Vad retar folk mest?

BMW och Audiförare som ligger ner så kepsen knappt syns över fönsterkanten och tror att de kör F1.
Ni skulle kunna vara mycket snabbare om ni såg vägen framför och ingen tycker ni är fräna.

OCH, när jag kör husbilen med släpet och inte kommer om idioten framför men det är mig ni blir irriterade på.

Men alltså, irritera sig på att folk kör långsammare än skyltat… de kan ju ha vilken anledning som helst till det och som du inte har en aning om.

Idag var det tex en övningskörare som körde 65 km/h på 90-väg. Rätt mycket trafik och jag hade tre ton släp efter bilen och farthållaren på 85 km/h mätarfart. Vad göra?

Invänta rätt tillfälle och köra om. Problem löst.

Hur gör ni som inte klarar av det med vanlig personbil? :va Eller rentav med hoj? :va :va

Körkortet i cornflakespaketet? :crash

Med vänlig hälsning,

Men alltså, irritera sig på att folk kör långsammare än skyltat… de kan ju ha vilken anledning som helst till det och som du inte har en aning om.

Idag var det tex en övningskörare som körde 65 km/h på 90-väg. Rätt mycket trafik och jag hade tre ton släp efter bilen och farthållaren på 85 km/h mätarfart. Vad göra?

Invänta rätt tillfälle och köra om. Problem löst.

Hur gör ni som inte klarar av det med vanlig personbil? :va Eller rentav med hoj? :va :va

Körkortet i cornflakespaketet? :crash

Med vänlig hälsning,

Visst finns det omständigheter som gör att det är helt resonabelt att ligga under hastighetsbegränsningen, men om det är bra väder och torr asfalt så är det lite tveksamt med folk som ligger i 55 på 80-väg, något som irriterade mig nästan varje dag när jag pendlade till slöddertälje och kom iväg för sent och hamnade i pendlingstrafiken. Om de inte vågar köra fortare kanske de ska lära sig köra, eller laga bilen om de är oroade för den?
Självfallet övningskörare undantaget. De håller ändå på att lär sig så där får man ju ha lite tålamod.
Och ibland är det tämmeligen omöjligt att köra om på ett ens halvsäkert sätt. Jag har inte jättestora problem med att med MC passera på mittlinjen med möte om det finns plats och kan göras snyggt, men på exempelvis RV55 mellan Enköping och Strängnäs är det närmast omöjligt att köra om under pendlingstimmarna då det är fullt med bilar från båda hållen och finns en handfull ställen där det är tillräckligt med sikt för att köra om. Om det inte vore för tung trafik åt båda hållen, och folk som ligger och fiser i 55 åt båda hållen så det är totalt packat med fordon i båda riktningarna. Om det nu inte råkar bli broöppning vid hjulstabron, då får man en lucka och har man tur kommer den samtidigt som man råkar passera nån av sträckorna där man kan köra om.

Men jaja, överlag är det inte just sölkorvarna som stör mig mest, det är de 3-4 bilarna som ligger bakom dem och inte vågar köra om, och därför hindrar mig från att köra om som är mest irriterande. Ja, om jag inte kör hoj då, för då kan man ju bara krana på och smälla om en liten bilkö på en km eller två.

Japp, det är inte första trafikanten som skapar kön, det är den andra.

Men hur gör ni med cyklister? Häst&vagn (kanske inte supervanligt i Sverige men i södra Östeuropa förekommer det)? A-traktorer? Pickisar med skogsvagn?

Hastighetsbegränsning är inget annat än det. Fri fart under det.

Med vänlig hälsning,

Japp, det är inte första trafikanten som skapar kön, det är den andra.

Men hur gör ni med cyklister? Häst&vagn (kanske inte supervanligt i Sverige men i södra Östeuropa förekommer det)? A-traktorer? Pickisar med skogsvagn?

Hastighetsbegränsning är inget annat än det. Fri fart under det.

