Vad krävs för att ramen ska bli skev?

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Har blivit erbjuden att köpa en Yamaha R1 -03 i ett rätt skabbigt skick för 18k. Bakram lite böjd och mer eller mindre avsliten (bultarna avbrutna och sitter kvar i huvudramen). Sen är plast sprucken, tank tillknycklad och lite sånt. Hur stor är risken att ramen har blivit skev av smällen? Svårt att testa eftersom den inte är körbar som den står.. Ser ut som tank och bakram tagit de värsta smällarna, då plast och gaffel ändå ser rätt okej ut.

Vad som hänt är att hojen gått av på landsväg och glidit en längre sträcka på en åker.

Så vad tror ni? Är det värt att sätta tänderna i detta vinterprojekt? I värsta fall kan man ju alltid sälja den i delar och gå plus minus noll med lite flyt :)
 

Bifogat

  • DSC01645x.jpg
    DSC01645x.jpg
    230.5 KB · Visningar: 536
Fixar du det där själv eller ska brosan hjälpa till? Ser ut att va lite mycket.

//Dafe
 
Pruta en slant på dom 18, och syfta efter styrkrona mm så får du ett humm iaf. Annars är det bara att mäta upp den, alternativt se om den spårar. Att ramen som sådan skulle ge sig är nog ganska osannolikt, fästena till bakramen kan nog det som har legat mest pyrt till. Men kolla att dom är helt parallella osv. Annars går det att rikta till dom också, med värme och nån som har lite känsla.
 
Är något böjt så är det förmodligen inom marginalerna, men det beror ju givetvis på hur den är krashad och hur kraftigt. Är framgaffeln och styrhuvudet helt intakt och svingen rak och fin så skulle jag nog inte oroa mig speciellt mycket. Moderna sporthojsramar har så pass kraftiga aluminiumprofiler att dom tål det mesta.
 
Tackar för svaren.

Men då kanske man skulle slå till ändå, men ska väl ta en lite mer noggrann titt på den först. Behöver ju aktivera konsulthänderna med nånting :)

Dafe: Nja, jag skruvar nog det mesta själv var tanken. Fast jag kommer säkert lyfta in lillebrors kompetens på vissa bitar. Hehe..
 
Sålde min klotade 954 nyligen, den var i betydligt bättre skick än hojen du har blivit erbjuden. Skulle aldrig lägga 18k för den där.
 
Jag skulle dra fast ett par raka plankor eller ännu bättre ett par raka fyrkantsprofiler med en tving, en på varje sida om bakhjulet så att dom står ut på var sin sida om framhjulet. Sen kollar man om gliporna på bägge sidor om framhjulet är lika stora när framhjulet är parallellt med plankorna/profilerna. Då ser man hyfsat hur det spårar.
 
Hade inte lagt 18K. Det enda personen som säljer den kan hoppas få ut för den om inte du köper den är skrotvärdet, vilket inte borde ligga på mer än 2-3000. Jag hade lagt max 10k med tanke på att du i princip inte kan veta om allt är ok förrän du fått ny bakram, och andra dyra komponenter som är skrot. Känns som du måste lägga en hel del pengar på den innan den är körbar, och med 18k i inköpspris är frågan hur mycket billigare det blir i slutändan mot att köpa ett okraschat objekt?
 
En bekant knäckte styrkrona och motor när han bromsade omkull sig i ca 70knyck. Motorn sprack där kraschpucken satt. Kronan tryckte in sig när han träffade en trottoarkant.

Men ramnummer sving och andra prylar kan du aldrig förlora pengar så kör.
 
kolla så inte den har nå märken el konstigt runt styrhuvudet.
som andra säger kolla så den spårar..
18 borde den isf vara värd tycker jag, ändå en 03,a. lite fighter av den så =)
 
Hade inte lagt 18K. Det enda personen som säljer den kan hoppas få ut för den om inte du köper den är skrotvärdet, vilket inte borde ligga på mer än 2-3000. Jag hade lagt max 10k med tanke på att du i princip inte kan veta om allt är ok förrän du fått ny bakram, och andra dyra komponenter som är skrot. Känns som du måste lägga en hel del pengar på den innan den är körbar, och med 18k i inköpspris är frågan hur mycket billigare det blir i slutändan mot att köpa ett okraschat objekt?

