Powercommanders egna mappar?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Efter att tagit isär hojjen för vintern å gjort vinterservice med ventilkoll, tändstiftsbyte etc så såg jag att alla 4 tändstift var kritvita.

hojjen i fråga är en gsxr 1000 k5 med helt orginal maskin dvs orginal avgas orginal filter. Hojjen går enbart bana dvs mycket fullgas.

Så nu lite fråger om detta.
1.varför är alla 4 stiften kritvita på en orginal hoj som snart passerat 500 mil? orginal avgas har inte en sotflaga på insidan utan fingret är helt rent om man drar de inna i systemet. både i utblåset och om man gör de föra ljuddämparn/katten.

2. köper jag en pc3a så blir de antagligen ett yoshi slipon me. då jag tycker de hade varit gott att bli av med avgasporten som då å då tänder felkod. samtidigt som ajg tycker ett helsystem är för dyrt. hade inte tänk mappa hojjen efter sliponet då många kör utan pc3a med slipon. Hade dock tänk lägga in en mapp från pcs egen hemsida för å försöka få någorlunda rätt blandning så stiften får rätt färg.

Men efter att ha studerat mapparna lite i powercomanders program fattar jag ingenting.

har jämfört mapparna ( länken nedan visar mapparna)
http://www.powercommander.com/power...nder_all_downloads.aspx?mk=13&mdl=104&yr=2005

m325-001
m325-001b (revised)
m325-501
alla 3 är för stock engine men den som slutar på 501 är för european model.

de ja kom fram till efter att snabbt bara jämfört dom på 100% öppet spjäll är följande

001 och 005 är ganska stor skillnad. 005 som är gjord för european marknad kan ligge upp till 10% lägre i soppa än 001 på vissa varv...

likaså när man jämför 001 med 001b som båda skall vara stock engine så ligger 001b 10% över 001 på vissa ställen fast båda mapparna skall vara gjorda för samma sak?

sen när man kör compare mapp i pc3 programmet så antar ja att 0 linjen i diagrammet utgår fårn orgina ecu mapp och linjerna visar hur mycket i procent pc3 mappen fettar på extra vid givet rpm med given trottelöppning?

i så fall kommer ju nsäta fråga. varför fettar deras mappar på upp emot 33 procent vid 11 000 rpm med orginal motor jämfört med vad orgina mappen i orginal ecun gör?

sista frågan nu :)
om man jämför en av deras orginal mappar med en mapp gjord för yoshi slipon och stock eller aftermarket filter så är den snålare ställd nästan överallt med slipon än med orginal dämpare? borde inte mer flöde behöva mer sås?

även yoshi full exhaust system mappen får mindre soppa på sina ställen än original mappen dom har. behöver hojjen mindre soppa när man öppnar upp avgaset? eller fattar ajg allt fel? någon som bänkat hojjar här borde väl ha lite koll på sakerna.

tacksam för svar. gärna utförligt:)

stiften kritvita på min k5 med helt original med... vad kör du med för bensin?

Samma sak för mig.. Helt vita stift efter bänkning med pc3 å system.. Minskade ner soppan mot orginalmappen också.. Frågade han som bänkade varför det blir så men fick inget vettigt svar av honom..
Så jag är också lite nyfiken på det här.

Samma sak för mig.. Helt vita stift efter bänkning med pc3 å system.. Minskade ner soppan mot orginalmappen också.. Frågade han som bänkade varför det blir så men fick inget vettigt svar av honom..
Så jag är också lite nyfiken på det här.
Fick ni ut nå mer att åka med?
Den ska vara in justerad i bänk med det helsystemet och pc3an, däremot när jag bytte stift mitt i sommaren var de inte kritvita... ?

Tjena, Stick ner med hojen till Yamaha center i GBG dom har Dynojet center.
Där kopplar dom upp din hoj och ger dig en perfekt mappning.

Fråga efter Jan-Anders Svensson. Han är en fena på bänken.

Alla Mc är ju unika så det kan skilja en hel del från hoj till hoj.
Men att köra cyckeln med tuning link borde ge dig en perfekt kurva.
Samtidigt som du får en perfekt blanding på soppa eftersom det skiljer på olika avgassystem.

Kostar en liten slant men det är värt varenda krona om man vill ha det perfekt.

1. Att stiften är vita betyder inget
2. Att motorcyklar är individer är mest kvalificerat skitsnack. En väl konsturerad mapp fungerar på alla cyklar med liknande setup.
3. DJ egna mappar är skit. Du får lika bra setup för raceåka genom att själv göra en mapp på känn.
4. En riktigt bra mapp kräver mer än de fåtal repor du får om du lämnar in din cykel på ett DJ center för injustering. Bredbandsloggning under raceåka och många timmar i bänken är vad som krävs. Fråga Freddy Papunen hur många timmar han lagt ner på sin motormapp....

Att bara bulta på en PC och ladda ner en fulmapp ger absolut ingenting förutom hål i plånboken. Visst får man lite bättre gång o mellanregistret och finare lågvarvsegenskaper men mer kräm på fullgas får du inte.

1. Att stiften är vita betyder inget
2. Att motorcyklar är individer är mest kvalificerat skitsnack. En väl konsturerad mapp fungerar på alla cyklar med liknande setup.

Har ju alltid fått lära mig att vita stift= inte bra och att två identiska motorer lämnar olika mycket effekt och kan kräva olika bestyckning. :va du har säkert rätt men kan du motivera dessa påståenden. ( vill bara lära mig :) )

färgen på stiften betyder inte mycket utan att de talar om hur motorn gick vid avstägningen.beläggningen talar om hur motor går i almänhet.
att stift är vita är väldigt vanligt och det är mina efter bänkning på yamahacenter i götet.

mapparna i orginalmotorer är ofta väldigt feta,de kör säkra kort och tänk på att din motor är inställd för att fungera i nevada öknen oxå.

dj egna mappar är skit då de passar hojar i usa och inte i sverige om du inte hittar en german map eller liknande.

att du minskar bränslemängd på vissa varvtal betyder ju att du verkligen justerar in mängden på rätt ställe.

med dj egna mapp hade jag 114 hkr och den var för fet hela registeret,118 efter justering.

powercommander ger väl i sig ingen effekt om du inte lägger ner tid på mappen,men den ryckiga gången i motorn"insprutkänslan" försvinner mycket och den känns mycket mer "kalibrerad" i gashandtaget.

det finns säkert någon här som har ett liknande settings som du tänkt dig som du kan ta en mapp av,det är inte bäst men de 2 hkr kanske spelar kvittan mot 3000 i plånboken:)

glömde svara på ovanstående,nu för tiden är tillverkningen så förfinad så effektskillnader motorer emellan är marginella,speciellt i insprutningstider så därför kan man säga att motorer är likadana.

Last edited:
Har ju alltid fått lära mig att vita stift= inte bra och att två identiska motorer lämnar olika mycket effekt och kan kräva olika bestyckning. :va du har säkert rätt men kan du motivera dessa påståenden. ( vill bara lära mig :) )

För att stiftavläsning skall ge något måste man gjort ett korrekt avslag av motorn och göra diagnos därifrån. Har motorn gått 20sek så är stiftfärgen påverkad.

Mappa in 10 identiska cyklar i en DJ bänk med tuning link och du kommer att finna att mapparna blir väldigt lika varandra, visst finns där vissa variationer i absolut optimal mapp mellan skilda motorer men en tuninglink mappning i en DJ bänk är ett på tok för trubbigt instrument för dyligt finlir oavsett.

