Vad räknas som en sporthoj !

Men hallå den førsta R motorcykelen va i mina øgon gsx-R från 85...om jag kommer over en billig sådan kjøper jag den och resturerar den till original. fy fan va coola jag tyckte dom var nar dom kom ut på marknaden....
 
Läs då först vad jag citerade innan du börjar gapa tack.

yonsson skrev:
klocka OCH bensinmätare står det i hans citat :kocko

Och om det var ett försök att dissa Ducati så var det ett dåligt sådant.
 
Dez skrev:
För mej är GSX750R -85 ursprungssporthojen.
Sen är alla hojar efter den med lågt styre och kåpor sporthojar :)

Du har du nog bla. missat CB1100R & VF1000R t.ex.

Här är cyklarna som startade R hysterin...CB1100R kom -81 & VF1000R kom -84 om jag inte missminner mig?

cbphoto.jpg


vf1000r.jpg


I mina ögon är det utan tvekan CB1100R som är ursprungs R-hojen.
 
Last edited:
Jag anser att den första sporthojen är Kawasaki Mach III
500cc totalt oanvändbar till något annat än att busa med.
Hondas 750 var touring från dag ett.
 
Hailwood-replica, Pantah, Laverda Jota, Rickmankawa, Triton, MV Augusta (old school)... Listan på "sport" hojar kan bli lång. Men som nån sa, det finns väl sporthojar och sporthojsklassiker (och själv kör man väl snarast klassiker än sporthoj...) Men alla som har lite vikt på handlederna borde väl räknas?
 
Micke_Lindstrom skrev:
Men det producerades väl bara ett litet antal av dom, frågan är om den kan räknas riktigt som gathoj? :rolleyes:

Det är väl egentligen det som kännetecknar en riktig R-hoj? liten handbyggd? upplaga som i detta fallet på 4050 hojar mellan 81-83 & inte någon massproducerad dussinhoj avsedd för generella svensson? :3freak
 
skruvis skrev:
Det är väl egentligen det som kännetecknar en riktig R-hoj? liten handbyggd? upplaga som i detta fallet på 4050 hojar mellan 81-83 & inte någon massproducerad dussinhoj avsedd för generella svensson? :3freak
Det beror ju lite på hur man ser på det, en hoj som både är snabbare än det mesta som byggts tidigare och dessutom produceras i ett relativt stort antal påverkar ju antagligen utvecklingen mer än en hoj som byggs i väldigt litet antal.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Det beror ju lite på hur man ser på det, en hoj som både är snabbare än det mesta som byggts tidigare och dessutom produceras i ett relativt stort antal påverkar ju antagligen utvecklingen mer än en hoj som byggs i väldigt litet antal.

Mjo antagligen...men hur många kåpförsedda cyklar med R i modellbeteckningen finns före samt efter CB1100R:ns tillkomst?

Jag tror att det startade med CB1100R.
 
Säg vad du har istället!

Så illa kan det väl inte va, så länge det är en Kawa :banana

/Mike



stordrulen skrev:
Gillar forumet,blev just medlem och undrar:
Är även gammla sporthojar sporthojar?
Räknas tex z1000,gpz1100,cb900/1100f,gsx1100 utan r,mm som sporthojar
eller är det något bäst före datum på hojen som gäller ?

:va Nyfiken.
 
skruvis skrev:
Mjo antagligen...men hur många kåpförsedda cyklar med R i modellbeteckningen finns före samt efter CB1100R:ns tillkomst?

Jag tror att det startade med CB1100R.
Det var min drömhoj då jag var moppefucko. 1100R kan nog vara den som startade R-trenden (hukar mig för BMWkännarna... fanns det inte en "sport"variant av boxern ännu tidigare???) Men frågan gällde väl sporthoj, inte R-hoj?
 
Min Gamla honda är inte bara sporthoj, det står faktiskt SUPERSPORT på sidokåporna.
Så det så!

:-)
 
JA glöm för fn inte de gamla tvåtaktarna som gick som satan, då i alla fall.

Det häftigaste under min barndom var ju rd 500, rg 500 å nsr 400.

Vill fortfarande ha en rg 500.

/M


Anders 500 skrev:
Glöm inte RD 500.....tog världen med storm -84!
 
HansJ skrev:
Det var min drömhoj då jag var moppefucko. 1100R kan nog vara den som startade R-trenden (hukar mig för BMWkännarna... fanns det inte en "sport"variant av boxern ännu tidigare???) Men frågan gällde väl sporthoj, inte R-hoj?

daytonorr90s.gif


BMW R90S
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top