Vad kostar det att lägga om taket?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Köpte hus i somras, det byggdes 1967 och betongtegeltaket är aldrig bytt. Såg att det läckte in på ett ställe på vinden i förra veckan när det regnade mycket och kunde snabbt konstatera att det berodde på två trasiga takpannor. Men även om jag bytt ut dom trasiga takpannorna är det ju en tydlig indikation på att både betongteglet och takpappen har gjort sitt.

Så vad ska jag räkna med att det kostar att lägga nytt betongtegeltak inkl takpapp och läkt? Har tänkt leja bort hela arbetet och taket är på drygt 200kvm, bor strax söder om Gävle och om det är någon som kan rekommendera en bra takläggare så är det välkommet.
 

Tjita1

Guest
Nu är det ett tag sen jag höll på och var intresserad av sånt här, men nånstans i bakhuvudet ringer det en siffra som skulle vara en grov uppskattning. 1000 kr / kvadratmeter inklusive jobb (materialet är ju inte särskilt dyrt, men ett proffs måste ha ställningar och säkerhetslinor och grejer, plus att det gamla ska rivas), låter det alldeles uppåt väggarna?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Grannen har precis lagt falsat plåttak och han pratade om att han hade fått ge ungefär 1000:-/kvm, då kände han killen som gjorde det.

Eftersom falsat så vitt jag vet är den bästa men även dyraste typen av takbeläggning man kan ha så hade jag hoppats kunna komma billigare undan genom att lägga betongtegel, men det kanske är svårt att komma under det priset?

Taket är nog relativt lätt att lägga om för en fackman, det är en enplansvilla utan några utbyggnader och hörn.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
En bild säger mer än tusen ord... Står vid skorstenen på ena kortsidan av huset och fotar.

IMG_3435.jpg
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
En bild säger mer än tusen ord... Står vid skorstenen på ena kortsidan av huset och fotar.

View attachment 392664

Jag skulle gjort det själv om jag vore dig och lagt pengarna på annat.

Senast jag la tak var på mitt garage, cirka 120 kvm tak. Papp, läkt och tegel tog cirka 2 dagar men då hade jag hjälp av ett par polare och transportör då pannorna skulle upp.

En kompis som bor i en liten kåk fick just offert på 80' för att byta pannor och papp på sin kåk.
 

Tjita1

Guest
Nä, svårt är det inte, men fackmannen måste likförbankat ha säkerhetsutrustning. Det är väl iofs att rekommendera om man gör det själv också.

Edit: Det ser ju förresten ut som du slipper några kvadrat pannor med solfångarna där, för dom är integrerade va?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jepp, solfångarna ligger mot takpappen så där slipper man nog en 16kvm takpannor ungefär.
Att göra det själv är helt klart billigast, men dels har jag inte riktigt tiden till det (tidskrävande arbete med mycket resor samt två småbarn hemma) och även om jag inte har tummen mitt i handen så är jag ingen Martin Timell heller.

Samma sak gäller mina kompisar som är småbarnsföräldrar och ungefär på samma plan som mig när det gäller kunnande. Inte mycket hjälp att vänta där alltså..

Ska begära in några offerter och sen räkna på vad det kostar att göra själv, är skillnaden väldigt stor så får jag väll lägga en semestervecka på att fixa det själv.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är ju inte helt säkert att allt är sopkass, ibland är det gamla synder som kommer i dager med tiden.

Lyft på pannorna där det läkte och kolla hur det ser ut, och skall du lägga om och det läckt över tid behöver du även byta råspont vid läckan.
 

Bullen77

Det är inte fullt förän det rinner över
Gick med
4 Dec 2008
Ort
I en kåk på Västkusten
Hoj
Ny investeringar på g
Min farfar byter tak nu och han fick betala 99000 med ROT..och de är typ samma storlek och inga ränndalar eller något sådant samt att dom har ställning på framsidan huset
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
99 000:-, halva den pris! Nu börjar det likna nått :)

Ingoberra: Jag bor i Älvkarleby, ca tre mil söder om Gävle
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tar 610:-/kvadratmeter exklusive ROT-avdrag, inte billigast men inte dyrast. I min stad är det billigaste man kan komma undan ca 390:-/m2 men då är det polacker som utför jobbet.
Dyraste är 750:-/m2.
Allt räknat på betongpannor då, tegel +50:-/m2.

Räknat på 1h/m2 á 450:- inkl moms, 160:-/m2 material, ej byte av råspont.
I ditt fall skulle det landa på 77 000:- efter ROT-avdrag, med normala förutsättningar. Är det svårt att bygga ställning, ränndalar etc så blir kostnaden något högre. Plåtning runt solpaneler kostar säkerligen några kronor extra.
EDIT/ i timpriset ingår ju eventuella högre kostnader som kan uppstå då det inte tar en timme att lägga 1m2 tak, 200h är i överkant helt klart. Ju större tak, desto mer tjänar man ju på dem då ställtid och dylikt är detsamma som på mindre tak.

Oftast brukar man hamna på en timpenning på runt 550-600:- om man ser till den verkliga tiden men ibland blir det något lägre om något strular. Men klart är att takarbeten är lönsamt.
Nu gör ju inte jag helst takjobb då jag inte gillar höjder allt för mycket men jag kollade lite gamla fakturor sedan något år tillbaka och priserna är de samma idag.

Sen vet jag inte hur priserna är i Gävle men när jag var i Strömstad för någon vecka sedan så insåg jag att man skulle vara hantverkare i den staden med deras priser :crash
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag tar 610:-/kvadratmeter exklusive ROT-avdrag, inte billigast men inte dyrast. I min stad är det billigaste man kan komma undan ca 390:-/m2 men då är det polacker som utför jobbet.
Dyraste är 750:-/m2.
Allt räknat på betongpannor då, tegel +50:-/m2.

Räknat på 1h/m2 á 450:- inkl moms, 160:-/m2 material, ej byte av råspont.
I ditt fall skulle det landa på 77 000:- efter ROT-avdrag, med normala förutsättningar. Är det svårt att bygga ställning, ränndalar etc så blir kostnaden något högre. Plåtning runt solpaneler kostar säkerligen några kronor extra.
EDIT/ i timpriset ingår ju eventuella högre kostnader som kan uppstå då det inte tar en timme att lägga 1m2 tak, 200h är i överkant helt klart. Ju större tak, desto mer tjänar man ju på dem då ställtid och dylikt är detsamma som på mindre tak.

Oftast brukar man hamna på en timpenning på runt 550-600:- om man ser till den verkliga tiden men ibland blir det något lägre om något strular. Men klart är att takarbeten är lönsamt.
Nu gör ju inte jag helst takjobb då jag inte gillar höjder allt för mycket men jag kollade lite gamla fakturor sedan något år tillbaka och priserna är de samma idag.

Sen vet jag inte hur priserna är i Gävle men när jag var i Strömstad för någon vecka sedan så insåg jag att man skulle vara hantverkare i den staden med deras priser :crash

Tack för ett bra och informativt inlägg Anders :tummenupp 50 - 100 000:- är ungefär vad jag hade hoppats på. Då ska jag försöka hitta några firmor med bra referenser i gävletrakten och be om offerter.

**Edit** Har tänkt lägga om taket i vår, är det för tidigt att be om offert redan nu? Antar att man måste vara ute i god tid för att boka upp någon då dom säkert har mycket att göra den årstiden.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det där är ett ganska lätt tak att lägga om. Inte alltför jobbig lutning och man kan klara sig med en enkel byggställning som man rullar vid foten av taket, när man lägger de nedersta pappvarven t.ex. Lägger man på betongpannor är det ett ganska snabbt jobb, även om man helt ensamt nog tar några veckor på sig om man gör det själv på fritiden. Läkt och pannor fixar man helt själv, men för att rulla ut pappen är det bra med ett extra par händer. Med hjälp eller om man lejer bort jobbet, går det ju fortare.

Man sparar avsevärda pengar på att göra jobbet själv och det är inte svårt heller. Jag lade plåt på förra huset och där var det med takutbyggnad, ventilationskåpor och en något brantare vinkel, samt någon meter högre upp. Gick bra det med, även om det tog tid (jag är noggrann och stora plåtar är inte helt enkelt att lägga - en håller i och en annan hänger över plåten och drar i skruv). Kom undan med ca 40 tusen för ett helt tak inkl all materiell, men pga tidsbrist och punktinsatser enstaka helger, gjorde vi en taksida per sommar.

Om gamla pappen är i ok skick och inte helt söndertrasad, låter man den ligga kvar under den nya pappen. Spar tid och blir ett extra skydd. Se till att den är rensopad bara. Sen gör man ett par trädistanser som man lägger mellan läkten för att få rätt avstånd hela vägen och är noga med att mäta ut så att avslut vid nock och takfot blir rätt. Finns bra sidor på nätet från leverantörerna som visar hur läkt och papp m.m. ska läggas för att passa just den panna man väljer.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
TomK: Tack för tipsen, jag har fått tips om några lokala företag som ska vara bra. Så jag kommer att ta in offerter från dom och sedan jämföra med vad det kostar om jag gör det själv.

Någon som har tips på vilket märke av betongpanna man ska välja? Är det stora skillnader i pris/prestanda mellan tillverkarna?
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top