Vad kan man fynda i New York?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tips på saker att göra och köpa i New York

Ska till New York i Maj och kommer att bo på The New Yorker Hotell ( www.newyorkerhotel.com ) på 8th avenue på Manhattan.

Kom gärna med förslag på saker att se och göra, kommer dit strax efter lunch den 16/5 och åker hem igen på sen eftermiddag den 20/5.

Är inte överdrivet intresserad av att bränna en massa pengar på kläder så jag kollade upp priser på klockor och elektronik. Till min förvåning visade det sig att det var i stort sett samma priser som här hemma, skilde kanske nån tusenlapp.

Många säger t ex att det är billigt att köpa Mac i USA, men vad jag kan se skiljer det ungefär 10-15% i pris och det kan knappast klassas som mycket.

Så, någon som har nått tips på roliga saker att göra och/eller köpa på Manhattan?

Last edited:
Klassar du in skor som kläder? Annars är det billigt. Viss elektronik är billigare där, typ kameror.
Maila ditt hotell och fråga ifall det är ok ifall du beställer grejer dit, då är ju möjligheterna oändliga.

Synd, annars är det ju just kläder man passar på att shoppa där. :)

För övrigt är stan rätt skön att bara softa i, och när du ändå ligger i Central Park och lapar sol, ta en paus från det och glid in på Apple Store mittemot Pulitzer Fountain. 5th ave bör du ta mellan 10-12 om du ska handla, 95 % är turister som bara glor och är i vägen rent allmänt, lite "Drottninggatan Sthlm" tyvärr. Ännu värre är dock Times' Square, men värt ett kort besök ändå.

Ta hem appen NYC Subway och NYC Guidepal New York. :tummenupp

Kolla om du kan beställa saker från amazon.com till ditt hotell, bor du inte på ett hostel eller nåt ruckel så går det normalt bra. Normalt slipper man sales tax då, och det kan bli pengar på elektronik.

Annars är det kläder och skor som är riktigt billigt jämfört med svedala. Brooks Brothers gör världens bästa strykfria skjortor bland annat, använder du skjortor mycket så köp en hel samling, man bruka få tre för 220$, billigare om du hittar en outlet.

Skor kan vara vidrigt billigt, jag köpte några par Johnston & Murphy för 99$ som NK har mage att ta 3600 SEK för här hemma.

Får sikta in mig på skor och kläder ändå som det verkar. Inget fel med det men det finns ju roligare saker att lägga pengarna på....

Tror jag får ta o göra om tråden till att gälla allmänna tips när man ska till NY, verkar finnas en hel del kunskap i ämnet.

Last edited:
Tittade på klädutbudet när jag var i NY och var inte allt för imponerad. Åker hellre och handlar kläder i modestäderna här i Europa. Modet skiljer sig något. Man gillar större och rymligare kläder där borta och har inte särskilt snygga skor heller. Som om man stannat -95. Känns lite som modehusen anpassat sin kollektion för USA. Men det finns givetvis undantag på snygga kläder och skor om man vet vad man är ute efter. Åkte faktiskt ut på en Outlet och kollade kläder när jag var där en dag med de stora modehusen samlade och ärligt talat hade jag hoppat över det om jag visste hur dålig den var. Enda behållningen var att man fick tillfälle att se sig omkring hur average Joe bor och naturen utanför metropolen.

Köpte nog bara ett par Ray Ban när jag var på flygplatsen på väg hem. Det är så mycket annat att se och uppleva i NY. Passa på att göra lite kulturella saker. Nöjesutbudet är oslagbart. Stan sover aldrig. Det är en mäktig stad med en puls man nog inte finner någon annan stans i världen. Shopping känns sekundärt. Om man ska köpa något hade jag sett ut vad innan och kanske försökt få det levererat till hotellet. I synnerhet om det är en beställningsverks och man vill slippa tull och moms för att få det skickat i efterhand.

Tar en MacBook Pro 15" 2.4 GHz som exempel, den är ju runt 4000 kr billigare där, det blir ju ungefär 20% billigare.
Ska det vara halva priset menar du? :dummer

I övrigt är väl klockor billigare (förutom dyrare märken som har en tendens att ha "samma" pris runtom i världen).

Chinatown är ett måste för att äta god kinesisk mat.
Bh-photo är kanon om du behöver fotogrejor. De har bra utbud och din service.
Ett rätt intressant kassasystem också. :-)
Toppen på Empire State building 108:e vän har jag för mig.
Statten Island färjan för att se frihetsgudinnan på vettigt håll.
Coney Island missade jag och det ska tydligen vara sevärt.

Tar en MacBook Pro 15" 2.4 GHz som exempel, den är ju runt 4000 kr billigare där, det blir ju ungefär 20% billigare.
Ska det vara halva priset menar du? :dummer

I övrigt är väl klockor billigare (förutom dyrare märken som har en tendens att ha "samma" pris runtom i världen).

Har inte varit jättegrundlig i min undersökning, men 20 500:- tar dom för en 15" Macbook Pro med 2,4ghz, 750gb hdd och 4gb ram på apple.com och i Sverige tar dom 21 360:- på Macoteket. Alldeles för liten prisskillnad för att kunna kallas fynd i mina ögon.

Skulle gärna köpa lite kolfiber eller annat godis till Ducatin, men det lilla jag har hittat har varit samma pris eller dyrare i USA.