Med vänlig hälsning,
Cyklister där jag bodde tidigare cyklade i bredd så det inte fanns plats att passera med bil. Typiska memil.
Det mesta är det väl bara att köra om när tillfälle finns
Sedan är det ju inte helt sant att det är fri fart under begränsningen. Exempelvis får inte lgf köra på motorväg.

men på exempelvis RV55 mellan Enköping och Strängnäs är det närmast omöjligt att köra om under pendlingstimmarna då det är fullt med bilar från båda hållen och finns en handfull ställen där det är tillräckligt med sikt för att köra om.
Jag åkte där igår när det var söndag och hade garanterat kunnat passera ett antal bilar med MC, men insåg att det bara hade blivit ännu mer obekvämt. Två bilar framför mig låg det en Toyota (alltid såna...) som trots att vi körde under begränsningen envisades med att bromsa vid varje fartkamera. Eftersom jag tankade i Strängnäs gjorde den enorma hastigheten att färddatorn visade 0,38 liter/mil när jag kom fram till Enköping...

Så Toyotaförare retar mig. De verkar inte inse att de har "glädjemätare" och dessutom är de uppenbarligen inte på väg nånstans där de behöver vara. De sitter bara och är glada över att bilarna inte går sönder.

Cyklister där jag bodde tidigare cyklade i bredd så det inte fanns plats att passera med bil. Typiska memil.
Det mesta är det väl bara att köra om när tillfälle finns
Sedan är det ju inte helt sant att det är fri fart under begränsningen. Exempelvis får inte lgf köra på motorväg.
Cyklister skall du köra om på samma sätt som andra fordon - dvs du skall gå över till andra sidan vägbanan.
Det är ett j-la oskick att köra om cyklister samtidigt som man har möte (vilket jag tolkar ditt inlägg som att du gör)
Cyklar är mer känsliga för vind, ojämnheter i vägbanan och tenderar att vingla vid tung trampning
I södra Europa har man fattat det, men inte här i Sverige

Cyklister skall du köra om på samma sätt som andra fordon - dvs du skall gå över till andra sidan vägbanan.
Det är ett j-la oskick att köra om cyklister samtidigt som man har möte (vilket jag tolkar ditt inlägg som att du gör)
Cyklar är mer känsliga för vind, ojämnheter i vägbanan och tenderar att vingla vid tung trampning
Vi råkade på en hel del cyklister utan självbevarelsedrift men med ett förmodligen rätt starkt rättighetstänkande.
När jag cyklat har jag inte de förväntningarna utan håller mig undan så gott jag kan.
Somliga verkar så inne i sitt att de helt glömmet att det finns en omgivande trafikmiljö, alternativt demonstrativt omöjliggör omkörning.
Jag vill dock rikta ett tack till den kvinnliga cyklist jag blev tvingad att ligga bakom genom Agusa. Kurvigt, smal väg.

Vi råkade på en hel del cyklister utan självbevarelsedrift men med ett förmodligen rätt starkt rättighetstänkande.
När jag cyklat har jag inte de förväntningarna utan håller mig undan så gott jag kan.
Somliga verkar så inne i sitt att de helt glömmet att det finns en omgivande trafikmiljö, alternativt demonstrativt omöjliggör omkörning.
Jag vill dock rikta ett tack till den kvinnliga cyklist jag blev tvingad att ligga bakom genom Agusa. Kurvigt, smal väg.
Jo - alla skall visa hänsyn mot varandra, det är helt klart. Men bilister o även motorcyklar som måste blåsa om med snäva marginaler är ett j-la otyg. Oftast har man så mycket hästkrafter att man kan ta igen den lilla stund man måste ligga bakom, ännu mer patetiskt blir det när folk tränger sig förbi bara för att ligga i röven på bilarna framför. Älskar de personerna att läsa regskyltar???

Ja, men när det tar upp 2/3 av vägbanan är det jävligt svårt att köra om dem så med. Mötande var tvungna att stanna för att det inte fanns plats.
Och i sådana fall borde det nästan vara bonuspoäng på dem istället för olagligt.