Att lägga 30h på en mapp där man letar fram optimala målvärden vid många TPS/varv kombinationer ger betydligt bättre resultat än att lägga 3h på 10st cyklar för individuell grovanpassning. Fast det är klart ekonomisk bättre att sälja 10 mappar till gatmuppar....

ja visst vet jag att de är de sista secundrarna som hojjen gått som påverkar färgen på stiften, Men stiften är kritvita. Min förra hoj en gsxr 1000 k6 med yoshi fully titanium system och racefilter samt pc3 mappad av bike i trollhättan hade kolsvarta stift istället?

och jo ja har haft många hårt trimmade bilar med eftermarknadssprut som justerats ganska länge i bänk och många ggr. och alltid hittade man någon häst till så många timmar i bänken med en duktig kille är a-o.

de som förvånade mig är att de skiljde så mycket på DJs egna mappar fast mapparna var till samma ändamål. ? förvånar mig oxå att stiften i min maskin är helt kritvita.

Hade velat hitta mer effekt i mellanregistret egentligen. just på topp är inte lika intressant. men helsystem är 800 dollar att få hem sen justering i bänk sen pc3a och de är de inte värt tycker ja ginte.

så skall jag med andra ord inte mappa hojen kanske de inte ens är värt å köpa pc3a? dock om ja skall ha en qs så måste jag nästan ha pc3 ändå.

även om stiften bara skvallrar dom sista secunderna av motorns gång så tycker jag de e konstigt att de kanppt finns något sot alls i avgas ssytemet. drar du fingret i de så blir fingret inte synbart svart.

sen en funering till angående de här med helsystem. dom helsystemen jag har fått hem ser nästan identiska ut med orginal systemet om man jämför. enda som skiljer är nästan att de är annan slutburk å att katten och avgasventilen försvinner... ändå skall dom ge uppemot 10 hästar?

Om du är orolig att din cykel går för snålt så hade jag tjatat av min Suzukihandlare en justering med deras dealertool. Där kan man inte programera om mappen men däremot kan man rika upp i bestämda intervaller. Inte lika bra som en riktig mappning men har du tur kostar det gratis.

Nu har jag många timmar av mappning av turbobilar bakom mig, och där skiljer det en hel del mellan bilarna, men det var alltid lite olika konfiguration på bilarna, och jag tror att just överladdningen gör dem lite lurigare att handskas med.

På bågar med sugmotorer, där pillandet består av slipon och annat filter i boxen är det nog lite som du säger Boris, små skillnader...och att gambla med sin motor genom att veva i en fulmapp som DJ tillhandahåller, nä, då litar jag mer på tillverkaren av bågen.

...tills jag fått kolla av den med bredbandslambdan dvs.

/J

Om du är orolig att din cykel går för snålt så hade jag tjatat av min Suzukihandlare en justering med deras dealertool. Där kan man inte programera om mappen men däremot kan man rika upp i bestämda intervaller. Inte lika bra som en riktig mappning men har du tur kostar det gratis.

problemet är ju att ja är beroende av en bänk eller en bana för att veta var den går för snålt. bredbandloggning kräver ju att hojjen rullar/belastas...
kan ju inte bara åka dit å fetta på lite? men känns ändå som något är galet när systemet e torrt å stiften vita. även fast dom flesta verkar ha de så.

motorn har ju dessutom inte tagit någon stryk på 500 banmil med perfekt ventilspel å jämnt fint komp mellan cylindrarna. så de kanske skall vara vitt?

problemet är ju att ja är beroende av en bänk eller en bana för att veta var den går för snålt. bredbandloggning kräver ju att hojjen rullar/belastas...
kan ju inte bara åka dit å fetta på lite? men känns ändå som något är galet när systemet e torrt å stiften vita. även fast dom flesta verkar ha de så.

motorn har ju dessutom inte tagit någon stryk på 500 banmil med perfekt ventilspel å jämnt fint komp mellan cylindrarna. så de kanske skall vara vitt?

Att åka dit och fetta på lite på höft ger precis lika bra resultat som att köpa en PCIII och slänga i en DJ fulmapp. Det är den väg jag hade gått om man vill hålla kostnaden nere.

Att mappar man laddar ner inte fungerar bra är inte så märkligt

En Pc3 mapp består ju av ett nät med lastpunkter som ligger i ett lager uppepå den befintliga i orginal ECU

Dessa lastpunkter stämmer ALDRIG med varandra , Därför kan det stå + 15 i en cell och -10 i den intill liggande

Man får INTE förväxla en Pc3 map med en map från ett standalone sprut system , I ett sådant kan man se en viss karaktär då den betraktas i en 3D miljö

Detta funkar således inte på en Pc 3 map

Om TPS kallibreringen ligger det minsta off från hoj till hoj så stämmer INTE

maparna mellan olika hojar , det är snudd på omöjligt att få detta helt rätt

Jag har tjatat mig blå om nästkommande problem , men få verkar ta till sig

BENSINKVALITEN i detta land är av URUSEL karaktär

Den tål helt enkelt inte VÄRME , Det betyder att A/F visningen skifftar högst betänkligt i takt med att bränsletempen går upp

En motor som mappas efter dom bedrövligt snåla A/F rekomendationerna som ges i Dynojetbänken (Thuning link ) och görs ganska raskt utan större eftertanke kommer onekligen att gå tokmagert när hög bränsletemp uppnås

En motor kan gå rätt fett utan att upplevas feljusterad , Tvärtom den blir fyllig och svarar fint på gasen

Brukar märkas fint om man åker mycket bakhjul då stora krav på följsamhet ställs , Naturligtvis så även i kurvor

Därimot när det slår över mot magert så blir dom helt knäppa i gången
Rycker , dålig vandrande tomgång (CBR 1000RR-08 std) som exempel

Av dom Hojar jag mappat på hondacity så är nog dom flesta helt nöjda

en och annan som inte varvar och kör väldigt mjäkigt har man fått göra om lågfarts delen på (lite magrare )

Man ska också betänka att lambdaregleringen ( vilket är ett skämt jämfört med bilars dito) Blockeras vid mappning av pc3

Moderna bilars full adaptiva bränslesystem håller mycket högre koll med sin closed loop funktion än hojarna

Hojar kör till 99% med trottel mappat vilket gör att systemen är " hel dumma"

Man har helt enkelt förbestämt vad för värden som gäller vid ett visst RPM / Trottel läge medans bilar kör uteslutande med lufftmasse mätning

Ej heller lider dom av bränsleuppvärmning så som på hojjar

med andra ord kanske de till å me är bättre att fetta upp orginal ecu:n lite med yoshi box än att mappa pc3? för då antar jsg att man frotfarande använder lambdareglering i den mån de går?
är de så stor skillnad på bensinsen? för jag märkte ingen enomr skillnad mot när de är 10 grader varmt ute elelr som på gelleråsen i år med 33 grader varmt och blå himmel?

Jag har tjatat mig blå om nästkommande problem , men få verkar ta till sig

BENSINKVALITEN i detta land är av URUSEL karaktär

Den tål helt enkelt inte VÄRME , Det betyder att A/F visningen skifftar högst betänkligt i takt med att bränsletempen går upp

Hur mycket skiljer det om man mappar 95 eller 98 då? eller V-power? Eller säkerställer man bara att den har en jämnare kvalité?

Förutsättningen är en vanlig sugmotor med helsystem och bättre luftfilter.

/Urban

Välkänt problem på tidiga Aprilia Mille är att trycket från bränsle-trycksregulatorn diffar mellan individer. De som trimmade med chip skaffade en justerbar regulator och mätte trycket samt justerade trycket till det trycket som chip tillverkaren rekommenderade. Kör man med PCIII och gör en custom map så är inte det aktuella trycket särskilt noga men mappen lär bara passa för din båge.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D