Solnavägen till Idrottsgatan där Råsundastadion låg. 2,9 km.
Ett rödljus en bil står still i högerfilen. En xc60 bredvid ska köra om mig på insidan och trycker sig in i halva min fil. Jag bromsar sent och tar pole. Vänder mig om och stirrar. Han ser död ut. Idiot.
Efter nästa rondell korsningen upp mot ELFA där kommer en bil från höger. Tvåfiligt, jag ligger i vänsterfilen. Filerna går ihop 300 bort. Han ser mig inte, blinkar inte, påväg in i sidan på mig. Jag väcker honom med tutan.
Efter Frösundaleden bil från höger med väjningsplikt kör ut framför mig. Jag bromsar och tutar. Han hann förbi, vinkar urskuldrande.
300 meter bort, en bil kör ut framför mig från en parkering. Jag bromsat och tutar igen. Han stannar. Fjärde på nästan 3 km.
Jo lite irriterad blev jag allt. Men jag kan ju inte ta ut allt på den fjärde. Eller?

Klart du kan!

Med vänlig hälsning,

En udda, i en fyrvägskorsning. Jag får rött och rullar sakta fram. En vit skåpbil från höger har grönt, ser ut att vilja göra en u-sväng sen svänger han in på min sida och kör mot trafiken där jag forfarande rullar sakta framåt. Oklart ansiktsuttryck. Jag stannar och klappar på armvecket som heroinister gör. Han gick nog på något preparat. Jaja, där fick han.

Bussgaraget i Handen, 40 sträcka. Skulle nog säga utfart från parkering, jag från höger oavsett. Ledbuss masar sig ut. Hade det varit en personbil så hade det funkat i normal fart. Det kommer en motorcykel, jag hinner om jag ger på lite. Ledbuss som kör ut långsaaaamt. Jag åker förbi i mina 40 med tutknappen intryckt. Han svarar med busstutan och jag kontrar med mitt längsta finger. Mysigt.

Trångsund, åker över bron ligger bakom en bil ner mot rondellen. Vi ska vänster i rondellen. Jag ligger rätt nära. En ledbuss kommer och vill in i rondellen. Släpper förbi bilen och tränger sig in. Jag slår på tutan och bussen stannar. Jag frågar om han är dum i huvudet. Han kan eller vill inte svara. Medan jag väntar på svar kör han Imse vimse spindel med fingrarna eller så försöker han informera om att blixtlåsprincipen numera gäller i rondeller.
Jag rundar bussen och åker ut ur rondellen.

Eftersom jag är en så genomhygglig kille i trafiken så brukar jag roa mig med att släppa fram bussar och lastbilar som ska svänga vänster framför mig, särskilt om de fortfarande har farten uppe och om de har 3-4 bilar bakom som de ju ofta har. Det kostar mig ett avslag på gasen, ett helljusblink och kanske en svepande armrörelse. Yrkesförare fattar direkt. Personbilsförare fattar inte så de kan stå där.

En gata jag ofta åker på har fått en avsvalning vid busshållplatserna så man kan inte, får inte, ska inte passera. Röd och svart pil visar vem som har företräde. Ibland blinkar bussen och saktar in fast de har företräde. Jag fattar ju blixtsnabbt och passerar med en tumme upp. Jag tycker också att sånt är trevligt. Likaså alla bilar, taxibilar(!) och lastbilar som flyttar sig i sidled i stan, vid rödljus och på essingeleden t ex. De har inget att förlora. Kanske är de rädda om sina backspeglar och lack. Fast jag tror att de gillar att underlätta.

Jag åkte bakom en tyskreggad hoj på Autobahn i köerna. Vi åkte emellan bilarna som man nog inte får. Han körde som om det var en rättighet. Jag åkte en bit bakom och tackade de som flyttat sig lite. De som inte flyttade sig dom tutade han på tills de flyttade sig eller trafiken rörde på sig. Störigt av honom. Jag tackade.
Långt senare kom jag ikapp honom igen i köerna. Då hade han börjat tacka de som flyttade sig. Det tyckte jag var roligt. 🙂

Jag har noterat en i praktiken avskaffad regel(?).
Om man öppnar förardörren eller bakdörren på vänster sida så har dörren företräde. Gäller visst både taxi och privata bilar. Ska man som förare hoppa in i sin bil kliver man ut i gatan och slänger upp dörren. Bakomvarande trafik väjer eller väntar. Kommer ni ihåg förr när föraren tryckte sig mot bilen med handen på handtaget och väntade. Eller satt i bilen med dörren på glänt.

På trånga vägar eller gator håller bilar ut från fasta föremål, döda ting som parkerade bilar t ex. De inkräktar på mötande körfält och har hellre mindre marginal till oskyddade trafikanter än parkerade bilar. Är det rädsla för uppslängda bildörrar?

Omkörning trots möte är lite obehagligt. I Litauen på motortrafikled, 90, jag i 120 förmodligen. Gles trafik. Möter en långtradare. Bakom den en BMW X5 som kör om trots att jag kommer åkande. Alla tre i bredd. Det var trångt, lite läskigt och förvånande. Killen höjde handen. Urskuldrande? Idiot. Han kunde ha väntat några sekunder. Låg säkert i 140. Farthållare, koppla ur? Äh.
Det kunde gjort ont.

Jag har noterat en i praktiken avskaffad regel(?).
Om man öppnar förardörren eller bakdörren på vänster sida så har dörren företräde. Gäller visst både taxi och privata bilar. Ska man som förare hoppa in i sin bil kliver man ut i gatan och slänger upp dörren. Bakomvarande trafik väjer eller väntar. Kommer ni ihåg förr när föraren tryckte sig mot bilen med handen på handtaget och väntade. Eller satt i bilen med dörren på glänt.

På trånga vägar eller gator håller bilar ut från fasta föremål, döda ting som parkerade bilar t ex. De inkräktar på mötande körfält och har hellre mindre marginal till oskyddade trafikanter än parkerade bilar. Är det rädsla för uppslängda bildörrar?

Det får väl folk lära sig att göra nuförtiden när de tar körkort?

Omkörning trots möte är lite obehagligt. I Litauen på motortrafikled, 90, jag i 120 förmodligen. Gles trafik. Möter en långtradare. Bakom den en BMW X5 som kör om trots att jag kommer åkande. Alla tre i bredd. Det var trångt, lite läskigt och förvånande. Killen höjde handen. Urskuldrande? Idiot. Han kunde ha väntat några sekunder. Låg säkert i 140. Farthållare, koppla ur? Äh.
Det kunde gjort ont.
Heh, du borde pröva att köra i Mexico, där är det norm att köra om med möten. Alla gör det hela tiden.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT