Nyteknik skrev:950 kr för en licensträning är ju löjligt. Nästan som anmälningsavgiften till en tävling.
![]()
Banhyrorna är ju sådana tyvärr..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nyteknik skrev:950 kr för en licensträning är ju löjligt. Nästan som anmälningsavgiften till en tävling.
![]()
Goodstuff skrev:1. Alla 250 man tävlar med i Sverige är tvåtakt.
2. Det finns säkert men det är inget man tävlar med. Man kan köra med 400cc fyrtaktare i del race som LMS b-race.
erik skrev:Man får väl köra 400cc fyrtakt i 250 SP också? Då finns det ju CBR, ZXR, GSX-R m.m. att välja på. Dock är dessa hojar väldigt ovanliga i Sverige och dessutom tror jag inte de är konkurrenskraftiga i 250.
erik skrev:Man får väl köra 400cc fyrtakt i 250 SP också? Då finns det ju CBR, ZXR, GSX-R m.m. att välja på. Dock är dessa hojar väldigt ovanliga i Sverige och dessutom tror jag inte de är konkurrenskraftiga i 250.

Chris Ash skrev:Man kan köra konkurrenskraftigt och seriöst satsande med en supersnål budget också. Jag har i helgen slutligen fattat att materialet är av mycket underordnad betydelse, efter att ha sett Daniel Persson köra en i princip standard Honda RS125 på 1.11 på Åsen med en säsong gamla däck! Försök begripa det den som kan! Sen har vi Anders Kihlander också....
DP#70 och ako![]()
oFFkeFF skrev:Helt standard är väl iofs ingen av deras cyklar, men definitivt är de inte vare sig nyaste eller snabbaste cyklarna..
Hej johan, Mats heter jag och jag skall srarta till våren. Har kollat på alla klasser och best mig för 250sp. Det är standard 250 så det går lite långsammare på rakorna,men vad spelar det för roll. I o med att man inte har så mycket motor att förlita sig till så måste man lära sig att köra.hojen nr:1 i denna klass är aprilia rs250.dom kostar ca 25 till 45 papp och alla i klassen kör på samma däck som kostar 2500. Tydlingen så kann man köra på ett par däck hela säsongen om man snålar. mest race för pengarna i denna klass.bmwjohan skrev:Jag har blivit fruktansvärt sugen på att tävla i RR.
1. Vad finns det för olika klasser att tävla i i Sverige?
2. Vilken av dessa klasser är dyrast resp. billigast att tävla i?
3. Hur mycket kostar det på ett ungefär ifall man snålar lite på allt hela tiden. Kanske inte byter däck lika ofta som alla andra osv.
För min del så har jag en bil med dragkrok och jag har tillgång till en dragkärra så den biten är redan fixad. Jag tror jag har alla verktyg som behövs förutom verktyg till att kränga däck. Min nuvarande hoj kan jag ju bara sälja och sen köpa en banracer för dom pengarna. Sen måste jag fixa licens.
Vad är det för anmälningskostnader till tävlingarna?
Hur mycket däck går det åt ifall man snålar lite?
Jag är inte så sugen på två-takt utan vill helst köra fyrtakt ifall det nu inte råkar va mycket billigare att tävla tvåtakt.
Edit: lite mer frågor.
har man nån chans om man tex kör på vanliga gatdäck för att dom håller längre på bana så att det blir billigare eller om man tex köra på beggade slicks?
i tex rokie 1000, funkar det bra att tävla där med tex en orginal R1 eller måste man ha en med en väldans massa "godis" för att man ska ha en chans.
Lartes skrev:Tråkigt att läsa sånt här, nu e det ju inte ens en ide att testa köra bana.
För skulle man tycka att det är så kul som alla säger så har man ändå inte råd![]()

Prillan73 skrev:Man MÅSTE ju inte tävla för att köra bana o ha kul !!?? Eller ?![]()
Se www.actionpics.se för kommande bandagar !!![]()

