Vad kyls snabbast?

Har för mig att jag har läst nåt om att varmt vatten ska frysa fortare än kallt vatten. Nån som sitter inne på den kunskapen oxå?

På tal om barbarer så drack jag mjöd (det är väl manligt?) på den där medeltidskrogen i Gamla Stan i fredags, då kände jag mig som en viking hög på flugsvamp på väg ner till Frankrike för att våldta nunnor och plundra byar.

Burken går utan tvekan snabbast. Om man fyller en hink med is, häller i vatten på +2C och har sedan i massor med salt får du en _kall_ öl på cirka 2 minuter. Visste ni för övrigt att under medeltiden hade varje soldat rätt till 14L öl per dag, inte så dåliga jobbförhållande trotts allt.

Har för mig att jag har läst nåt om att varmt vatten ska frysa fortare än kallt vatten. Nån som sitter inne på den kunskapen oxå?

Det har jag aldrig hört talas om, och det verkar ju väldigt osannolikt då delta T mellan frysboxen och vattnet blir mycket större.

Precis! Det går ju åt 4,2 KJ per kg och grad kelvin. Har du då samma effekt hela tiden (vilket man har i frysen) så tar det längre tid!

Detta är för att värma vatten, men logiken måsta vara samma åt andra hållet!

//spenk

Någon tipsade om att det går snabbare med kallt vatten. Jag kan nu bekräfta att det stämmer. Ölburk i vasken och spola med kallvatten går ca fyra gånger så snabbt som frysen. (ca 5min till tillräckligt kall.)

Perfekt att kyla den första under kallvatten så hinner man lagom dricka upp den till den andra som man lagt i frysen blivit kall nog.

Skattefria donken säger jag, å Fanta Exotiska Frukter. Kan inte bli bättre!

Precis. Kastar du en kastrull kokande vatten i luften (gjorde så i Sibirien på ett program) så blir allt till kristaller. Så blev det inte med vanligt temp. vatten.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back