Jag skrev ett jättebra svar på ditt inlägg men sen hände något.
Hur som helst, nu sitter du och gissar antar jag. Vore det på det viset så skulle uttagen för det första vara uppmärkta och för det andra utformade så att de inte passade i varandra, som på Europahandskarna till exempel där 10vs16A inte passar med varandra för förklarliga anledningar.
Däremot är det ju fullt möjligt att sätta in en högre last än vad som är tänkt i ett uttag, till exempel en dammsugare i ett uttag över 6A. Det enda som händer dock är att säkringen går.
När du sätter in en apparat på till exempel 800W som i mitt fall så spelar det ingen roll om maskinen sitter över en 10 eller 16A-säkring, om något händer här så är det ju jordfelsbrytaren som löser ut, ingen av säkringarna kommer gå för att förbrukningen blir för stor.
Jag kollade i boken till micron och det stod faktiskt inget om att den ska sitta på 10 eller 16A utan det stod bara märkeffekt.
Men jag har fått ett väldigt utförligt och bra pm av en elektriker här på forumet som önskar vara anonym och jag har fått klartecken att mitt sätt var korrekt så länge jag separerar faserna till vardera uttag för annars kan man få 32A tillbaka i nolledaren om något skulle inträffa.
Jag väntar på en offert på en Hager byggd efter mina krav och idag loggade jag in på Malmberg och kom fram till att jag betalar ca 1200:- ex moms för att få det jag behöver
Den är dock inte speciellt snygg och utan lucka dessutom men jag åker nog till Malmbergs butik i Örebro på torsdag om inte Hager-offerten är till min fördel...
Varför skulle jordfelsbrytaren lösa om din 800w last helt plötsligt låg och drog 4kw?