vad krävs för en motard?

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
vad krävs det för cross/enduro för att göra en bra motard? Skall isåfall bara användas för buskörning så ngt extremt behövs ej. OBS måste vara lättkörd :D finns det ngt minst kubik för att ge rätt motorkaraktär?

Finns väl säkert hur mkt info som helst om detta, men 17tummare och bättre bromsar är väl iaf det första du ska tänka på.
Sen kan man förstås skaffa bättre fjädring, men om du bara ska leka kan du nog klara dig ganska bra på orig.
Ang. kubik, så köp en enduro eller cross 4-takt från 400cc och uppåt.
Eller en 2-takt, från 250cc, beror väl på dina fäblesser :tungan

jesseboy skrev:
Finns väl säkert hur mkt info som helst om detta, men 17tummare och bättre bromsar är väl iaf det första du ska tänka på.
Sen kan man förstås skaffa bättre fjädring, men om du bara ska leka kan du nog klara dig ganska bra på orig.
Ang. kubik, så köp en enduro eller cross 4-takt från 400cc och uppåt.
Eller en 2-takt, från 250cc, beror väl på dina fäblesser :tungan
så en tvåtakt 250 funkar att bygga motard på ... jag har ej hittat ngn "färdig att köpa " motard med lägre än 400 kubik. däck o så förstår jag ... jag undrade vilken hoj man kan utgå ifrån. Jag är ju kawa frälst och de bygger inte så stora crossar :huvet

GasGas har färdiga 125,250cc 2-takt SM för gata kostar ca 65000-68000kr.
TM Italien har 125,250cc 2-takt SM för gata kostar mellan 70000-110000kr.

Egentligen är det bästa en 4-takt på omkring 450-550cc pga bra effekt,låg vikt,jämn effektkurva,ej lika jobbig som 2-takt.

Men bygga på cross går också det beror bara på vad man ska ha den till(racing , leka) och var den ska köras.

Jösse skrev:
Men bygga på cross går också det beror bara på vad man ska ha den till(racing , leka) och var den ska köras.

Vad tycker du är fördelar resp. nackdelar med din 2-takt 500cc som motard då? Är inne på en själv nämligen...

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8