Ja, men när det tar upp 2/3 av vägbanan är det jävligt svårt att köra om dem så med. Mötande var tvungna att stanna för att det inte fanns plats.
Och i sådana fall borde det nästan vara bonuspoäng på dem istället för olagligt.
Håller med - cyklar mycket men tycker ändå att klungcykling på vältrafikerad landsväg måste genomföras på ett hänsynsfullt sätt, helst med begränsat antal cyklar.

Men även om det cyklas fel så är det dumt att göra som flertalet bilister - att köra om snävt bara för att visa sin irritation. Man mår inte särskilt bra av att köra ihjäl någon......

Jag åkte där igår när det var söndag och hade garanterat kunnat passera ett antal bilar med MC, men insåg att det bara hade blivit ännu mer obekvämt. Två bilar framför mig låg det en Toyota (alltid såna...) som trots att vi körde under begränsningen envisades med att bromsa vid varje fartkamera. Eftersom jag tankade i Strängnäs gjorde den enorma hastigheten att färddatorn visade 0,38 liter/mil när jag kom fram till Enköping...

Så Toyotaförare retar mig. De verkar inte inse att de har "glädjemätare" och dessutom är de uppenbarligen inte på väg nånstans där de behöver vara. De sitter bara och är glada över att bilarna inte går sönder.
Extra bonus när de saktar ner i kurvorna på den vägen. Kan man inte hålla 80 på en fd 90-väg för att kurvorna är läskiga är det dags att lämna in kortet.
Men jag är extra irriterad på just det vägavsnittet mest på grund av 5 år pendling där. Det var extra roligt när stockholmarna som körde från södra Stockholm till norra började köra runt den vägen för att det gick snabbare när det var vägbyggen på motorvägarna i storstan.
Det är definitivt en bit väg med tillräckligt med trafik för att bygga 2+1 hela vägen över öarna.

Intressen på kors här hör jag. Att träna i peloton är nödvändigt för seriösa cyklister, de anser säkerligen att det är mer värt än att andra kommer om.

1) Folk som, i höjd med skylten som upplyser om att två körfält blir ett OM SJUHUNDRA METER, får panik och prompt måste byta till det andra körfältet. Tre av fem irritationspoäng.

2) Folk som blir förbannade över att jag inte byter körfält direkt utan utnyttjar vägens kapacitet och hittar en lämplig lucka längre fram. Fyra av fem irritationspoäng.

3) Folk i kategorin ovan som demonstrativt lägger sig nära/på mittlinjen för att stävja mitt högst rimliga trafikbeteende. Arton av fem irritationspoäng.
Som gör att folk måste bromsa in för att ge dig luckan och tillslut är det totalstopp.
Jävla konstigt att vid vägbyggen när det går ihop till ett körfält ska det alltid bli kilometerlånga köer i dubbla led. Men när motorvägen övergår i ett körfält till vanlig väg uppstår nästan aldrig detta problem.

Så ja vi tycker väldigt olika

Extra bonus när de saktar ner i kurvorna på den vägen. Kan man inte hålla 80 på en fd 90-väg för att kurvorna är läskiga är det dags att lämna in kortet.
Men jag är extra irriterad på just det vägavsnittet mest på grund av 5 år pendling där. Det var extra roligt när stockholmarna som körde från södra Stockholm till norra började köra runt den vägen för att det gick snabbare när det var vägbyggen på motorvägarna i storstan.
Det är definitivt en bit väg med tillräckligt med trafik för att bygga 2+1 hela vägen över öarna.
Beteendet att tända bromsljuset inför varenda j-la kurva - fastän man inte saktar farten. Är det något nytt man lärt sig i körskolan - att bromsförberedelse innebär att trampa ner pedalen en bit??

Den här simuleringen kan man leka med för att eventuellt inse att en del av ens irritation i trafiken kan vara meningslös, som en hjälp till bättre självkontroll av blodtrycket 🙂

Intressen på kors här hör jag. Att träna i peloton är nödvändigt för seriösa cyklister, de anser säkerligen att det är mer värt än att andra kommer om.
De bryter mot den första trafiklagen när de gör det dock. Inte störa andra trafikanter. Och de kan göra det utan att köra 4-5 i bredd. Aternativt hyra en bana att göra det på, som andra seriösa tävlande.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT