vad kan vara fel ?

larsson91

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2006
Hoj
ostrypt yamaha tzr 125
hej! jag har nu kört min tzr i 130 mil och den har nypit 5 gr under denna tid. (den går fortfarande frammåt)

varje gång den har nypit är om man tex har legat på 110 eller 100 km/h och kört så en längre sträcka...

nån som har någe förslag om vad som kan vara fel ?:va

Har du kylar vätska i? tror det börjar bli dags att renovera motorn lite efter 5 nyp ändå faktiskt...

hmm kollar på tempen lite då å då den går aldrig över "mitten"

jo då ska upp med cylindern å byta kolv så fort jag får kolven men vill ändå veta vad som är problemet..

har du inte gjort nåt åt cylindern efter alla dessa nypningar? vet inte om den är nicasil på tzren men e de de så har du anledningen till problem där.

Kylning
Lager
Bestyckning och rätt mängd 2 takts olja

Körde du samma varv länge när den nöp?

Ett kännt fel på Yamaha DT är iaf att oljepumpen slutar pumpa in 2-taktsolja när man har kört en längre sträcka på högre varv.

Klippt från en recension på Yamaha DT (bike.se) : "Motorn är mycket slitstark. Jag har kört DT125-or i totalt 6000 mil och hunnit med tre kolvnyp. I alla fallen var det oljepumpen som pajade, så se upp! Bäst att blanda med olja direkt i tanken, motorerna är väldigt toleranta och går rent på allt mellan 1-4% olja.

De gånger motorerna nypit för mig har jag kört flera mil med gasen i botten, och bara de fick svalna så gick de att köra med, om än med skrammel."

Kan finnas ett sammband.:)

tack för alla svar! måste kolla upp dem :)

tog upp cylindern här om dan och kolven/cylindern var hyffsat fina för att ha nypt 5 gr :) dock tror jag ny kolv måste inköpas av säkerhets skäl :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back