Herr Banan skrev:Hej johan, Mats heter jag och jag skall srarta till våren. Har kollat på alla klasser och best mig för 250sp. Det är standard 250 så det går lite långsammare på rakorna,men vad spelar det för roll. I o med att man inte har så mycket motor att förlita sig till så måste man lära sig att köra.hojen nr:1 i denna klass är aprilia rs250.dom kostar ca 25 till 45 papp och alla i klassen kör på samma däck som kostar 2500. Tydlingen så kann man köra på ett par däck hela säsongen om man snålar. mest race för pengarna i denna klass.
bmwjohan skrev:nu har jag läst en massa på racingforumet och när många här skriver att 250 eller 125 är den billigaste klassen så kan jag bara inte tro på det. det finns ju miljoner trådar om hur alla 250 hojar rasar sönder och samman. sånt är svindyrt. borde det inte vara billigaste att bara köra rokie 600? såna hojar är inte alls dyra att köpa in tycker jag och sen går dom väl aldrig sönder om man jämför med tvåtaktarna och sen sliter dom mindre däck om man jämför med 1000kubikarna. jag tycker att det känns som att 600klassen borde va billigaste, men jag kanske har fel. allra billigast måste väl 600std va, om man nu är så bra att man får köra den klassen. i och för sig vet jag inget om hur bra 125 hojarna hållar för det skrivs inte så mycket om dom tycker jag. dom kanske håller mycket bättre än 250?

bmwjohan skrev:nu har jag läst en massa på racingforumet och när många här skriver att 250 eller 125 är den billigaste klassen så kan jag bara inte tro på det. det finns ju miljoner trådar om hur alla 250 hojar rasar sönder och samman. --edit---
i och för sig vet jag inget om hur bra 125 hojarna hållar för det skrivs inte så mycket om dom tycker jag. dom kanske håller mycket bättre än 250?
Lartes skrev:Näää det e sant, men om man nu tycker att det e så kul som alla säger, då vill man väll tävla?![]()
Å då måste man ha en banhoj etc etc![]()
Goodstuff skrev:Med tanke på hur myc....
Jag tippar på att 250SP är den billigaste klassen.
Goodstuff skrev:Med tanke på hur mycket pengar en del Rookie600/1000 förare lägger på däck så är jag inte så säker på att kostnaderna för de klasserna är så mycket lägre än 250R/125R. Visst är det vanligare med kolvnyp och dylikt men det är ite så dyrt som man tror med kolvar, ringar etc. (140 för kolvring, 340 för kolv, 70 för kolvbult, 100 för kolvbultslager ger totalt 1300 sek för två kompletta kolvar. Hur mycket kör däck körs det upp på en säsong i 600/1000? Jag köpte två begagnade set Dunlop för 1500 sek och har bara kört på ett set i år...
Jag tippar på att 250SP är den billigaste klassen.
Det aä stor skilnad på 250r och 250sp. 250r är säkert dyr efter som motorerna är toktrimmade.bmwjohan skrev:nu har jag läst en massa på racingforumet och när många här skriver att 250 eller 125 är den billigaste klassen så kan jag bara inte tro på det. det finns ju miljoner trådar om hur alla 250 hojar rasar sönder och samman. sånt är svindyrt. borde det inte vara billigaste att bara köra rokie 600? såna hojar är inte alls dyra att köpa in tycker jag och sen går dom väl aldrig sönder om man jämför med tvåtaktarna och sen sliter dom mindre däck om man jämför med 1000kubikarna. jag tycker att det känns som att 600klassen borde va billigaste, men jag kanske har fel. allra billigast måste väl 600std va, om man nu är så bra att man får köra den klassen. i och för sig vet jag inget om hur bra 125 hojarna hållar för det skrivs inte så mycket om dom tycker jag. dom kanske håller mycket bättre än 250?
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!
Om du, som jag, ständigt åk... |
|
|
Missa inte förköpstävlingen
Jul närmar sig och även om ... |
|
|
Sista chansen!
Nu är vi inne på sluttampen... |