vad krävs för en motard?

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
vad krävs det för cross/enduro för att göra en bra motard? Skall isåfall bara användas för buskörning så ngt extremt behövs ej. OBS måste vara lättkörd :D finns det ngt minst kubik för att ge rätt motorkaraktär?

Finns väl säkert hur mkt info som helst om detta, men 17tummare och bättre bromsar är väl iaf det första du ska tänka på.
Sen kan man förstås skaffa bättre fjädring, men om du bara ska leka kan du nog klara dig ganska bra på orig.
Ang. kubik, så köp en enduro eller cross 4-takt från 400cc och uppåt.
Eller en 2-takt, från 250cc, beror väl på dina fäblesser :tungan

jesseboy skrev:
Finns väl säkert hur mkt info som helst om detta, men 17tummare och bättre bromsar är väl iaf det första du ska tänka på.
Sen kan man förstås skaffa bättre fjädring, men om du bara ska leka kan du nog klara dig ganska bra på orig.
Ang. kubik, så köp en enduro eller cross 4-takt från 400cc och uppåt.
Eller en 2-takt, från 250cc, beror väl på dina fäblesser :tungan
så en tvåtakt 250 funkar att bygga motard på ... jag har ej hittat ngn "färdig att köpa " motard med lägre än 400 kubik. däck o så förstår jag ... jag undrade vilken hoj man kan utgå ifrån. Jag är ju kawa frälst och de bygger inte så stora crossar :huvet

GasGas har färdiga 125,250cc 2-takt SM för gata kostar ca 65000-68000kr.
TM Italien har 125,250cc 2-takt SM för gata kostar mellan 70000-110000kr.

Egentligen är det bästa en 4-takt på omkring 450-550cc pga bra effekt,låg vikt,jämn effektkurva,ej lika jobbig som 2-takt.

Men bygga på cross går också det beror bara på vad man ska ha den till(racing , leka) och var den ska köras.

Jösse skrev:
Men bygga på cross går också det beror bara på vad man ska ha den till(racing , leka) och var den ska köras.

Vad tycker du är fördelar resp. nackdelar med din 2-takt 500cc som motard då? Är inne på en själv nämligen...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back