2-3000 för en hoj med fullt (vad jag förstått) fungerande motor... Då tar jag den direkt, och antagligen större delen av forumet. ;)

Fan man blir ju lite sugen på något liknande att sätta tänderna i. Jag hade givetvist försökt pruta efter en mycket nogrann genomgång av vad som är brukligt och inte. Kollat upp beggade prylar och sedan räknat på det.
 
när jag har kollat på en kvaddad hoj så har jag tagit med mig en rulle murarsnöre (Eller liknande) om du tänker dig att du låter snöret löpa ett varv runt däck och fälg (Bak däcket och längst bak på det) och sedan fram förbi framhjulet. nu så håller du snöret så att det precis tangerar både fram och bakre delen av bakfälgen och nu kan du mäta ett avstånd till bromsskivan fram. gör du nu samma sak på andra sidan så får du två mått som skall stämma överens med varandra. någon millimeter kan man god ta men inte mycket mera. detta är egentligen bara en mera lättare version att ha med sig än vad "sTf_paPs" skrev. men har du möjligheten är en rak planka bättre. Kolla att hjulet är rätt injusterat så inte det sitter snett
 
2-3000 för en hoj med fullt (vad jag förstått) fungerande motor... Då tar jag den direkt, och antagligen större delen av forumet. ;)

Fan man blir ju lite sugen på något liknande att sätta tänderna i. Jag hade givetvist försökt pruta efter en mycket nogrann genomgång av vad som är brukligt och inte. Kollat upp beggade prylar och sedan räknat på det.

Så är det säkert, men om han skulle skrota hojen hos en skrotfirma tror jag inte han får mycket mer än 2-3000 spänn. Brukar väl vara så med bilar i alla fall. Kanske han kan få 5k för fungerande motor, men att döma av bilden i början av tråden kan ju hojen liknas vid en flygolycka, så jag tror inte han får mycket mer. Men det är ju bara min analys av det hela...
 
Hade en R6a som voltade MÅNGA ggr nedför Anderstorpsrakan, såg värre ut!! men ramen o allt viktigt var rakt, ny bakram, tank, kåpor sen är den som ny!! pruta o köp!
 
Har varit i utomlandet några dagar så jag har inte varit och tittat på den en andra gång än.

Men nåt sånt här ser väl en eventuell budget ut så här långt: Inköp 18.000 + bakram 2.800 + innerskärm 400 + beg tank ca 2.000 + hong kong-kåpor ca 6.000 + övrigt (batteri, blinkers, speglar, undertail mm ca 3000 = ca 32.000.

En vinters skruvande så borde det väl inte vara några problem att få dryga 50-55 för den på blocket framåt vårkanten..?
 
Med rätt köpare, självklart inte.

Men du måste ju förklara att hojen har varit klotad osv. Oavsett vilket är det en risk. Risken blir naturligtvis mindre ju mindre du betalar. 18k för den där hade jag själv, som sagt, aldrig lagt.
 
Den är värd 18"

Bara en tom ram inkl papper får du 20" för på blocket eller alternativ.

Då har du sving, bromsok, hjul osv att sälja vidare.

De flesta med lite koll vet att 18" är ett bra pris, så snabba på innan ngn annan gör det.
 
Med rätt köpare, självklart inte.

Men du måste ju förklara att hojen har varit klotad osv. Oavsett vilket är det en risk. Risken blir naturligtvis mindre ju mindre du betalar. 18k för den där hade jag själv, som sagt, aldrig lagt.

Jag håller helt och hållet med dig efter att ha kvaddat och reparerat en likadan R1-03 under förra året.

18K är faktiskt ganska dyrt även om man räknar med att lägga mycket tid på att köpa alla delar via e-bay och blocket. (Det behövs mer svindyra småpryttlar än man först kan ana om hojen skall sättas ihop på ett originalliknande sätt)

Det är även tveksamt om man verkligen kan få ut så mycket som 50-55K till våren (Som någon gissade tidigare i tråden) ens med "rätt" köpare om man har kinakåpor och inte snygga originalkåpor. 50-55K är ju vad man får ge för en ovurpad 03'a i fint skick...

Min gissning är att ett rimligt pris på den där hojen är under 15K och om man köper den för att tjäna pengar på affären så är det säkrare att slakta hela rasket och sälja den i småbitar än att lappa ihop den. Oavsett hur man gör så är det svårt att göra ett riktigt klipp, men å andra sidan skulle den ju kunna bli en riktigt trevlig "släng och däng-hoj" för glada bandagar utan att behöva kosta skjortan... :banana
 
Back
Top