Vad kostar det att ha barn??

• Thread starter Thread starter Asdf
  • Start date Start date

Asdf

Guest
Fick igår nyheten att det blir tillökning i vår lilla familj till sommaren. Blev en smula chockad först eftersom det inte var något vi planerat även fast vi tänkt skaffa barn inom de närmsta åren i alla fall.

Vi är vuxna, gifta (med varandra! :hihi ), har jobb och så vidare men eftersom vi inte har några barn sedan tidigare är åtminstone jag helt vilse när det kommer till det praktiska.

Eftersom jag är lite av en realist, ekonomiskt sinnad, eller vad ni vill kalla det så kunde jag inte låta bli att fundera på vad det skulle innebära för vår ekonomi. Vi har det ok men är inte rika om man säger så. Samtidigt har vi dragit på oss en del kostnader nyligen i form av ett hus som kräver sina små investeringar i den närmsta framtiden.

Så frågan är helt enkelt, vad kommer vårt lilla familjetillskott att kosta oss? Vill inte stå där nästa år och märka att pengarna inte räcker till, då är det bättre att kapa kostnaderna redan nu. Någon nybliven förälder som vet ungefär vad det handlar om?

Tacksam för vilka svar som helst. Glad men lite förvirrad....något ni som kan svara på den här frågan säkert känner igen :)

Jag har en två-åring hemma och jag tycker inte det är så fasligt dyrt. Ok att vi fick flytta till en större lägenhet. Det blev en tusing extra, dagis 1200, mat och kläder osv 2000. Så kanske 4000 extra i fast månadsavgift för oss. Sen tillkommer ju skötbord, säng, barnvagn, leksaker, extra byråer mm för 10-20k som engångsavgift. Har ni inte kombi-bil så lär ni ju få skaffa det. Men se det positiva, det blir bara dyrare ju äldre dom blir :)

Innan vår dotter föddes, började min sambo föra bok över hur mycket barnsakerna kostade... Hon blev så deprimerad av det att hon slutade ganska snart igen :rolleyes:
Visst, det går att komma ganska billigt undan om man inte behöver ha det allra senaste och bästa av allt, men å andra sidan går det säkert att få det att kosta hur mycket som helst. En j--la barnvagn kostar ju som en bättre begagnad bil, och vi är inne på vår tredje på två år :fatta!

Tack för svaret Fubar. Man hade kunnat sagt både 1'000 och 10'000 till mig och jag hade sagt "Jaha, där ser man!". Men nu har jag i alla fall fått en fingervisning av dig vilket hjälper till en hel del.

WestW: All tid säkert, men jag hoppas få någon krona över till mig själv eller barn nummer 2 måste jag erkänna. ;)

UT: Det blir alldeles säkert en omprioritering av utgifterna, men jag behövde veta ungefär hur mycket som måste omplaceras. Uppgraderingen av den gamla bilen ligger till exempel löst till :p

zopilote: Vi tycker om fina saker men är inte av typen som måste ha det finaste och dyraste för grannens skull. Så våra behov kan nog klassas som helt normala. Föra bok skall jag låta bli, det är ledsamt nog med kontoutrag ha ha.

Det beror på, införskaffande av barnsaker kostar mest, barnvagn mm.

Barnkläder kommer ni mest troligt att få av era föräldrar för dom första månaderna när det är första barnet.

Lite medicin kostar (alvedan, nezeril mm)

Men för oss "kunde" det ha landa kanske på 200 kr xtra varje månad, om man inte har en sambo som tänker så här när hon köper kläder till dottern sin

"Det här kan vara bra att ha / Detta matchar dom andra kläderna / Ooohhh, REA, jag köper kläder för ungen till nästa år !!!!!!!"

Då blir det gensat några 100 lappar mer / månad.

Men dom första 6 månaderna kostar det knappt nå xtra utöver barnvagn och det där.

Asdf skrev:
Fick igår nyheten att det blir tillökning i vår lilla familj till sommaren. Blev en smula chockad först eftersom det inte var något vi planerat även fast vi tänkt skaffa barn inom de närmsta åren i alla fall.
Någon nybliven förälder som vet ungefär vad det handlar om?Tacksam för vilka svar som helst. Glad men lite förvirrad....något ni som kan svara på den här frågan säkert känner igen :)

Det kommer att kosta , ekonomi, tid, och slita på erat samliv...

har ett gott råd...planera inte för mycket, prata med varandra,mycket... ge tid för varandra, samt ge varandra egentid, de som inte hinner med att vårda förhållandet när man fått barn, får problem.
Räkna med att ekonomin med tiden blir omprioriterad... :lol :rofl

Annars grattis, å lycka till, barn är kul..... :tummenupp :yoparty

jag trodde de va dyrare med snorisar..

man kanske skulle köpa en :rofl
kanske e bra å ge sig ut å ragga med barnvagnen

morlock skrev:
Där kan du använda tygditon.
:tummenupp
Nog ska det väl ändå vara illa innna man tvättar bort bajs och piss från tyg? Prio ett vore fan att lära ungen gå på toa och torka sig första månaden. :tomten

honkiie skrev:
Nog ska det väl ändå vara illa innna man tvättar bort bajs och piss från tyg? Prio ett vore fan att lära ungen gå på toa och torka sig första månaden. :tomten
Det är lite mer jobb med det, men man sparar buckloads med pengar på´t.

honkiie skrev:

Ring Guineiss (stavning?) Rekordbok om du får ungen att f.o.m. månad 1. Får du den dessutom att gå o skita o pinka själv, så ring TV3 så du kan få lite pengar för dokumentären de ska göra om'et. :hihi

Snacka om ung kändis isf. Spy Bar vip-kort innan man ens kan säga iwannahumpalot.

morlock skrev:
Det är lite mer jobb med det, men man sparar buckloads med pengar på´t.

Gör du.??, tvättmedel , el till tvätt maskinen, för att inte tala om all jämrans tid å obekvämlighet att hålla på med stinkande blöjor....

testat med ett barn när man skulle vara duktig.... skulle aldrig rekomendera detta ofog med tygblöjor....

tassen skrev:
Gör du.??, tvättmedel , el till tvätt maskinen, för att inte tala om all jämrans tid å obekvämlighet att hålla på med stinkande blöjor....

testat med ett barn när man skulle vara duktig.... skulle aldrig rekomendera detta ofog med tygblöjor....
Nej, det är något mina mostrar lurat i mig. :hihi

FUBAR skrev:
Har ni inte kombi-bil så lär ni ju få skaffa det.

Nej, man tror att man måste ha en kombi eftersom alla andra har det.

När jag och min syster var små (hon låg i barnvagn) så hade mina föräldrar en mazda 323 som vi åkte på fyra veckors semestrar med utan problem!

Hur går det för dom i alla länder där man inte är storbilskombikåta?

Det kostar inte en spänn, det är en ren vinstgivande apparat.

Först och främst så skall man skaffa en schal att bära barnet i, ingen barnvagn det kostar pengar. Så fort den slutat amma så bär du med ungen till jobbet. Välling är inte så dyrt, så länge du importerar en kontainer från Estland. Då kan du tjäna stora pengar på att sälja vidare den. Stå utanför dagis på eftermiddagar och ragga kunder.

Vid 4-5 års ålder så börjar du med kritor och färgpennor, sälj på närmsta galleri.

Är man inte så drifting, så går det nog loss på 2-3 tusen i månaden utslaget på ett år. Men är man utrustad med både föräldrar och svärföräldrar så kan du nog halvera den kostnaden.

Reb0

Zee skrev:
Ring Guineiss (stavning?) Rekordbok om du får ungen att f.o.m. månad 1. Får du den dessutom att gå o skita o pinka själv, så ring TV3 så du kan få lite pengar för dokumentären de ska göra om'et. :hihi

Snacka om ung kändis isf. Spy Bar vip-kort innan man ens kan säga iwannahumpalot.
Tro mig, den dagen jag får barn så ska jag försöka!! :tummenupp

heimdal skrev:

Tips, ragga med nån annans unge istället. Var ute och rastade syrrans unge här i Vasaparken i somras, och då kommer minsann brudarna fram (med sina små då givetvis). De frågade mig om ditt och datt (mat, blöja vikt osv osv). Försökte hålla god min och ge sken av att jag var fadern, men ehrm, det höll inte. Haha.

heimdal skrev:

Se det så här, de kostar dig ungefär en begagnad retta vartannat år!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman