Vad rekommenderar ni för elcentral/normcentral?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag håller på med det sista i huset nu och har snart dragit färdigt all el och nu saknas bara en ny normcentral då det gamla åbäket som sitter består av 6! olika centraler sammankopplade. Små sådana som har byggts ut i omgångar sedan 1946...

Vad rekommenderar ni som har koll, jag gissar på att det sitter en del elektriker här.
Jag har monterat Garo, Malmbergs, Hager och Legrand tidigare och sistnämnda är jävligt grym men jag är snål och vill inte ha något så dyrt nu när renoveringsbudgeten är spräckt :näsblod
Jag kommer dessutom byta ut denna central om några år till en stor mediacentral med massa finesser men det får vänta som sagt.

Ska man köpa en 3-radig färdigbyggd från Malmbergs för 1600:- som man får komplettera med lite 13A-säkringar och några 16A.
Jag ska ha totalt 27 platser varav JFB och HB tar upp 6 platser tillsammans. Jag funderar eventuellt på 2st JFB bara för att slippa att hela huset bryts vid eventuellt missöde, bra eller dålig idé?

Och en sista fråga som inte rör den biten; Får man dra en 4G2,5 till två uttag efter varandra där man använder en fas till varje uttag men delar nolla och jord?
Jag funderar nämligen på att dra så till ugn och micro för att det helt enkelt blir enklast så för annars måste jag in och böka i väggen och ugnen ska ha 16A medan micron klarar sig på 10 egentligen.
Det borde ju inte göra någon skillnad jämfört vid inkoppling av tex en häll utan fasförskjutning där man använder två faser men endast en nolla/jord. Ingen risk för överbelastning av nollan?

Köp den central som verkar vettig. Har inte hållit på med ren installation på några år men om du skall byta ut den vad det lider, varför smälla på så stort. Malmbergs har många produkter som är jämförbara med dyrare diton men till ett pris som gör att man kan ha överseende med ev. brister.

Att ha två JFB är ju också efter tycke och smak. Finns ju säkringar/jfb i kombination så du kan ha jfb på varje enskild grupp. Osäker på pris på dessa dock.

Angående din uppdelning med Två faser och en Nolla så tror jag inte att du får göra så. Skulle vara om du drar fram en 4-kvadratare isf. Och därefter delar upp den medelst dosa. Sista avsnittet här är spekulationer dock och du bör invänta fler svar angående detta.

Jag brukar oftast montera ENSTOs färdiga gruppcentraler här i Finland, vet dock inte om de används i Sverige men de är både rymliga inuti om man vill göra modifieringar och någotsånär snygga att se på. Jag brukar installera t.o.m. tre st. jordfelsbrytare i ett egnahemshus så att så lite som möjligt bryts vid eventuellt fel.

Jag vet inte vad ni har för regler i Sverige men i Finland är det mycket vanligt i större byggen t. ex. skolor och industrihallar att, för att spara kabel, dra en 5x2,5 till en kopplingsdosa och sedan från dosan länka ut till olika uttag så i alla fall i Finland vore det inga problem att länka två uttag med en 4x2,5.

Fast är du helt säker på att du inte får fasförskjutning i dina ugnar?

Ja, ganska säker efter att ha kollat kopplingsschemat i helgen. Men samtidigt så känns det ologiskt så jag vettefan.
Hur som helst så känns det som att risken för överbelastning av nollan är liten då ugnen skulle gå att köra på 13A och micron drar inte mycket mer än 800w på max och den kör man inga längre stunder på maxeffekten ändå samtidigt som ugnen.

Vad är skillnaden i praktiken på en brytare av c-karaktärkontra b?

Och för att ingen ska få moralpanik så kommer en RIKTIG elektriker att vara med vid installation av central och dessutom gå igenom mina ritningar och kopplingar. Men till mitt försvar så har jag jobbat med elinstallation och dessutom läst el i gymnasiet så jag är inte helt borta även om det verkar så...
Bättre att fråga och verka dum än att låta bli och vara dum.

Om du tänker på säkringar av C respektive B klass så är skillnaden att B säkringar löser ut lite snabbare vid överström. Dock ingen betydelse vilken du använder vid de användningsområden du nämner.

Rätta mig om jag har fel men på tal om överbelastning av nollan så den överbelastas inte just p.g.a fasförskjutningen. Faserna går ju så att säga i "vågor", med 120 grader förskjutning, där L1 kommer först sedan L2 och L3, vilket innebär att två "fastoppar" aldrig kommer på samma gång, alltså det kan gå 16A i L1 och 10A i L2 men ändå aldrig gå mer än 16A i den gemensamma nollan eftersom de kommer i pulser och pulserna kommer bara en åt gången. En dålig förklaring men med lite elteori i bakgrunden är det lättare att förstå. Är ju en dock stund sen man gick teorin men ungefär så borde det vara.

Om du tänker på säkringar av C respektive B klass så är skillnaden att B säkringar löser ut lite snabbare vid överström. Dock ingen betydelse vilken du använder vid de användningsområden du nämner.

Rätta mig om jag har fel men på tal om överbelastning av nollan så den överbelastas inte just p.g.a fasförskjutningen. Faserna går ju så att säga i "vågor", med 120 grader förskjutning, där L1 kommer först sedan L2 och L3, vilket innebär att två "fastoppar" aldrig kommer på samma gång, alltså det kan gå 16A i L1 och 10A i L2 men ändå aldrig gå mer än 16A i den gemensamma nollan eftersom de kommer i pulser och pulserna kommer bara en åt gången. En dålig förklaring men med lite elteori i bakgrunden är det lättare att förstå. Är ju en dock stund sen man gick teorin men ungefär så borde det vara.

Fast fasförskjutning är något annat än fasernas individuella förskjutning. Att belasta en grupp på samma nolla med t.ex en micro och en inductionshäll ger inte längre 120 grader mellan faserna och då börjar du lasta nollan mer än vad den skulle haft vid en normal anslutning.

Hager är bra skit. Ang ditt andra problem så hade jag dragit två separata matningar. Problemet som kan uppstå är att om du slår av säkringen till micron och t.ex ska byta uttaget så har du fortfarande ström på nollan om ugnen är igång. Så två matningar eller i nödfall "tvåpolig" säkring är the way to go.

Är det någon skillnad på antalet brytningar en ajtomatsäkring klarar? 10? 100?
Och spelar det någon roll vilka symboler som är på dessa? Finns ju nån som bryter mer än vissa, längre avstånd emellan de brytande kontaktytorna.
:hihi

Är det någon skillnad på antalet brytningar en ajtomatsäkring klarar? 10? 100?
Och spelar det någon roll vilka symboler som är på dessa? Finns ju nån som bryter mer än vissa, längre avstånd emellan de brytande kontaktytorna.
:hihi
Ja, det finns olika isolationsklasser och sådana som håller för fler frånskiljningar. Symbolerna beskriver just detta utöver märkström och karakteristik.

Hager är bra skit. Ang ditt andra problem så hade jag dragit två separata matningar. Problemet som kan uppstå är att om du slår av säkringen till micron och t.ex ska byta uttaget så har du fortfarande ström på nollan om ugnen är igång. Så två matningar eller i nödfall "tvåpolig" säkring är the way to go.

Den kommer sitta på en flerpolig säkring så det är inget problem utan jag var mer orolig över själva belastning på nollan när det är två separata faser. Jag tror inte att problem kommer uppstå då det är så låg last vi talar om men jag var ändå osäker på hur man får och inte får göra.
Två matningar är som sagt väldigt mycket extrajobb och det är skönt att slippa det. Nu är det inkopplat och klart åtminstone och än så länge så fungerar det men jag har inte tinat min kvällsmat än (Findus färdiglåda) så vi får se vad som händer. Dock sitter den tjuvkopplad över diverse andra säkringar i källaren just nu, jag har lite dåligt med platser i gamla centralen där jordfelsbrytaren ingår...

Hager är bra grejer men jag har inte hittat en 3-radig 13moduler för vettig peng än :(

Den kommer sitta på en flerpolig säkring så det är inget problem utan jag var mer orolig över själva belastning på nollan när det är två separata faser.

Men ena kommer vara belastad med 16A och den andra är en 10A. Skall det vara uttag eller dosat? Svårt att ha en flerpolig med olika märkström menar jag.

Men ena kommer vara belastad med 16A och den andra är en 10A. Skall det vara uttag eller dosat? Svårt att ha en flerpolig med olika märkström menar jag.

