Vad kostar allt "bjäfs" runt ett MGP-team?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kollade lite på F1-kvalet och kunde inte låta bli att lägga märke till att det, i depåboxarna, ser ut ung. som i Enterprise (Star Trek, ni vet).

Bland MotoGP-teamen är det nästan samma sak, det ska va spejsat och skinande blankt, infällda tv-skärmar, inte ett verktyg får synas osv.

Jag förstår att tex. Repsol vill att väggarna i boxen ska vara orange/blå istället för bara en grå betongvägg och att teamet ska ha minst tre pimpade jättetrailers plus enorma motorhomes,allt för att kunna visa upp en oklanderlig fasad.

Det jag undrar över är hur stor del av teamens driftkostnader går åt till sånt här som eg. bara är k*kmätning. Just det kan väl inte föra racingen (varvtiderna) framåt?
Det får väl inte hojarna att gå snabbare?

Självklart vill ju publiken och tv-kamerorna ha nåt att titta på i depån mellan racen, men är det kostnaden för den fasaden som gör att det inte finns fler mgp-team som har råd?

För ca fem-sex år sedan berättade en kompis med lite insikt, att bara flygbiljetterna för Stigefelts (förhållandevis) lilla WSS-team kostade 160.000sek! Vad kostar det då inte för ett mgp-stall t.ex?

Hjälp mig att förstå!


edit: flygbiljetterna till ETT race, alltså.
 
Last edited:
Så länge man presterar så betalar sponsorer... och vad är några miljoner hit o dit för några företag som omsätter miljarder, det är fantasisummor för en privatperson.
 
Det är knappast dyrt med lite skärmar och dekoration, några fåtal miljoner jämfört med de hundratals miljoner som läggs på det övriga i toppteamen. Det som kostar rejält är alla anställda, transport och utveckling.
 
Det är knappast dyrt med lite skärmar och dekoration, några fåtal miljoner jämfört med de hundratals miljoner som läggs på det övriga i toppteamen. Det som kostar rejält är alla anställda, transport och utveckling.
Det är det jag menar, det kostar med anställda och det krävs väl en hyfsad stab bara att hålla ordning på allt bling-bling?
 
Det är det jag menar, det kostar med anställda och det krävs väl en hyfsad stab bara att hålla ordning på allt bling-bling?

Det mesta PR som görs är ju sånt sponsorerna fixar med. Teamen brukar inte lägga så mycket på "bling-bling" vad jag vet. Skärmväggar tex är ju väldigt enkla i utförandet och snabba att sätta upp.
 
Kostnaden i prylar är som flera sagt minimal. Räknar du "motorhomes" som prylar så är det en nödvändighet om man ska ha personal, och personal behövs för att skruva, analysera data och tillsammans med föraren optimera bilen/hojen så att den presterar max, vilket sänker varvtider.

För att dessa sen ska kunna göra det så mkt som möjligt, sänka varvtider alltså, krävs ännu mer personal som förser dem med mat, håller rent och snyggt, underhåller intressenter (sponsorer alltså, de som liksom betalar kalaset). Då har man helt plötsligt en stab på rätt många personer som ska bo på banan (för resor tar tid, och tid är pengar) och då är liksom husbilar ett krav.

Ska man dessutom få BRA personal, utan att betala extrema överpriser för ren lön, så måste man erbjuda något attraktivt, sjysst boende, bra mat osv.. Tälta funkar säkert, men merkostnaden för vad personalen skulle kräva då skulle nog snabbt bli högre än avskrivningarna på lite husbilar.

Ärligt talat, om du hade tjänat 300 miljoner om året på att köra hoj, hade du sovit på en ful-madrass på golvet i en VW Transporter då bara för att ha råd med ytterligare en träning eller nån krona mer i lön?
 
Kostnaden i prylar är som flera sagt minimal. Räknar du "motorhomes" som prylar så är det en nödvändighet om man ska ha personal, och personal behövs för att skruva, analysera data och tillsammans med föraren optimera bilen/hojen så att den presterar max, vilket sänker varvtider.

För att dessa sen ska kunna göra det så mkt som möjligt, sänka varvtider alltså, krävs ännu mer personal som förser dem med mat, håller rent och snyggt, underhåller intressenter (sponsorer alltså, de som liksom betalar kalaset). Då har man helt plötsligt en stab på rätt många personer som ska bo på banan (för resor tar tid, och tid är pengar) och då är liksom husbilar ett krav.

Ska man dessutom få BRA personal, utan att betala extrema överpriser för ren lön, så måste man erbjuda något attraktivt, sjysst boende, bra mat osv.. Tälta funkar säkert, men merkostnaden för vad personalen skulle kräva då skulle nog snabbt bli högre än avskrivningarna på lite husbilar.

Ärligt talat, om du hade tjänat 300 miljoner om året på att köra hoj, hade du sovit på en ful-madrass på golvet i en VW Transporter då bara för att ha råd med ytterligare en träning eller nån krona mer i lön?


Om man för några år sedan bara råkade knalla runt i BSB-depån under en racehelg hittade man i mitten av depån ett enormt hospitality-tält, det stod 2 semitrailers nos mot nos och runt trailersna och bakom var det cirka 10 meter tält i varje riktning.

Det pumpades ut hög musik dag som natt, och för de som fick 'biljett' var de bästa festerna/efterfesterna hos Vivalditeamet. Att förarna som bäst kunde knalla in runt 15 plats spelade liten roll, bästa räkorna och ölen fanns...

Kanske de skulle lagt lite mer energi på att få till det sportsliga, eller i alla fall lägga sina förare och mekaniker senast klockan 22

De team som slogs om topp 3 hade små hospitalityavdelningar eller hyrde en loge...

Men om man råkar gå fel en öl i handen, en macka i andra handen och en lättklädd paraplyflicka med sillisar i knät får alla att smälta :D
 
TV-skärmar, husbilar och pimpade lastbilar är ju egentligen bara en engångsutgift, så jag tror inte det tar så mycket av driftskostnaden. Material, personal och utveckling står nog för en jävla massa procent av utgifterna.

Sen om allt "bjäfs" är nödvändigt... Lite trivsel får de väl ha? :)
 
Jag tror dom ser det som investeringar, vem vill sponsra ett team som har köpt en Scania Super50 från mellankrigstiden, depåtält från Jula och följer allt på en gammal laptop från sent 90-tal, som ju faktiskt bara kostade 200 på eBay?
 
Bra svar allihop, tack!

Om jag fattat rätt;
Ex.vis Repsol betalar en miljon och får sätta en klibba på en hoj, folk köper Repsololja och nästa säsong kan de sponsa med 10 milj. men kräver då orange depåbox och 3-4 jättetrailers.

Nästa år säljer de så mycket olja att de kan köra vip-gäster mellan lyxhotellet och banan med helikopter, men kräver då att teamet ska se ÄNNU mer Repsolmässigt ut...

...och de som betalar allt bling är alltså Repsol själva.

Frågan är då om ett mindre teams sponsor (vilken som helst) säger att; Okej, ni får x milj. Måla hojen i våra färger, kör så hårt det går! Vi har inte råd med varken helikoptrar eller multi-jätte-trailers utan betalar för att synas på banan.
Eller måste man söka en ny sponsor som har bling-pengar? Är blinget ett krav både från team och MOTO GP:s pr-stab?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top