vad kan vara fel ?

larsson91

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2006
Hoj
ostrypt yamaha tzr 125
hej! jag har nu kört min tzr i 130 mil och den har nypit 5 gr under denna tid. (den går fortfarande frammåt)

varje gång den har nypit är om man tex har legat på 110 eller 100 km/h och kört så en längre sträcka...

nån som har någe förslag om vad som kan vara fel ?:va

Har du kylar vätska i? tror det börjar bli dags att renovera motorn lite efter 5 nyp ändå faktiskt...

hmm kollar på tempen lite då å då den går aldrig över "mitten"

jo då ska upp med cylindern å byta kolv så fort jag får kolven men vill ändå veta vad som är problemet..

har du inte gjort nåt åt cylindern efter alla dessa nypningar? vet inte om den är nicasil på tzren men e de de så har du anledningen till problem där.

Kylning
Lager
Bestyckning och rätt mängd 2 takts olja

Körde du samma varv länge när den nöp?

Ett kännt fel på Yamaha DT är iaf att oljepumpen slutar pumpa in 2-taktsolja när man har kört en längre sträcka på högre varv.

Klippt från en recension på Yamaha DT (bike.se) : "Motorn är mycket slitstark. Jag har kört DT125-or i totalt 6000 mil och hunnit med tre kolvnyp. I alla fallen var det oljepumpen som pajade, så se upp! Bäst att blanda med olja direkt i tanken, motorerna är väldigt toleranta och går rent på allt mellan 1-4% olja.

De gånger motorerna nypit för mig har jag kört flera mil med gasen i botten, och bara de fick svalna så gick de att köra med, om än med skrammel."

Kan finnas ett sammband.:)

tack för alla svar! måste kolla upp dem :)

tog upp cylindern här om dan och kolven/cylindern var hyffsat fina för att ha nypt 5 gr :) dock tror jag ny kolv måste inköpas av säkerhets skäl :rolleyes:

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back