Va? Båda sitter på en flerpolig 16A-säkring då det är 2,5mm2 i ledaren så jag förstår inte riktigt hur du menar :va
Ugnen och micron sitter i vardera 1-vägs uttag, 16A. Att micron egentligen bara kräver 10A gör ju inte att den inte kan sitta över en 16A, värre tvärtom. Om det var det du syftade på.

Ja, jag tänkte att microuttaget var ett vanligt vägguttag. Har för mig att inte alla är godkända för 16A men jag kan ha fel naturligtvis. Jobbar mer med elektromekanik än med installationsel, så jag är inte helt uppdaterad.

Va? Båda sitter på en flerpolig 16A-säkring då det är 2,5mm2 i ledaren så jag förstår inte riktigt hur du menar :va
Ugnen och micron sitter i vardera 1-vägs uttag, 16A. Att micron egentligen bara kräver 10A gör ju inte att den inte kan sitta över en 16A, värre tvärtom. Om det var det du syftade på.
Att koppla utrustning som är avsedd och märkt med 10amp på 16 gör absolut något. Utrustningen är dimensionerad utefter förutsättningen att säkringen skall lösa vid tio ampere, säkrar du istället sexton är det inte säkert att den löser innan något blir väldigt varmt.

Har monterat hager hemma och är mycket nöjd med det, skall bygga in det i ett fuktskyddat skåp nu men i övrigt tycker jag det är rätt stilrent.... eller ja, så snyggt ett elskåp kan bli.

Att koppla utrustning som är avsedd och märkt med 10amp på 16 gör absolut något. Utrustningen är dimensionerad utefter förutsättningen att säkringen skall lösa vid tio ampere, säkrar du istället sexton är det inte säkert att den löser innan något blir väldigt varmt.

Det e inte utrustningen som du säkrar av,det är kabeln.
Sen ere bara att lägga in lasterna på vardera fas så kommer lasten på nollan ligga lika förskjuten som faserna. Lägger du dom på samma fas kan det bli lite struligt.

Last edited:

Jag skrev ett jättebra svar på ditt inlägg men sen hände något.
Hur som helst, nu sitter du och gissar antar jag. Vore det på det viset så skulle uttagen för det första vara uppmärkta och för det andra utformade så att de inte passade i varandra, som på Europahandskarna till exempel där 10vs16A inte passar med varandra för förklarliga anledningar.
Däremot är det ju fullt möjligt att sätta in en högre last än vad som är tänkt i ett uttag, till exempel en dammsugare i ett uttag över 6A. Det enda som händer dock är att säkringen går.
När du sätter in en apparat på till exempel 800W som i mitt fall så spelar det ingen roll om maskinen sitter över en 10 eller 16A-säkring, om något händer här så är det ju jordfelsbrytaren som löser ut, ingen av säkringarna kommer gå för att förbrukningen blir för stor.

Jag kollade i boken till micron och det stod faktiskt inget om att den ska sitta på 10 eller 16A utan det stod bara märkeffekt.

Men jag har fått ett väldigt utförligt och bra pm av en elektriker här på forumet som önskar vara anonym och jag har fått klartecken att mitt sätt var korrekt så länge jag separerar faserna till vardera uttag för annars kan man få 32A tillbaka i nolledaren om något skulle inträffa.

Jag väntar på en offert på en Hager byggd efter mina krav och idag loggade jag in på Malmberg och kom fram till att jag betalar ca 1200:- ex moms för att få det jag behöver :crash
Den är dock inte speciellt snygg och utan lucka dessutom men jag åker nog till Malmbergs butik i Örebro på torsdag om inte Hager-offerten är till min fördel...

Det e inte utrustningen som du säkrar av,det är kabeln.
Sen ere bara att lägga in lasterna på vardera fas så kommer lasten på nollan ligga lika förskjuten som faserna. Lägger du dom på samma fas kan det bli lite struligt.

Så med den logiken kan jag sätta mobilladdaren på en 250amp kniv?

Lasten blir bara jämt förskjuten så länge alla tre lasterna producerar samma fasförskjutning. Ponera att den ena lasten är kapacitiv och den andra induktiv, så kan förhållandet mellan dom närma sig 0 grader.

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...