Vad kostar hojåkandet er per månad?

Hoj : Yamaha R1 -04
Lån: delsvis / 1300:-/ mån
Försäkring : 667:-/ Mån
Bensin: ca: 1500:-/ mån
Däck: Gratis

Ränner vanligtvis inte på krogen så ofta, men har blivit mer krogbesök sedan jag smällde med rådjuret


Sedan har jag en dotter på 12 år, som inte är gratis


sedan skall det tilläggas att jag inte är sambo & betalar allt själv
 
130:- för helförsäkringen + 3-400:- för soppan dvs max 500 i månaden..
jag har en knatte på 2 och nybyggd villa, så jag fick prioritera bort sh åkandet mot motard, Men fan vad kul det är :)
 
Kul kostar!

Csn delar ut 7200 spänn (inkl lån) 10 månader om året.

Kör lillgixxer från 99
Kostnader beräknat på 1000 gatmil å 8 bankörningar.

Försäkring 7 000
Däck 10 000
Bensin 10 000
Service 5 000
Slitdelar 5 000, drivpaket, olja, filter osv.
Anm.avg 4 000
(bana)
V.minsk. 5 000
Uppdat.
(ställ etc) 3 000
Summa 51 000!!

Har säkert glömt nåt! :) Men enkelt räknat kostar en mil 30 spänn om bankörningarna kostar 2500 styck. :yoparty
 
Kör ingen rejshoj, men en hoj av nyare snitt:

Hoj: Hornet 600, 2007
Försäkring: 700:- /mån
Lån: 1100:- /mån
Bensin: Varierar 200 - 500:- /mån

Har dotter å fru, så d blir lite pyssel att få tid med körningen.
 
men ingen som har nån knatte och fortfarande har råd att åka sporthoj nyare modell ?????

jag har knatte och kör ändå en sprillans ny sporthoj... fast en billigare variant... det funkar om man inte ränner på krogen och annat tjafs...sen visst man får ju jobba mycket så man får in pengar till damen och kotten med hehehhe... men det går i alla fall..
 
Jag har förhoppningsvis inga kottar och planerar inga på ett tag heller.

Nyligen inköpt CBR1000RR -07
Banken - 2000

Försäkring - 2200
Soppa ~1000 (hoppas att denna dricker mindre än den förra)
Service+extra oljebyten ~400

Finns det pengar över så tillkommer:
Uppdateringar ~700 (planerat köp av slipon,krashpuckar och blinkers)
Banåkning ~1200

Sammantaget ca 7500/mån när ekonomin tillåter :D Skall man se till den faktiska driftskostnaden (förs,soppa,service) så hamnar jag på 3600 vilket är helt ok.
 
Man lägger alla pengar man har. När jag pluggade och hade CSN så kostade det ca 2-3 tusen i månaden under sommaren och då jobbade jag för fullt. Sen har det ökat för varje år allteftersom inkomsterna ökat. Förra året la jag över 100 000 kr men då började jag tävla och köra mer aktivt på bana. Nu är det dags att jaga sponsorer för att ha råd att fortsätta. Varje tävlingshelg går på ca 7-10 tusen kronor om man inte kraschar.

Om jag hade sämre ekonomi men ändå tillräckligt bra för att ha råd med en glidare så skulle jag då hellre köpa en halvrisig R1 -98 för typ 40k, lägga några tusen och några timmar på att fixa till den och ha väldigt roligt för samma pengar. Annars är Motard också ett sätt att förbättra ekonomin och ändå ha rätt skoj. Glidare är inte skoj. urk.
 
Jag har 2 kottar, 4 och 6 år.

Trajjan kostar högt räknat 2700 kr/mån inkl, service, extraservice, 2 däck, skatt och försäkring och annat tjafs.

Helt ok tycker jag.

Men så köper jag ju ett par nya jeans typ vartannat år också.:gnissla
 
Har två småttingar, 4 & 0.5 men känner mig inte fattigare för det... Det är mer tid som saknas nu för tiden.

Honda CB1300 -03

Försäkringen kostar 200 i månaden och sedan tillkommer soppa för ungefär 500:-
Service, däck m.m. är väl några hundra till.
 
Jag betalar 2000 på lån, kring 1000 på förs och sen blir det väl ungefär 200 i mån på service och 200 på däck.

Så 3500 när den står i garaget och lite till när den ska luftas, värdeminskning och sånt låtsas jag inte om.:tungan
 
Jag har två knattar mitt förslag till dig är att köpa motard man får mycket roligt för pengarna :tummenupp .
Hojen är betalad och klar försäkringen är på 2300 helföesäkrat och man kommer inte iväg lika många gånger som man kanke vill pga planering med familjen.
Jag har kört sporthoj men som man hör på namnet så körs det sportiigt med en sån hoj och självbervarelse driften blir högre när man fått bran.

Brukar ta en sväng när vi har lagt barnen eller innan det funkar för frugan.
 
Den här sommaren....5-600 kr månaden i försäkring/värdemiskning.
3000kr Bankörning
0 kr däck service (än så länge)





Men så har jag bara åkte 6-7 ggr i år pga vädret. Köper nog en offroad snart.
 
Last edited:
Otroligt nog lägger jag ca 6000 sek/månad under den aktiva delen av året. Har dessutom 2 söner och 1 dotter, alla under 9 år. Och 2 båtar, en villa och 1 fru. Jag slutade kappsegla eftersom det var för tidskrävande och kostade en smärre förmögenhet. När jag började köra hoj igen kostade intresset småpengar men nu har det som vanligt tagit extrema propertioner. Bara soppan kostar plenty, igår blev det en 30 mila runda (brukar bli rundor mellan 15-25 mil) och med tanke på att den drar ca 1 liter milen vid aktiv körning blir det en hel del på en månad. R1-07:an är dessutom inte helt billig att köpa in och försäkra. Och ett bakdäck försvinner på 250 mil....

Hoppas hojintresset övergår i ren endurokörning igen, på så sätt får man bättre motion, behåller körkortet samt får betydligt lägre månadskostnader.

Man lever bara en gång! /D.
 
Jag har budgeterat ca 1300 per månad för allt som har med hojen att göra. De 1300 lägger jag alltså undan alla 12 månader på året. Hittills har jag inte spräckt budgeten.
 
Gsxr 750 96
Lån 0 kr
Försäkring 2100kr
Bensin 500-1000kr

Det kostar att ha kul......
 
R6 -01
Lån 1000:-
Försäkring 721:-
sås allt mellan 100-1500:- för hojjen enbart en tillkommer ca 2500:- för bilen.

Har ännu inte hunnit köpa så mycke till min cykel å Olja har jag än så länge fått gratis.

kan ju inte påstå att jag står å dör jag hade bara ätit massa pizza å öl för de pengarna så de går ju till helt klart någe vettigare.
 
I snitt 950 för lånet, 450 för försäkring och så tillkommer bränsle och slitdelar (som jag inte har koll på hur snabbt de slits - har inte kört en hel säsong än med min bulle, men som det ser ut nu kommer det att gå ungefär ett bakdäck per säsong (ingen bankörning, bara hobby- och brukskörning på gata)).
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top