Vad kan vara fel på en trumbroms?

Det är självklart att trumman inte ska vara oval, men lika viktigt är det att backarna har samma båge som trumman.
Jag brukar alltid lägga i backarna en och en och se att det inte är något mellanrum någonstans mellan trumman och backarna. Om det inte ser bra ut så slipar jag in backarna. Så gjorde man på den gamla goda tiden och det fanns speciella maskiner för att slipa in bromsbanden.
 
Vanligt på mopedscootrar är att navet fälgen har blivit lite skevt. Det brukar synas tydligt när man har hjulet monterat på motorn och snurrar på det. Eventuellt kan hjulaxeln vara böjd
 
Jag tänker på det här klockan 9 är kanske bättre än klockan 10 ?

Jag tror att de kanter jag ser i bromstrumman vinkelrätt mot slitagespåren är så stora att du borde kunna känna kanterna om du drar nageln över dom ?

Det där i rutan är nog bara rost som blivit där bromsklossarna legat när den stått stilla. Det lär nötas bort.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top