Vad rekommenderar ni för hoj?

Vrid är oväsentligt för en lekman som får en mc av sin fru :tungan

Jag skulle rösta på en öppen hoj 500cc-700cc med inte alltför mycket effekt. Modell tänker jag inte yttra mig om eftersom det är en smaksak och något individuellt.

Det har du rätt i, men allvarligt, en monster är inte speciellt mycket vackrare? Dom lirar ju i samma diversion dom där. Precis som z750.

Fast det går ju inte att påstå att ett Monster någonstans spelar i samma division som en ER6...

Ingen har frågat om han har tidigare erfarenhet av motorcykel, så då gör jag det.
Så har han nån erfarenhet av motoryklar?

Håller med några av förgående talare att ett hojval är väldigt subjektivt. Svårt att veta vilken hojtyp han diggar. Men slänger i alla fall med några förslag nedan på några ganska olika hojar, stor skillnad i effekt osv.

http://www.blocket.se/jonkoping/Ducati_s2r_800_26557728.htm?ca=7&w=3

http://www.blocket.se/lund/Yamaha_FZS_1000_Fazer_26529666.htm?ca=7&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Honda_Hornet_900_26496558.htm?ca=7&w=3

http://www.blocket.se/jamtland/Suzuki_sv1000s_26487950.htm?ca=7&w=3

Eller så ger hon honom en säck med 50000 enkronor så kan han ju handla själv......

/Petter

Gubbdjävlar skall ha kubik och bekväm sittställning.
Minst 750cc nakenhoj.
Egentligen skulle jag föreslå en stor offroadare.
Men det vill han ju inte ha.

Skulle jag rekommendera en hoj utan att känna personen i fråga så skulle jag rekommendera Honda VFR 750-800. Skön, snygg, gott ljud, bra till allt etc. Skottsäker motor dessutom samt ett stort utbud på bagagnatmarknaden.

Kanske bränns på bål av mina ducatibröder, men en Ducati rekommenderar man aldrig till någon. En potentiell ducatiköpare frågar aldrig om råd, han/hon bara vet... :D

Jag skulle nog också säga VFR800, eller kanske en V-twin, Honda VTR 1000 Suzuki SV1000 som ovan. Nåt som Bandit1200, XJR1300, eller GSX1400 känns som riktiga gubbhojar i jämförelse.

kawasaki zx 1200 kanske. Mycket effekt men gubben över 40 som jag känner är toknöjd med den. Han är ingen räserförare även om han gillar dra på lite ibland och då finns det ju krut i dom ;)
Annars en hornet kanske modell större då om han vill ha mer upprätt ställning

Last edited:
om man är 40 och tittar på en motard så tänker man "offroad med slitna hjul" .. eller nu när jag tänker efter så e jag inte så långt från 40 själv, och vet vad det är :P

Väldigt svårt att rekommendera en motorcykel när man inte vet vad personen i fråga gillar. Något måste han väl ha avslöjat genom åren när han sett motorcyklar på gatan som kan ge ledtrådar?

Vet man inte vad personen i fråga önskar sig specifikt är det nog bäst att ge ett present kort som inte är utfärdat hos någon specifik handlare. Det vill säga ett kort där man skriver att man avser att ge en motorcykel i gåva på 40 årsdagen. Man skulle ju också kunna förhandla med en handlare. Kanske går de med på ett "öppet köp" där man avvaktar med att skriva under ägarhandlingarna. Jag skulle nog försökt mig på det senare. Då är överraskningsmomentet intakt.

Jag tycker att Ducati Monsters retro-design håller än idag. Den lämnar ingen oberörd. Den har sitt unika ljud från sin v-twin som ger den lite karaktär.

om man är 40 och tittar på en motard så tänker man "offroad med slitna hjul" .. eller nu när jag tänker efter så e jag inte så långt från 40 själv, och vet vad det är :P

Sen provkör man och känner sig som 17 igen och undrar varför man någonsin tänkte något så dumt :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman