Vad kan man förvänta sig av bänkning/mappning?

Stefan.L

Snabb rakt fram
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
Empty
har en 954RR med yoshi Rs3 helsystem Kn filter och Pc3

vad kan man vänta sig för effekt ökning om jag ställer in allt rätt?

Enligt en dynorun som e gjord på min *Hoj* så hade jag 139,2 Hk på bakhjulet org och 141,0 med sakerna på men kan de stämma att dessa 3 saker bara gör 1.8 kh?

//S

man ska inte bara stirra sig blind på toppeffekten. Ett helsystem tillsammans med pc3 kan ge en härligt effektökning i mellanregistret också. Det kan vara så att du bara fick 2hk mer på topp men kanske 5-6hk mer i mellan. Det borde ju vara rätt enkelt att se om du jämför diagrammen!

man ska inte bara stirra sig blind på toppeffekten. Ett helsystem tillsammans med pc3 kan ge en härligt effektökning i mellanregistret också. Det kan vara så att du bara fick 2hk mer på topp men kanske 5-6hk mer i mellan. Det borde ju vara rätt enkelt att se om du jämför diagrammen!

Tycker ändå det låter lite lite :va

Det kan bli ganska slumpmässigt ibland, lite beroende på hur man jobbar och hur värdena skiljer sig åt mellan cylindrar. Om operatören mäter medelvärde från fler än 1 cylinder – så vet man ju inte om en (t ex) för rikt förbränn-indikation innbär att man ska magra, eftersom man då magrar även för de cylindrar som (ev) inte förbränner rikt. Själv mäter jag Lambda i samtliga cylindrar individuellt och gör mappar lika individuellt. Men det är mycket krångligare. Kanske har du hamnat i dåligt läge för medelvärdemätning.

Det kan bli ganska slumpmässigt ibland, lite beroende på hur man jobbar och hur värdena skiljer sig åt mellan cylindrar. Om operatören mäter medelvärde från fler än 1 cylinder – så vet man ju inte om en (t ex) för rikt förbränn-indikation innbär att man ska magra, eftersom man då magrar även för de cylindrar som (ev) inte förbränner rikt. Själv mäter jag Lambda i samtliga cylindrar individuellt och gör mappar lika individuellt. Men det är mycket krångligare. Kanske har du hamnat i dåligt läge för medelvärdemätning.

Stämmer bra det där. Funderar på om jag inte har det problemet. Har en väl mappad PC3 på hojen, men ibland vill den spotta ur sig bensin vid gasavslag som om den vore en statoilmack... Går det att ens mappa så nogrannt med en PC3? Dvs, cylinder för cylinder? Och vem kan ta sig an det jobbet i så fall?

Tycker ändå det låter lite lite :va

Mja, det är kanske lite väl lite för ett helsystem uppe i toppen. Nu kan jag inte svara för supersporthojar, men på min finlandfärja gav mappningen cirka 15 häst extra på toppen, och ungefär sammma hela väger i registret, mycket köttigare.

Stämmer bra det där. Funderar på om jag inte har det problemet. Har en väl mappad PC3 på hojen, men ibland vill den spotta ur sig bensin vid gasavslag som om den vore en statoilmack... Går det att ens mappa så nogrannt med en PC3? Dvs, cylinder för cylinder? Och vem kan ta sig an det jobbet i så fall?

PC3 är inte begränsningen – den är fantastiskt bra för det och hanterar det fullt ut. Det är snarare själva mätningen som är svår. Jag känner tyvärr inte till någon som tar sig an sådant. (Men det bör ju finnas någon, någonstans i någon skog.)

RG Engineering i Falkenberg. Richard är duktig och seriös och har enorm erfarenhet av justera superbikes, dragbikes och allt där imellan...(tel nummer på bilden)

Nu är inte allt enkelt att justera heller. Min hoj hade han svårigheter med och för tillfället har vi lämnat det som den står eftersom den går bra vid de varv den ska men där är tapp i mitten som är irriterande även om det inte påverkar mycket i övrigt.
Min gamla R6 var det tvärtom. Där var motorn justerad så fint orginal att med dyno och slipon gick den bara från 112 till 114 på bakhjulet.

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    124.7 KB · Visningar: 222
Last edited:
Det var väldigt likt mitt förra från R6an...kurvmässigt går den riktigt bra från strax innan 7k och uppåt...visste inte att det var Rickard som fixat det =)
I "värsta" fall så är det den effekt det gav dock....men visst man tycker att helsystem och filter borde ge mer än 2 häst...då har jag inte nåt bra förslag längre :)

Dom hästarna på en 954rr är det inget fel på! Det är bara att tuta och köra.:tummenupp

Dom hästarna på en 954rr är det inget fel på! Det är bara att tuta och köra.:tummenupp

visst jag skulle egentligen inte märka nån skillnad om jag hade 180 på bakhjulet de e ju inte precis de som e begränsningen i min körning:näsblod

men dock tycker jag som sagt att e borde gett lite mer än 2 hk på toppen

visst jag skulle egentligen inte märka nån skillnad om jag hade 180 på bakhjulet de e ju inte precis de som e begränsningen i min körning:näsblod

Håller med, du verkar ha köpt en massa grejer som inte gav någonting faktiskt. :( Låt oss hoppas att det var billigt och/eller snyggt i alla fall!

så frågsn e de e inte lönt att lämna in den för ny mappning då för att få lite mer effekt på pappret:tungan?

tycker själv att den går lite fett!

RG Engineering i Falkenberg. Richard är duktig och seriös och har enorm erfarenhet av justera superbikes, dragbikes och allt där imellan...(tel nummer på bilden)

Nu är inte allt enkelt att justera heller. Min hoj hade han svårigheter med och för tillfället har vi lämnat det som den står eftersom den går bra vid de varv den ska men där är tapp i mitten som är irriterande även om det inte påverkar mycket i övrigt.
Min gamla R6 var det tvärtom. Där var motorn justerad så fint orginal att med dyno och slipon gick den bara från 112 till 114 på bakhjulet.

Tack ska du ha för tipset! När jag bytt kammar och fixat portning ska jag absolut hör av mig till honom och fläska på med en rejäl cylinder-för-cylinder-map...

Byt till en R1 från -04 eller framåt om det är drag du vill ha mer av, skillnaden mellan dessa hojar är som dag och natt:)
954an kändes plötsligt slö när jag bytte till Yamahan...:tummenupp
Tycker för övrigt 140 på hjulet låter mycket för den hojen min hade 130 på hjulet mappad med helsystem osv osv. Det tror jag är ganska nära verkligheten.

Rg enginering är nog den främsta killen vi har, när det gäller att justera hojar.
Bänken är snål, men de siffror du får, de är bara att inse att sanningen är nära.
Som jag skrev tidigare: Bra siffror! Mappat av ett proffs!:tummenupp

Rg enginering är nog den främsta killen vi har, när det gäller att justera hojar.Bänken är snål, men de siffror du får, de är bara att inse att sanningen är nära.
Som jag skrev tidigare: Bra siffror! Mappat av ett proffs!:tummenupp

Vilka är "vi"?
Är han bäst i hela världen? :confused:

Ja de får bli vinkelslip och korta halva burken nu i stället så då spelar ju bänkningen ingen roll längre:banana

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8