vad kostar det att tävla i RR?

Goodstuff skrev:
Han menar att om du bara byter däck två gånger i månaden så hamnar din årsbudget på ca 20 - 25 ooo. Inte det i månaden.

Sorry, Trodde det var i månaden. :huvet
lät lite saftigt annars

Det var i månaden jag menade.

Tänk dig 3 bandagar a 1,000:- st / vecka x 4 veckor = 12,000:-

2 uppsättningar däck till halva priset från tyskland 5,000:-

Det är 17,000:- där, sen så kostar boendet plus resa till å från banan som kan vara långt dessutom tillkommer ju sopp till hojen vilket brukar bli en 2-400:-/ dag beroende på hur mycket man får köra.

Sen tillkommer slitdelar som kedja, olja mm.

Plus alla jävla kraschdelar.

Så det springer fan iväg.

Du sa att du känner många topp 10 som inte tränar så mycket.

Nä det är ju möjligt, jag sa bara att om man vill köra "alla" bandagar så kostar det pengar.

Självklart går det att göra billigare, men man längtar ju till varje bandag å tycker ändå de är för få.

/M

conno skrev:
Sorry, Trodde det var i månaden. :huvet
lät lite saftigt annars

Alltså, man får lägga sig på den nivån man har råd med.
Det går oftast att åka en svensk rr-tävling med en budget på 3-5kkr, med resa, slitdelar och allt annat runtikring. Då är det dock inte fräscha däck på alla rejs, inte inräknat vurpor och annat som kostar. Det är heller inte inräknat skinnställ, hjälmar, hoj osv.
Seriösare satsningar kostar mer..
Men bara en bandag/kvällsträning trillar det iväg oftast iväg någon/några tusenlappar på.

Vad gäller försörja sig på svensk/nordisk RR, knappt inga, det är typ bara jimmy, cralle och folkesson som jag förstått det får pengar över från sina sponsorer efter säsongen, men inget de blir direkt feta på iaf..

Dock är det ju ett flertal som med hjälp av sponsorer minskar sina kostnader eller åker gratis, fast det är inte många det heller egentligen.
Sponsorer kostar tid, tid som man kanske kunde jobbat in mer pengar på själv..

Men, det är skitkul att köra, och jag kör så mycket jag har råd till, enda jag grämer mig över är att jag inte har råd att köra mer än jag gör..

Mike the bike skrev:

--edit--

Självklart går det att göra billigare, men man längtar ju till varje bandag å tycker ändå de är för få.

/M

Det går ju att träna betydligt billigare än 1000 sek per dag. Iofs inte heldagar men räningskort hos LMS, om man är medlem, kostar 300 sek + 50 per träningstillfälle. På Åsen kostar ett årskort 1500 sek.

Goodstuff skrev:
Det går ju att träna betydligt billigare än 1000 sek per dag. Iofs inte heldagar men räningskort hos LMS, om man är medlem, kostar 300 sek + 50 per träningstillfälle. På Åsen kostar ett årskort 1500 sek.

Ja, men du får ju räkna in transport dit och hem, milen på hojen kostar också några kronor..

Mike the bike skrev:

Tänk dig 3 bandagar a 1,000:- st / vecka x 4 veckor = 12,000:-

2 uppsättningar däck till halva priset från tyskland 5,000:-

Det är 17,000:- där, sen så kostar boendet plus resa till å från banan som kan vara långt dessutom tillkommer ju sopp till hojen vilket brukar bli en 2-400:-/ dag beroende på hur mycket man får köra.

Sen tillkommer slitdelar som kedja, olja mm.

Plus alla jävla kraschdelar.

Så det springer fan iväg.

Du sa att du känner många topp 10 som inte tränar så mycket.

Nä det är ju möjligt, jag sa bara att om man vill köra "alla" bandagar så kostar det pengar.

/M

Jag håller med om att det är en dyr sport, men jag trodde du menade i månaden. Jag betvivlar inte dina summer, ska kolla upp efter sesången vad hela deras kalaset gick på. Att ha tränat på banan innan race är ett klart + har man sett.Det är pengarna och intresset som styr helt. Och att få spos är svårt i den branschen.

Mvh Conny

Yepp, och en nackdel för mig är att Vi har väldigt få träningspass på min hemmabana (falkenberg) å inga årskort va jag vet.

Så det blir alltid långa dyra resor, å då jag ändå är iväg så försöker jag köra heldagar å då gärna ett par som sitter ihop med tanke på resor å så, å den heldag är oftast runt tusenlappen bara i anmälningsavgift.

Men du kan självklart bara köra racen å då blir det inte ens hälften så dyrt.