Tänkte ta en helikoptertur över Manhattan och gå på nån show på Broadway, Central Park blir det givetvis och sedan lär tjejen vilja gå 5th avenue och titta på kläder. Funderar på om man ska ge sig upp i frihetsgudinnan eller om man ska nöja sig med Statten Island färjan och se den på lite avstånd? Vill inte lägga en halv dag på att stå i kö för frihetsgudinnan men det vore å andra sidan häftigt att ha varit där.

Jag vart i heller överdrivet imponerad över klädutbudet. Särskilt inte när man sett hur mycket billigare det är utanför NY. Sen hade en del märket en särskilt NY kollektion. Samma kläder fast det var tryckt "New York" på kläderna. Det är ju bara minus. Som att knalla runt med en Hard Rock Café NY tröja eller att ha en Starbucks Bejing mugg.

Åk runt i stan med taxi på natten och käka på dygnet runt öppna diners.

Har inte varit jättegrundlig i min undersökning, men 20 500:- tar dom för en 15" Macbook Pro med 2,4ghz, 750gb hdd och 4gb ram på apple.com och i Sverige tar dom 21 360:- på Macoteket. Alldeles för liten prisskillnad för att kunna kallas fynd i mina ögon.

Nja, det var en himla negativ valutakonverterare du har då den kostar 2200 USD + 7 eller 10% skatt på det. Så runt 16 000 kr borde det bli.

Tror frihetsgudinnan är stängd för renovering till oktober.

Nja, det var en himla negativ valutakonverterare du har då den kostar 2200 USD + 7 eller 10% skatt på det. Så runt 16 000 kr borde det bli.

Du har rätt, då blir det mer intressant.. Ska man växla till sig en massa dollar på Forex eller är det bättre att betala med Visa-kortet där borta? Bankerna brukar väll kunna ta ut en avgift om man betalar med kortet eller tar ut pengar i ett annat land?

Går det att handla taxfree som man kan göra i Sverige eller är det bara att betala fullt pris +10% extra skatt och se glad ut?

Är ni kärringar hela bunten?

Ni köper alltså vad som helst bara det är "rea" på det?

"Hmm, nu är jag i det här landet, vad är billigt här? Jasså keramik-krukor, jamen då köper jag såna då"

Man köper det man ska ha, är det billigare än hemma glädjs man åt det, är det lika dyrt som hemma släpar man det inte på planet.

Om du nu behöver en MacBook så köp den där, men det är inte säkert att du får med en nätdel med schucko-sladd (europeisk kontakt) och det är inte på all elektronik det är utbytbar sladd.
Måste du köpa ny nätdel eller använda adapter så kanske det inte är en bra deal ändå.

Jag har för mig att Apple är bra med garantierna, men mycket annan elektronik blir man ju utan garantier på.

Du har rätt, då blir det mer intressant.. Ska man växla till sig en massa dollar på Forex eller är det bättre att betala med Visa-kortet där borta? Bankerna brukar väll kunna ta ut en avgift om man betalar med kortet eller tar ut pengar i ett annat land?

Går det att handla taxfree som man kan göra i Sverige eller är det bara att betala fullt pris +10% extra skatt och se glad ut?

Det beror lite på bank men generellt brukar det väl vara billigast att köra VISA/ta ut kontanter i bankomat än att växla på Forex. :)

"Hmm, nu är jag i det här landet, vad är billigt här? Jasså keramik-krukor, jamen då köper jag såna då"

Man köper det man ska ha, är det billigare än hemma glädjs man åt det, är det lika dyrt som hemma släpar man det inte på planet.

Om du nu behöver en MacBook så köp den där, men det är inte säkert att du får med en nätdel med schucko-sladd (europeisk kontakt) och det är inte på all elektronik det är utbytbar sladd.
Måste du köpa ny nätdel eller använda adapter så kanske det inte är en bra deal ändå.

Jag har för mig att Apple är bra med garantierna, men mycket annan elektronik blir man ju utan garantier på.

Klockor är jag intresserad av och har ändå tänkt köpa. Ny Canon Powershot S100 ska jag köpa, antingen innan jag åker eller på plats i NY. Sen är elektronik kul över lag så finns det något kul till rätt pris, why not? Apple var mest ett exempel som ofta påtalas som billigt i USA.

Fullt medveten om potentiella problem med språk (tangentbord) och garantier, där för man vill kunna handla till ett riktigt bra pris för att det ska vara intressant.

Så, nej jag köper inte vad som helst bara det är rea på det.

Toppen på Empire State building 108:e vän har jag för mig.

102:a vån, högre kommer du inte. :7peta

"Hmm, nu är jag i det här landet, vad är billigt här? Jasså keramik-krukor, jamen då köper jag såna då".

Hur definierar man ett fynd?
"-Någonting du inte behöver till ett pris du inte kan motstå." :hihi

Skämt åsido, någon nämnde dyra skor som bra exempel på saker som är billigare i NY. Detsamma gäller även t.ex. jackor, skjortor, kallingar & sockar men som vanligt; vet man vad man vill ha är det lättare. Visst, jag gillar NK, men en vecka till NY med tom resväska dit och full hem, och jag har fått både resa och boende gratis jämfört med om jag stannat hemma och köpt samma kläder på NK. Så är det bara.

Man åker dock normalt inte till NY enbart för shoppingen utan snarare för upplevelsen, det är en riktigt skön stad. Däremot passar man på att shoppa lite när man ändå är där.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back