vad kostar det att tävla i RR?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag har blivit fruktansvärt sugen på att tävla i RR.

1. Vad finns det för olika klasser att tävla i i Sverige?
2. Vilken av dessa klasser är dyrast resp. billigast att tävla i?
3. Hur mycket kostar det på ett ungefär ifall man snålar lite på allt hela tiden. Kanske inte byter däck lika ofta som alla andra osv.
För min del så har jag en bil med dragkrok och jag har tillgång till en dragkärra så den biten är redan fixad. Jag tror jag har alla verktyg som behövs förutom verktyg till att kränga däck. Min nuvarande hoj kan jag ju bara sälja och sen köpa en banracer för dom pengarna. Sen måste jag fixa licens.
Vad är det för anmälningskostnader till tävlingarna?
Hur mycket däck går det åt ifall man snålar lite?
Jag är inte så sugen på två-takt utan vill helst köra fyrtakt ifall det nu inte råkar va mycket billigare att tävla tvåtakt.

Edit: lite mer frågor.

har man nån chans om man tex kör på vanliga gatdäck för att dom håller längre på bana så att det blir billigare eller om man tex köra på beggade slicks?

i tex rokie 1000, funkar det bra att tävla där med tex en orginal R1 eller måste man ha en med en väldans massa "godis" för att man ska ha en chans.

Last edited:
man räknar väl med ca 5-6 tusen per tävling i R 1000.. blir ju inte så billigt men säkert kul :)

1. 125, 250, R600, Standard 600, SS600, R1000, Superbike, ERF, MCS
2. Dyrast: Superbike Billigast: 125
3. Kostnad=väldigt varierande.

Hur mycket däck går det åt ifall man snålar lite? =Räkna med en uppsättning per helg.

Edit: lite mer frågor.

har man nån chans om man tex kör på vanliga gatdäck för att dom håller längre på bana så att det blir billigare eller om man tex köra på beggade slicks? Svar: Nej, lägg pengarna på däck i stället för dyra stötdämpare.

i tex rokie 1000, funkar det bra att tävla där med tex en orginal R1 eller måste man ha en med en väldans massa "godis" för att man ska ha en chans.

Svar: Japp, det hänger mycket på föraren, se på te x Christer Miinin i Standard 600.

innan du tävlar i RR måste du köra på bana och se vilka tider du har. Troligen kommer DU bmwjohan att upptäcka att du inte är så snabb som du tror att du är. Men om du nu är det, så är det värt för dig att gå vidare och försöka tävla i RR oxå.

Boka in dig på en bandag nu. Be nån i smyg klocka dina varvtider. Då får du veta om du är nått.

Swedie skrev:
innan du tävlar i RR måste du köra på bana och se vilka tider du har. Troligen kommer DU bmwjohan att upptäcka att du inte är så snabb som du tror att du är. Men om du nu är det, så är det värt för dig att gå vidare och försöka tävla i RR oxå.

Boka in dig på en bandag nu. Be nån i smyg klocka dina varvtider. Då får du veta om du är nått.

jag tror inte att jag är snabb. jag vet bara att jag har har testat att köra på bana och jag blev fan helt fixerad vid det. tänker på det hela tiden för att det var så fruktansvärt kul. jag vill helt enkelt tävla för att det verkar väldigt kul.

Skall du köra alla bandagar för att få max träning samt bo i billigast möjliga stuga under tiden å bara 2 däckbyten i månaden så hamnar du runt 20-25.

Det har i alla fall varit min budget under denna säsong.

/Mike

bmwjohan skrev:
jag tror inte att jag är snabb. jag vet bara att jag har har testat att köra på bana och jag blev fan helt fixerad vid det. tänker på det hela tiden för att det var så fruktansvärt kul. jag vill helt enkelt tävla för att det verkar väldigt kul.
tävla är apkul! Har du tagit licens ännu? om inte gör det. Iaf en början.

bmwjohan skrev:
Kul att du tog dig i kragen och provade en bandag :tummenupp

Mike the bike skrev:
Skall du köra alla bandagar för att få max träning samt bo i billigast möjliga stuga under tiden å bara 2 däckbyten i månaden så hamnar du runt 20-25.

/Mike

det där lät inte så farligt dyrt. jag skulle ju sova i skåpbilen så blir det ännu några hundringar billigare :)

Jag kom på en liten fråga bara. Finns det några som helst att i slutändan gå profit på banracing i Sverige om man tänker på vinster osv eller kör alla bara för att det e skoj? Och isf. ungefär hur många är det som går på vinst/sponsorer och ungefär hur många som försöker göra detta men inte lyckas? För jag kan tänka mig att det finns många som trådskaparen som bara vill ha skoj.

Jag skulle vilja påstå att 250 Sport Production är den billigaste klassen av alla, eftersom 125JR inte är möjligt.

Goodstuff skrev:
Jag skulle vilja påstå att 250 Sport Production är den billigaste klassen av alla, eftersom 125JR inte är möjligt.

en idiotfråga nu då men är alla 250 tvåtakt? finns det nån 250 fyrtaktsklass?

jag satt och kollade på readracing.se och det skulle va kul att köra 600std så att man vet att alla har lika bra hojar och att det bara är föraren som avgör. det låter ju billigt med std också :)

Edit: hur sitter man på en sån där 250? är knävinkeln väldigt skarp? jag har lite knäkrämpor så jag kan inte böja allt för mycket utan att få ont. min fireblade sitter jag 100% bra på. är det stor skillnad? sitter bra på en ninja zx6r också för den delen.

Jag tycker det är tillräckligt dyrt om man jämför med andra sporter.

Kör man 4 månader blir det ju närmare 100,000:-

Dyrt tycker jag.

/M

bmwjohan skrev:
det där lät inte så farligt dyrt. jag skulle ju sova i skåpbilen så blir det ännu några hundringar billigare :)

du saknar säkert talang. och dessutom saknar du ekonomiska resurser, såna som hejar på dig och mek-kunskaper. håll dig på gata och ge mig pengar istället, så att jag kan köra. :gnissla

bmwjohan skrev:
1.en idiotfråga nu då men är alla 250 tvåtakt?
2.finns det nån 250 fyrtaktsklass?

3. jag satt och kollade på readracing.se och det skulle va kul att köra 600std så att man vet att alla har lika bra hojar och att det bara är föraren som avgör. det låter ju billigt med std också :)

Edit: hur sitter man på en sån där 250? är knävinkeln väldigt skarp? jag har lite knäkrämpor så jag kan inte böja allt för mycket utan att få ont. min fireblade sitter jag 100% bra på. är det stor skillnad? sitter bra på en ninja zx6r också för den delen.

1. Alla 250 man tävlar med i Sverige är tvåtakt. :cpparty
2. Det finns säkert men det är inget man tävlar med. Man kan köra med 400cc fyrtaktare i del race som LMS b-race.
3. STD600 är enbart öppet för A-förare så det kan du glömma första säsongen.

Med 250 menar du då en Racer eller en SP? Jag är 185 och sitter helt ok på min TZ men visst är det ingen touringcykel som din Blade. ;)
Det verkar som om du är inne på en R600 eller R1000 hoj. Till vintern kommer det att krylla av alternativ att köpa i de klaserna.

Det kan väl vara kul ändå.

Ta mig tex, jag är:

1) Helt talanglös
2) Feg
3) Kan inte köra hoj
4) Har definitivt ingen som hejar på mig (snarare tvärtom)
5) Har dock lärt mig meka å kränga däck (av&på) under 5 minuter :yoparty

Å detta älskar jag överallt annat på jorden, även om jag inte är bäst (ännu).

Men som vanligt är jag på G och slutar aldrig tro på mig själv. :tummenupp

SÅ självklart tycker jag att grabben skall börja rejsa.

/Mike

anja skrev:
du saknar säkert talang. och dessutom saknar du ekonomiska resurser, såna som hejar på dig och mek-kunskaper. håll dig på gata och ge mig pengar istället, så att jag kan köra. :gnissla

Mike the bike skrev:

/Mike

Det där låter lite överkurs. Det är ju en kostadsfråga, man kan klara det på en billigare peng. Det går att komma långt utan att ligga på en 20-25 i månaden. Ingen av mina vänner som kör RR, Har kommit upp i dom summerna. Dom ligger ändå på "topp 10".

Mvh Conny

conno skrev:
Det där låter lite överkurs. Det är ju en kostadsfråga, man kan klara det på en billigare peng. Det går att komma långt utan att ligga på en 20-25 i månaden. Ingen av mina vänner som kör RR, Har kommit upp i dom summerna. Dom ligger ändå på "topp 10".

Mvh Conny

Han menar att om du bara byter däck två gånger i månaden så hamnar din årsbudget på ca 20 - 25 ooo. Inte det i månaden.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka