Vad rekommenderar ni för elcentral/normcentral?

Jag skrev ett jättebra svar på ditt inlägg men sen hände något.
Hur som helst, nu sitter du och gissar antar jag. Vore det på det viset så skulle uttagen för det första vara uppmärkta och för det andra utformade så att de inte passade i varandra, som på Europahandskarna till exempel där 10vs16A inte passar med varandra för förklarliga anledningar.
Däremot är det ju fullt möjligt att sätta in en högre last än vad som är tänkt i ett uttag, till exempel en dammsugare i ett uttag över 6A. Det enda som händer dock är att säkringen går.
När du sätter in en apparat på till exempel 800W som i mitt fall så spelar det ingen roll om maskinen sitter över en 10 eller 16A-säkring, om något händer här så är det ju jordfelsbrytaren som löser ut, ingen av säkringarna kommer gå för att förbrukningen blir för stor.

Jag kollade i boken till micron och det stod faktiskt inget om att den ska sitta på 10 eller 16A utan det stod bara märkeffekt.

Men jag har fått ett väldigt utförligt och bra pm av en elektriker här på forumet som önskar vara anonym och jag har fått klartecken att mitt sätt var korrekt så länge jag separerar faserna till vardera uttag för annars kan man få 32A tillbaka i nolledaren om något skulle inträffa.

Jag väntar på en offert på en Hager byggd efter mina krav och idag loggade jag in på Malmberg och kom fram till att jag betalar ca 1200:- ex moms för att få det jag behöver :crash
Den är dock inte speciellt snygg och utan lucka dessutom men jag åker nog till Malmbergs butik i Örebro på torsdag om inte Hager-offerten är till min fördel...

Varför skulle jordfelsbrytaren lösa om din 800w last helt plötsligt låg och drog 4kw?

Varför skulle jordfelsbrytaren lösa om din 800w last helt plötsligt låg och drog 4kw?

Självklart skulle den inte utlösa då, men varför och framför allt HUR skulle den dra 4kW :va
Uttagen skulle vara annorlunda utformade samt krav på märkning på FRAMSIDAN om det vore som du sa. TROR jag.

Så med den logiken kan jag sätta mobilladdaren på en 250amp kniv?

Lasten blir bara jämt förskjuten så länge alla tre lasterna producerar samma fasförskjutning. Ponera att den ena lasten är kapacitiv och den andra induktiv, så kan förhållandet mellan dom närma sig 0 grader.

Javisst. Varför inte? Släng in lite övertoner ochså.

Last edited:
Självklart skulle den inte utlösa då, men varför och framför allt HUR skulle den dra 4kW :va
Uttagen skulle vara annorlunda utformade samt krav på märkning på FRAMSIDAN om det vore som du sa. TROR jag.
Saker går sönder.
Uttagen är väl annorlunda utformade?

Last edited:
Det är nog för att all 230v utrustning du har har en konventionell 10amp kontakt i änden.

Eller ser alla dina ut såhär?
View attachment 372819

Ok, vi lägger ner diskussionen nu tycker jag. Det du säger är 10Amp-kontakt passar ju även i ett sedvanligt uttag som är klassat för 16A, därav menar jag att det inte skiljer på 10/16A-uttag avsett för stickkontakt.
Det du visar är inte sedvanlig stickkontakt men det visste du ju redan.
Två av varandra oberoende elektriker har nu sagt sitt och det var helt ok att göra som jag gjorde när man sätter dem över en tvåpolig dvärgbrytare.

Ja kolla, de är ju märkta med 16A numera, eller har alltid varit.

Länk finner ni här.

Dom har varit märka 16 i evigheter, betyder inte att man bör säkra av dom med det.

Nu skall säkert uttaget sitta inne i ett inbyggnadsskåp så det gör inte så värst mycket. Men den dagen kommer som ett flan till snickare kopplar 50m förlängningssladd och ett drös med grenkontakter på den, då gör det något.

Dom har varit märka 16 i evigheter, betyder inte att man bör säkra av dom med det.

Nu skall säkert uttaget sitta inne i ett inbyggnadsskåp så det gör inte så värst mycket. Men den dagen kommer som ett flan till snickare kopplar 50m förlängningssladd och ett drös med grenkontakter på den, då gör det något.

Ja, med den logiken betyder det att man aldrig ska dra fram 2,5mm2 till vägguttag :näsblod

Ja, med den logiken betyder det att man aldrig ska dra fram 2,5mm2 till vägguttag :näsblod

Absolut kan du dra fram 2,5mm2, säkra av 16A är att gå lite långt.

Men som sagt, sitter uttaget inbyggt i ett skåp skall det mycket till att någon kommer åt att missbruka det.

Tänk dig en näve kupevärmare på den där billiga 1mm2 förlängningssladden från jula, grenad via en vit grenkoppling från biltema och avslutad med en 50m förlängningssladd ihoprullad under ett hav av papper och filtar.

Vem skulle vara så korkad tänker du säkert nu, och svaret blir folk i största allmänhet.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing