Vad kan man fynda i New York?

Hur definierar man ett fynd?
"-Någonting du inte behöver till ett pris du inte kan motstå." :hihi

"och jag har fått både resa och boende gratis jämfört med om jag stannat hemma och köpt samma kläder på NK. Så är det bara."

Näe, du är tamejfan kvinna...

Min dotter kom hem en gång och hade köpt något klädesplagg, det var nersatt från 400 till 200 och hon var sprudlande glad.

Samtidigt visste jag att hon sparade för att åka utomlands, men det gick tungt att få ihop pengarna, så jag frågade varför hon shoppade när hon skulle spara pengar, varpå jag fick den (enligt kvinnor) helt logiska förklaringen att eftersom den var nedsatt från 400 till 200 så "tjänade" hon ju 200...

Jag sa åt henne att åka tillbaka och köpa 10 exemplar till så hade hon ju "tjänat" ihop till den stundande resan...

Bra tråd. Jag har haft samma funderingar, ska till NY om nån dryg vecka och bor på samma hotell som TS. Vad är oddsen på den?

Åker givetvis inte dit för shoppingen, men med min sambo som är tjej och därmed kommer att vilja gå o kolla i affärer en del. Kan vi hoppa över tjatet att det är omanligt att vilja köpa någonting utöver vad som behövs för att överleva dagen och istället fokusera på vad man kan hitta på för kul när man är där?

Kan vi hoppa över tjatet att det är omanligt att vilja köpa någonting utöver vad som behövs för att överleva dagen och istället fokusera på vad man kan hitta på för kul när man är där?

Absolut, bara "vi" hoppar över självbedrägeriet att man "tjänar in" resan och uppehället på att shoppa...

Resa och uppehälle, 20,000:- / Shopping 20,000:-, pris på samma saker i sverige 30,000:- = Förlust 10,000::

Saker som du verkligen skule ha köpt hemma i Sverige = 5,000:-

Jag tycker också att det är kul att resa och jag shoppar också när jag reser, men jag ser extrashoppandet som en extra utgift, inte som att jag tjänar pengar på det, för det är självbedrägeri.

Absolut, bara "vi" hoppar över självbedrägeriet att man "tjänar in" resan och uppehället på att shoppa...

Resa och uppehälle, 20,000:- / Shopping 20,000:-, pris på samma saker i sverige 30,000:- = Förlust 10,000::

Saker som du verkligen skule ha köpt hemma i Sverige = 5,000:-

Jag tycker också att det är kul att resa och jag shoppar också när jag reser, men jag ser extrashoppandet som en extra utgift, inte som att jag tjänar pengar på det, för det är självbedrägeri.

Finns väll ingen i den här tråden som har antytt att man skulle tjäna pengar på att shoppa? Det är kvinnlig logik, inte manlig...

Resan går på drygt 20 500:- för två pers, inkl hotell och flyg. Kommer inte ihåg vilka bolag vi flyger med men har direktflyg dit och ett stopp på 1,5h på tillbakavägen.

Finns väll ingen i den här tråden som har antytt att man skulle tjäna pengar på att shoppa? Det är kvinnlig logik, inte manlig...

Jag är övertygad om att GuW anser att jag gjord det, så bäst att förtydliga. :tuttar

Nej GuW, jag kommer aldrig anse att jag tjänar pengar på att bränna pengar bara för att det är rea, eller billigare i NY än i Sverige. :) Pengar ut är alltid pengar ut. Däremot, och jag hoppas verkligen att jag är tydlig nog nu: Om jag bestämt avser att köpa 20st klädesplagg av utvalda märken (oavsett pris, jag vill ha kläderna), och kan köpa dessa för 20.000 kr i NY istället för 30.000 kr i Sverige, och resa + boende till NY kostar 10.000 kr, så har jag bränt lika mycket pengar. Alltså 30.000 kr på kläder om jag köper allt jag vill ha i Sverige eller 10.000 kr för resa och boende plus 20.000 kr för samma kläder jag vill ha i NY = 30.000 kronor.

Alltså använder jag den i folkmun felaktiga frasen "-Jag fick resa och boende gratis". Självklart fick jag inte det, då resa och boende kostade runt 9.000 kr. Faan vad jag är less att förklara saker som om det vore barn jag talar till förresten. Skärp dig GuW, jag vet att du fattade vad jag menade initialt. :krama

Sen har GuW förvisso en poäng, visst handlar man mer när man är där. Det kallas spontanshopping och är skitkul. :)

Resan går på drygt 20 500:- för två pers, inkl hotell och flyg. Kommer inte ihåg vilka bolag vi flyger med men har direktflyg dit och ett stopp på 1,5h på tillbakavägen.

Vi åkte t/r med SAS direktflyg Arlanda - Newark för 6.300 kr/pers. Boende 7 nätter på hotell Carter 43rd str mellan 7th-8th ave kostade strax under 6.000 kr. Centralt som faan, men i övrigt ganska sunkigt (men helt ok för att sova & duscha). Du upplever inte NY på hotellrummet ändå. Per person alltså 9.000 för resa och boende.

Skippa frihetsgudinnan och empire state building. Bege dig istället till Marriott vid times square oct ge dig upp i deras roterande bar. Sitt ytterst och se staden på en timme.

Vi åkte t/r med SAS direktflyg Arlanda - Newark för 6.300 kr/pers. Boende 7 nätter på hotell Carter 43rd str mellan 7th-8th ave kostade strax under 6.000 kr. Centralt som faan, men i övrigt ganska sunkigt (men helt ok för att sova & duscha). Du upplever inte NY på hotellrummet ändå. Per person alltså 9.000 för resa och boende.

Ska man spendera längre tid än 5 timmar på ett flyg så flyger man i C el F med BA från london om man ska resa in style.

Och man må landa efter lunch med sas kärran men man får lägga på x antal timmar om man har otur med vilka flyg som landat före plus tiden det tar in till city

Men annars en stad jag spenderat mycket tid och i en stad jag rekomenderar att man gära går vilse i :)

Nice med en NY-tråd. Hade precis tänkt starta en, då jag drar dit 10-20:e juni.
Men eftersom jag mest glider med (väldigt skönt, bara betala och se glad ut :tummenupp), så kan jag inte svara på var jag/vi ska bo.
Eftersom tjejen ska med, så kommer det nog bli en del shopping :gnissla Lät som att det skulle bli en tripp till Woodbury.

Tänkte försöka ha koll på det mesta jag ska handla innan jag åker.
Än så länge har jag kommit på:
Objektiv - fast 50 & 70-200 + ev. lite andra fotoprylar.
GoPro
Kläder
Skor
Något par solglasögon
En till North Face Duffel (Så man har något att packa i)

Hittar jag på något roligt som man "behöver" till skid/snowboardåkning kan det hända att man inte kan säga nej :rolleyes:

2x32kg bagage blir ju en del :banana

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...