Mitt problem är att jag är så jävla kass (fråga vem som helst här) att jag måste träna som en idiot bara för att få infinna mig till tävling.

/Lycka till

conno skrev:
Jag håller med om att det är en dyr sport, men jag trodde du menade i månaden. Jag betvivlar inte dina summer, ska kolla upp efter sesången vad hela deras kalaset gick på. Att ha tränat på banan innan race är ett klart + har man sett.Det är pengarna och intresset som styr helt. Och att få spos är svårt i den branschen.

Mvh Conny

när jag skrev att det inte var så dyrt så trodde jag också att du menade att det kostade 20-25000 per sesång. inte i månaden.

det känns som att det skulle vara en rejäl fördel ifall man skulle bosätta sig väldigt närma en bana så att man slipper alla bensinkostnader för att åka till träning. sen tar det ju inte så mycket tid då heller.

oFFkeFF skrev:
Ja, men du får ju räkna in transport dit och hem, milen på hojen kostar också några kronor..

Jag räknade enbart avgiften för körningen, den som Mike sa var 1000 sek för en träningsdag.

5000kr per helg klämmer jag av. inte mer. Då är det 1 set nya däck som gäller för rejsdagen och resten av dagarna kör jag på bättre beg. däck (mina egna beg. oftast).

Mike the bike skrev:
Skall du köra alla bandagar för att få max träning samt bo i billigast möjliga stuga under tiden å bara 2 däckbyten i månaden så hamnar du runt 20-25.

Det har i alla fall varit min budget under denna säsong.

/Mike

25.000 kr i månaden. Jomenvisst... :rolleyes:

oFFkeFF skrev:
...bara en bandag/kvällsträning trillar det iväg oftast iväg någon/några tusenlappar på.

50 kr kostar en kvällsträning på Sviestad.
250 kr kostar bensinen till bilen om man delar med någon.
125 kr kostar släphyra om man delar.
250 kr kostar bränslet till hojen om man tankar på en mack.

675 kr

Tillkommer slitage på delar och däck.

Nyteknik skrev:
25.000 kr i månaden. Jomenvisst... :rolleyes:
Fyrtakt kostar vettu :tungan Men om man räknar för mycket så kommer man att sluta med RR, det SKA va dyrt med rejsing.

1,900 kr kostar 2 dagar med Bikeevents på Knudan.
750 kr kostar bensinen till bilen om man delar med någon.
600 kr kostar hushyra om man det är 2 dagar = 1 övernattning.
500 kr kostar bränslet till hojen om man tankar på en mack.

3,750 kr / 2 dagar = 1,875:-/dag.

Så det beror ju på var man bor å om man vill träna på olika banor eller ej.

/M

Nyteknik skrev:
50 kr kostar en kvällsträning på Sviestad.
250 kr kostar bensinen till bilen om man delar med någon.
125 kr kostar släphyra om man delar.
250 kr kostar bränslet till hojen om man tankar på en mack.

675 kr

Det förutsätter ju som sagt att du delar resan med någon, och inte räknar med det som faktiskt kostar..
Inkomst/semester-förlust en eftermiddag, däck och slitdelar.
Vanligtvis gör jag iofs inte av med mer än en tusenlapp på en kvällsträning på sviestad. Men sen kan man ju ha en sådan dag man hade på onsdagen på karlskoga.. Kvaddad hoj och skjuten motor i bussen.
Ska inte säga så mycket egentligen, jag är bra på att dölja för mig själv vad saker och ting kostar egentligen ändå ;)

Mike the bike skrev:

/M
Dock tränar man inte 30 dagar i månaden, men visst drar det iväg om man turnerar runt på alla licensträningar, men kul är det :tummenupp

Du har helt rätt, men så "orkar" man inte tänka för då finns risken att man lägger ner.

Jag hade önskat att man haft en sån bana i närheten.

Här har vi bara falken å det är så sällan träningar för licens å sen kostar det 300 även för medlemmar.

Så mycket handlar väl om man bor nära en bana med mycke träning.

/Mike

oFFkeFF skrev:
Det förutsätter ju som sagt att du delar resan med någon, och inte räknar med det som faktiskt kostar..
Inkomst/semester-förlust en eftermiddag, däck och slitdelar.
Vanligtvis gör jag iofs inte av med mer än en tusenlapp på en kvällsträning på sviestad. Men sen kan man ju ha en sådan dag man hade på onsdagen på karlskoga.. Kvaddad hoj och skjuten motor i bussen.
Ska inte säga så mycket egentligen, jag är bra på att dölja för mig själv vad saker och ting kostar egentligen ändå ;)

Mike the bike skrev:

/M

950 kr för en licensträning är ju löjligt. Nästan som anmälningsavgiften till en tävling.

:3freak

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...